[fa icon="calendar'] 20.2.2019 7:15 / kirjoittaja Maunu Anhava

Hesburger_Raisio-Kuva-1

Ravintolatyöntekijä vie ateriat pöytään Raision Hesburgerissa. (Kuva: Lehtikuva/Hesburger).

Tässä juttusarjassa nostamme esille STT Viestintäpalvelujen onnistumisia medianäkyvyydessä. Kerromme laajasti levinneistä lehdistötiedotteista ja ilmiöistä, jotka ovat saaneet poikkeuksellisen paljon ansaittua mediaa.

Hesburger julkaisi uudenvuodenaattona lehdistötiedotteen, jossa se kertoi luopuvansa muovipilleistä ja siirtyvänsä kartonkipilleihin kuluvan vuoden aikana.

Mediaseurantayhtiö Retrieverin tiedoista ilmenee, että tiedotteen sisältö nousi uutiseksi muun muassa Maaseudun Tulevaisuudessa, Hufvudstadsbladetissa ja Kauppalehdessä. Hesburgerin ilmoitus levisi laajasti myös maakunta- ja kaupunkilehtiin ympäri Suomea ja mediaosumia oli pitkälti toistakymmentä.  Uutispalvelujakelun avulla tiedote lähetettiin suoraan medioiden toimitusjärjestelmiin.

Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos kertoo, että ympäristöystävällisyys oli säännönmukaisesti esillä koko viime vuoden ajan. Joulukuussa Hesburger julkaisi ilmastodokumentin, jossa haastettiin ihmisiä pohtimaan ilmastovalintoja.

”Vastuulliset tekomme ovat nyt saaneet mukavasti huomiota mediassa, mutta toisaalta ne ovat olleet omistajien sydäntä lähellä jo vuosia ja vuosikymmeniä. Ekologisuus on asiakkaille ja myös omalle henkilöstölle tärkeä asia," Santos kertoo.

 

Tiedote toimi uudenvuodenlupauksena

Hesburgerilla pohditaan viestinnän ajoittamista jatkuvasti. Uudenvuodenaattona julkaistu tiedote oli samalla ikään kuin uudenvuodenlupaus.

”Pystymme reagoimaan myös nopeasti, koska meillä tapahtuu jatkuvasti niin paljon kiinnostavia asioita. Selvää on, että esimerkiksi aurinkopaneeleista kannattaa tiedottaa mieluummin kesällä eli silloin, kun ne ovat ajankohtaisia”, Santos luonnehtii.

Hesburger on viime vuosina julkaissut vastuullisuusraportin, jossa kerrotaan yksityiskohtaisemmin yhtiön toiminnan periaatteista.

Hesburgerin historia alkaa vuodesta 1966, jolloin Heikki Salmela perusti Kirsti-vaimonsa kanssa Kievari-grillin Naantaliin. Ensimmäinen Hesburger-ravintola avattiin Turun keskustaan 1980.

Tätä nykyä Hesburger toimii yhdeksässä eri maassa. Suomessa on yli 270 ravintolaa ja ulkomailla yli 200.

 

Lue Ruuhkasta läpi -juttusarjan muut kirjoitukset:

Ruuhkasta läpi: Oulun yliopiston öiset tiedotteet haukkaavat median huomion
Ruuhkasta läpi: Löylyn TIME Magazine -menestystiedote sai medialta täyden huomion
Ruuhkasta läpi: Tiedote museokäyntien kasvusta toi näkyvyyttä Museokortille

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, viestinnän mittaaminen, Viestinnän suunnittelu, Ruuhkasta läpi

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti