[fa icon="calendar'] 10.6.2015 10:12 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Hyv_tiedote

Kirjoitin viime kuussa oppaallisen vinkkejä tiedottamiseen (Mediaviestinnän ABC). Jatkan aiheesta vielä hieman ja otan tässä lyhyesti esille tiedotteen hakukoneoptimointi -näkökulman. 

Tiedotteen kirjoittaja, älä pelästy tätä termiä! Sinun kohdallasi se tarkoittaa vain sitä, että tiedostat muutaman hakukonenäkyvyyttä edistävän seikan, joihin voit kirjoittajana vaikuttaa. Tämän bloggauksen sisältö ei millään muotoa kumoa aiemmin listaamiani hyvän tiedotteen perusasioita, vaan nämä integroituvat osaksi samaa kokonaisuutta. 

Avainsana otsikkoon 

Otsikko on tiedotteen koukku. Avainsana taas on jokin aiheesi kannalta keskeinen termi ja todennäköisesti mietitkin sitä jo, et vain tietoisesti SEO (=Search Engine Optimization = hakukoneoptimointi) -näkökulmasta. Eli: mikä olisi se tärkeä avainsana, jolla tavoittelemasi yleisö etsii käsittelemääsi aihetta verkosta? Jos haluat näkyvyyttä aiheelle x, huolehdi, että juuri tuo sana x on tiedotteesi otsikossa. Käytä sanaa mahdollisuuksien mukaan perusmuodossa. Tämä saattaa aiheuttaa pientä kikkailua, muttei se periaatteessa sen kummempaa ole. 

Tähän blogitekstiini en tarkoituksella kirjoittanut otsikkoon sanaa hakukoneoptimointi, vaikka aihe mitä suurimmassa määrin koskee myös blogitekstejä ja niiden löydettävyyttä. Miksi? Koska havaintojeni mukaan tuo termi pelottaa pois niitä lukijoita, joita tavoittelen. Eli tiedotteita kirjoittavat viestijät. Ehkä sana kuulostaa tekniseltä tai sen ajatellaan olevan jotain, joka kuuluu vain "parikymppisille someguruille". Nämä pelot pois! Luulen, että avainsanoilla "hyvä tiedote" tämä kirjoitus löytyy ja tavoittaa paremmin lukijan, jota kiinnostaa hyvän ja kohdeyleisönsä tavoittavan tiedotteen kirjoittaminen. Siitähän tässä hakukoneoptimoinnissakin on kyse. 

Avainsanat muualla tiedotteessa

Avainsanaa kannattaa toistaa tiedotteessa silloin, kun se on luontevaa. Vaikka sinusta tuntuisi, että toistaisit tylsyyteen asti samaa sanaa, älä yritä väkisin keksiä sellaisia korvaavia synonyymejä, joita kohdeyleisösi ei oikeasti käytä. Tiedote ei ole kaunokirjallisuutta. Älä kuitenkaan liioittele toistossa, hakukone voi tulkita sen avainsanaspämmäykseksi. 

Otsikkoon valitsemasi ykkösavainsanan lisäksi sinulla voi olla muitakin avainsanoja, joita tiedotetekstissä kannattaa käyttää. Mieti, mitä nämä voisivat olla: millä sanoilla kohdeyleisösi etsii tietoa verkosta? 

Pari vinkkiä vielä: käytä avainsanaa myös tiedotteessa olevien linkkien ankkuriteksteissä. Ja jos käytät tiedotteessa kuvaa, kirjoita avainsana kuvan alt-tägi -kohtaan. 

 

lataa-mediavistinnan-abc

 

Kuva: Liina Nelimarkka

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset