[fa icon="calendar'] 19.1.2017 9:43 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote ajoitus.jpg

Miten ajoittaa tiedote, tapahtuma tai muu viestinnällinen toimenpide? Tulevaisuutta ei varmuudella käy ennustaminen, mutta tulevaisuuden suunnitelmat voivat olla tiedossa. Ainakin, kun puhumme median uutissuunnittelusta. On paljon sellaista tapahtuma- ja suunnittelutietoa, jonka perusteella uutisaiheet ja toimittajien työvuorot kiinnitetään jo edeltävinä päivinä. 

 

Tässä muutama hyvä vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet tiedotteen, tapahtuman tai muun viestinnällisen toimenpiteen ajoitusta:

Huomioi uutispäivän ruuhka

Onko tiedossa, että päivä tulee olemaan täynnä uutisoitavia aiheita? Onko alustavasti ajattelemasi päivä jo tukossa kilpailevia julkistustilaisuuksia? Silloin on vaarana, että toimituksissa ei yksinkertaisesti ole käsiä kirjoittaa juttuja sellaisista sinänsä kiinnostavista aiheista, jotka jonakin hiljaisempana päivänä menisivät läpi. 

Huomioi uutispäivän muiden tapahtumien aiheet 

Sopiiko oma viestisi päivän mediaympäristöön? Jos on tiedossa, että toimitukset käsittelevät tiettyjä teemoja, voit omalla saman aihepiirin tiedotteella päästäkin läpi. Toimittaja kaipaa juttuihinsa montaa eri näkökulmaa joten hyvä tiedote, joka kytkeytyy julkisuudessa esillä olevaan teemaan tai tapahtumaan, saattaa kiinnostaa.

Median käyttämät tapahtumatiedot näet STT Pro:ssa. STT Prosta näet myös ennakkoon, mistä tapahtumista STT aikoo uutisoida. Näin sinulla on kättä pidempää käytössäsi, kun ennakoit, mistä nousee puheenaiheita.

Valitse kellonaika

Ei-akuutin aiheen tapauksessa ja varsinkin, jos muuta tietoa päivän tapahtumista ei ole ennakkoon käytössä, on nyrkkisääntönä aikainen aamu hyvä aika. Silloin toimituksissa on vielä mahdollisuus etsiä päivältä aikaa kiinnostavan aiheen työstämiselle. Vaikka toimitukset luonnollisesti elävät digikellon eivätkä painokonerytmin mukaan, on miehitys illalla ja yössä silti usein päivään verrattuna vähäisempää.

Kiireellinen aihe ei tosin mene STT:ltä yölläkään ohi: STT:n toimitus on hereillä 24h. "Yövuoroa" tehdään Australiasta käsin. 

Rekisteröidy STT Pro:n käyttäjäksi!

STT Pro on työkalu, joka helpottaa viestinnän suunnittelua ja ajoittamista. STT Pro on pääsy STT:n toimittajien uutissuunnittelutietoon ja median päivään: milloin ja mistä aiheista tapahtumia on tiedossa, mistä tapahtumista STT aikoo uutisoida ja minä päivinä julkisuudessa on tulossa ruuhkaa.

Rekisteröidy kuukauden ilmaiselle STT Pro -kokeilujaksolle!

Lue oppaastamme lisää siitä, miten ennakoida mediaympäristöä ja ajoittaa oma viestintä tehokkaammin:

 Tunne mediaympäristösi

 

Aiheet: mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).