[fa icon="calendar'] 30.10.2018 14:35 / kirjoittaja Maunu Anhava

STT-sulka

Markkinointiviestinnän alalla kilpailu medianäkyvyydestä kiihtyy entisestään. Tämä näkyy STT Viestintäpalveluissa, jossa julkaisemme tiedotteita enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme saaneet asiakkailtamme kuluvan vuoden aikana myös jatkuvasti kysymyksiä siitä, miten median huomion voisi ansaita.

Tiedote on alati tärkeämpi osa-alue markkinointiviestinnän kokonaisuudessa. Tätä nykyä se tarjoaa uutisaiheista tietoa ei pelkästään median edustajille, vaan myös muille sidosryhmille.


Varo adjektiiveja ja ylisanoja

Lehdistötiedote ei ole mainontaa, eikä se ole samanlainen artikkeli, jonka voisit lukea lehdestä. Hyvä tiedote on informatiivinen ja sävyltään neutraali, eikä pyri liiaksi myymään.

On parasta, jos sävy on toteava. Liian mielistelevä kieli ja ylisanat karkottavat toimittajan varmasti. Varo myös adjektiivien käyttöä.

Tiedotteen tavoitteena on, että se johtaisi halutun tiedon julkaisuun. Tästä johtuen markkinointiviestinnän ammattilaisten keskuudessa on yleistynyt termi ansaittu media (earned media).

Yhden onnistuneen lehdistötiedotteen laatiminen ei ole yksinään ratkaisevaa.

 

Pitkäjänteistä työtä

Medianäkyvyyden kasvattaminen ja yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden edistäminen strategisen viestinnän keinoin edellyttää pitkäjänteistä työtä, johon lehdistötiedote kuuluu vain pienenä osa-alueena.

Me haluamme STT Viestintäpalveluissa auttaa sinua paremmaksi kirjoittajaksi ja siten myös saamaan paremmin ydinviestisi läpi mediassa. Siksi olemme laatineet sinulle oppaan hyvän tiedotteen laatimisesta. Voit ladata oppaan alla olevaa kuvaa klikkaamalla:

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

 

Tarjoamme STT Sulka -palvelussa nykyisin myös lehdistötiedotteiden tuotantoa. Toimitustaustaiset asiantuntijamme auttavat sinua keskittymään muihin strategisen viestinnän projekteihin, kun luomme tiedotteen tai editoimme tekstin puolestasi.

Kuva: Martti Kainulainen/Lehtikuva

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti