[fa icon="calendar'] 8.2.2017 14:05 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedoteanalytiikka kuva Liina Nelimarkka.jpg

Tiedoteanalytiikka - mitä se tarkoittaa ja miten päästä alkuun?

Mediaseurannalla voi mitata tiedotteen läpimenoa journalistisessa mediassa, mutta sitä ei kannata pitää ainoana mittarina siinä, miten tiedote saa näkyvyyttä. Hyvät ja tehokkaiden jakelukanavien kautta julkaistut tiedotteet keräävät lukijoita myös suoraan, kun tiedote leviää sellaisenaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Miten mitata tätä näkyvyyttä? 

Tiedotteen kävijäanalytiikka kertoo tärkeää tietoa siitä, miten oma tiedotteesi leviää ja missä lukijasi ovat. Tässä muutama asia, joita tiedotteesta kannattaa seurata: 

Miten tiedotetta avataan?

Kuinka moni tiedotteen sähköpostivastaanottajista avasi viestin? Tämä tieto on tärkeä: näet heti, onko tiedote kiinnostanut vastaanottajia. Jos tiedotetta ei avata, voit vielä toimia.

Jos olet pelkän mediaseurantatiedon varassa, seuraat historiallista dataa. Jos tiedote menee läpi, se osuu mediaseurannan haaviin ja saat positiivisen seurantaraportin. Mutta tuo tieto on jo jälkijättöistä: lähetysvaiheessa ei kannata jäädä odottelemaan pimennossa. 

Nimittäin: entä jos jäät paitsi sitä tietoa, että tiedotetta ei avattu? Silloin siitä tuskin tulee osumaa myöhemmin mediaseurantaraporttiisikaan. On hyvä olla tietoinen viestinnän ketjussa jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kiinnostaako aihe mediaa. (Huom. sen, onko tapahtumasi kiinnostanut mediaa niin paljon, että se on päätynyt suomalaisen median suunnittelutietoihin, näet STT Prosta). 


Mistä tiedotteen lukijat tulevat? 

Kun tiedote on julkaistu verkossa (kuten STT Info -sivustolla), tiedotteen (eli käytännössä tiedotteen verkkosivun) liikennettä on mahdollista seurata. (Koko STT Info -sivuston kävijäanalytiikasta voit lukea täältä). 

Tulevatko sivun kävijät eli tiedotteen lukijat tiedotteeseen suoraan, Googlesta, sosiaalisesta mediasta (STT Infon sometilien fiidijakelussa tiedote tavoittaa tuhansia ja tuhansia lukijoita somessa), muilla sivuilla olevien linkitysten kautta, vai mistä? Paljastavatko liikenteen lähteet mielenkiintoisia sijainteja, joissa tiedotteisiinne linkataan? 

Onko eri sosiaalisen median kanavien ja eri tiedotteiden välillä eroja? Tuleeko johonkin tiedotteeseen kävijöitä enimmäkseen Twitteristä vai Facebookista? Riippuvatko erot tiedotteiden aiheista tai esimerkiksi siitä, onko tiedotteessa käytetty kuvaa?

Onko jokin tietty tiedote sellainen, että se on saanut erityisen paljon kävijöitä Googlesta? Onko tiedotteessa silloin oivallettu käyttää jotakin olennaista avainsanaa, jolla kohderyhmänne ovat aiheesta tietoa hakeneet? 

Seuraa pidemmällä aikavälillä

Milloin kävijät tulevat? Julkaisun kohdalla lienee luonnollisesti piikki, mutta esim. kvartaaleittain tai puolivuosittain voi hyvin katsastaa, vetääkö jokin tiedote verkkokävijöitä vielä pitkälle julkaisunsa jälkeenkin. 

Ajattele tiedotetta omana hyvin optimoituna verkkosivunaan osana oman organisaation verkkoviestintää. Sitähän se onkin. Aiheesta riippuen saatat haluta tiedotesivulle kävijöitä vielä pitkälle julkaisun jälkeenkin. Tai vaikket aktiivisesti haluaisikaan, kävijöitä voi varsinkin hakukoneiden kautta tiedotteeseen silti etsiytyä. Muista siis lisätä tiedotteeseen tarvittavat linkit, jotka ohjaavat lukijaa pidemmälle. Vaikka tiedotetta tultaisiin lukemaan vuoden päästä ja uutinen sinällään olisi jo vanha, tiedotteessa olevista linkeistä (esim. kotisivuillenne tai uutishuoneeseenne) kävijä pääsee jatkamaan matkaa ja etenee polullaan organisaationne tuoreempien uutisten pariin.  

Kun olet seurannut ja analysoinut tiedotteitanne hieman pidemmältä ajalta, näet kokonaiskuvaa minkä tyyppiset tiedotettavat aiheet käyttäytyvät mitenkin. Mistä voisi saada lisää lukijoita? Ovatko jotkin aiheet sellaisia, jotka menevät selkeämmin läpi journalistisessa mediassa, toiset somessa? Näyttääkö siltä, että jokin tietty sosiaalisen median kanava on juuri teille relevantti? Aiheesta riippuen tiedote voi levitä hyvinkin eri tavalla eri some-kanavissa niiden eri profiilien takia. 

STT Info -tiedotejakelun asiakkaana saat myös tiedoteanalytiikan käyttöösi!

Kuva: Liina Nelimarkka

Miten kirjoittaa hyvä tiedote? Lue vinkkimme lataamalla oppaamme alta:

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, viestinnän mittaaminen

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).