[fa icon="calendar'] 27.1.2017 12:11 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote somessa_Cropped.jpg

Mihin tiedote pystyy somessa? 

Tiedotetta ei kannata nähdä ainoastaan medialle kohdennettavana viestinnän keinona.  Hyvä tiedote pystyy myös sellaisenaan, omana juttunaan, saamaan sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja tavoittamaan organisaatiosi eri sidosryhmiä suoraan.

STT Infon Twitter- ja Facebook -tilien fiideistä organisaatioiden tiedotteet leviävät uutisten tavoin. Kun tiedotteessa on kiinnostava uutinen, lukijat jakavat sitä median julkaiseman uutisen tavoin. STT Info on vahva ja luotettu brändi ja sen somekanavien kautta jaeltu tiedote tavoittaa tilien seuraajamäärältään suuren yleisön. 

Vuoden 2016 luetuimpien STT Infon kautta julkaistujen tiedotteiden kärjessä on useita sellaisia tiedotteita, joiden kokonaislukijamäärästä merkittävä osa on peräisin sosiaalisesta mediasta. Yksittäinen tiedote voi saada somessa useita tuhansia lukijoita. (Lähde: www.sttinfo.fi -sivuston ja siellä julkaistujen tiedotteiden Google Analytics -data). 

Tiedottaminen ja sosiaalinen media ovat toimiva pari! Ei kannata jättää jakelematta tiedotetta sosiaalisessa mediassa vain siksi, että somefoorumeilla voi tehdä monen muunkinlaista viestintää. Ja muista, että tiedottamisen onnistumisessa ollaan jakelukanavasta riippumatta saman perusasian äärellä: tiedotteen tulee olla hyvä. Siinä tulee olla uutinen. (Lue vinkit hyvään tiedotteeseen).

Kuva: Liina Nelimarkka

Kuuletko väitteitä, että tiedote olisi viestinnän keinona kuollut? Päivitä silloin ehdottomasti käsityksesi tiedotteen roolista! Suunnitelmallinen tiedottaminen on digitaalista viestintää, jolla voit aikaansaada näkyvyyttä niin journalistisessa kuin sosiaalisessa mediassa sekä hakukoneissa. Lue lisää julkaisustamme, jonka saat ladattua tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä 

 

Aiheet: sosiaalinen media, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).