[fa icon="calendar'] 17.3.2016 13:26 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Pressikortti_kuva_Liina_Nelimarkka.jpg

Monissa toimituksissa resurssit ovat erittäin tiukoilla. Toimittajat ova kiireisiä eivätkä ehdi lähteä lehdistötilaisuuksiin lämpimikseen tai tarjoilujen houkuttelemana. Seuraavassa muutama vinkki, joiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi saada lehdistötilaisuuteesi toimittaja ja kuvaaja paikalle. 

Hanki monipuolisia lähteitä

Toimittaja haluaa kertoa asioista yleisöään kiinnostavasti  ja tuoda esiin erilaiset näkökannat. Jos tilaisuudessa on paikalla eri tahoja edustavia asiantuntijoita, joilla on asiaan erilaiset lähestymistavat, tilaisuus on houkuttelevampi kuin silloin, jos kaikki puhujat edustavat samaa tahoa ja näkökulmaa. 

Asiantuntijoiden lisäksi toimittajaa kiinnostaa tavallisten ihmisten näkökulma: miten asia näyttäytyy niille ihmisille, joita se koskee. Mahdollisuus haastatella tällaisia tavallisia ihmisiä tekee tilaisuudesta toimittajalle houkuttelevamman.

Järjestä kiinnostavaa kuvattavaa

Kuvalla on journalismissa suuri merkitys. Jos tilaisuudessa on jotain kiinnostavaa kuvattavaa, se lisää mahdollisuuksia paitsi kuvaajan, myös kirjoittavan toimittajan paikalle saamiseen. 

Yksi kiinnostava kuvauskohde ovat jo mainitut tavalliset ihmiset. Toinen tapa saada tilaisuuteen kuvattavaa on se, että ohjelmassa on muutakin kuin puhumista ja istumista. Toiminnan pitää kuitenkin liittyä tilaisuuden aiheeseen. Toimittajalla tai paikallaolijoilla voi esimerkiksi olla mahdollisuus kokeilla puheena olevaa asiaa käytännössä. 

Ajoita tilaisuus oikein 

Sopiiko viestisi päivän mediaympäristöön? Onko päivä jo tukossa muita mediaa kiinnostavia tapahtumia? Voisitko harkita ajoittavasi tilaisuuden hiljaisempaan päivään, jolloin toimittaja ehtisi paremmin paikalle? Lisää aiheesta tiedotustilaisuuden ajoittaminen täällä

Pidä aikataulu kurissa

Kiinnostavakaan tilaisuus ei saisi kestää kovin kauan. Tuntia pidempi tilaisuus voi toimittajan kannalta olla jo liian pitkä. Kuvaajalla aikaa on usein vielä paljon vähemmän, joten merkitse jo tilaisuuden kutsuun selvästi, mihin aikaan kuvauksen kannalta mielenkiinoisimmat asiat tapahtuvat. 

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet lehdistötilaisuuden järjestämistä? Lue vinkit aiemmasta blogipostauksestamme.

Kuva: Liina Nelimarkka

Lisää vinkkejä myös hyvän lehdistötiedotteen kirjoittamiseen oppaastamme! Saat sen ladattua veloituksetta tästä alta: 

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Aiheet: mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).