[fa icon="calendar'] 6.2.2019 7:20 / kirjoittaja Maunu Anhava

 

Medianäkyvyyden houkuttelemisessa sattumalla on aina merkitystä, koska yllättäviä uutistapahtumia ilmenee jatkuvasti. Jos organisaation tavoitteena on saada ansaittua mediaa, kannattaa joka tapauksessa harkita tarkkaan, milloin oman viestinsä julkistaa.

Torstait tuppaavat olemaan kiireisiä uutispäiviä. Lähiviikkoina sama kaava jatkuu, sillä pörssiyhtiöiden tuloskaudella tilinpäätösten julkistamiselle torstai näyttää olevan suosikkipäivä.

Pörssikuva

Tunnelmia Shanghain pörssistä. (Kuva: Lehtikuva/AFP.)

 

Tulevana torstaina 7.2. tuloksensa julkistaa peräti 16 pörssiyhtiötä, joiden joukossa on muun muassa Outokumpu, Valmet, Metsä Board, Konecranes, Amer Sports ja Sampo

Ensi viikolla torstai on vieläkin tiukempi tiedottamispäivä muiden kuin pörssiyhtiöiden kannalta: tulosjulkistuksen määrä nousee yli 20:n. Ystävänpäivänä tulosjulkistajien joukossa on muun muassa Stockmann.

Kannattaa siis punnita, milloin tällä ja ensi viikolla lähettää lehdistötiedotteensa. Loppuviikkoon verrattuna huomattavasti parempi viikonpäivä tiedotteiden julkistamiseen on useimmiten maanantai.

 

Puoluekannatusmittaus paineistaa politiikan toimituksia 

Mediaviestinnän suunnittelutyökalusta STT Prosta ilmenee, että tämän viikon torstaina näyttäisi olevan vilkasta myös politiikan sektorilla. Yle julkistaa vaalikevään ensimmäisen puoluekannatusmittauksensa heti aamusta.

Samaan päivään mahtuvat myös keskustan perustulomallin julkistus sekä OP:n entisen pääjohtajan Reijo Karhisen maatalouden kannattavuutta käsittelevä selvitys.

Uutistorstain rutiinit

Mitä toistuvia uutisaiheita nimenomaan torstaipäivinä muutoinkin on? Eduskunnan istuntokaudella torstait ovat juuri ne päivät, jolloin täysistunnossa järjestetään suullinen kyselytunti, joka myös lähetetään suoraan lähetyksenä Ylen kanavilla.

Euroopan keskuspankki EKP julkistaa ohjauskorkoaan koskevat mahdollisuudet muutokset perinteisesti kerran kuukaudessa aina torstaisin. EKP:n ohjauskorko vaikuttaa suoraan pankkien euribor-korkoihin ja siten suoraan miltei kaikkiin asuntolainoihin, joita suomalaisilla on.


Uusi pörssitiedotejakelu tuo helppoutta pörssitiedottamiseen


STT Viestintäpalvelut tuo markkinoille uuden pörssitiedotepalvelun vielä kevään aikana. Uudenlainen pörssitiedotejakelu lanseerataan yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa. PR-tiedottamisen ja pörssitiedottamisen voi hoitaa joustavasti samalla työkalulla.

Vahvuutena on STT Infosta tuttu ja uniikki toimitusjärjestelmäjakelu. Tällöin pörssitiedotteet on mahdollista jakaa suoraan medioiden omiin toimituksellisiin työympäristöihin.

Haluatko kuulla lisää pörssitiedottamisesta?

KYSY PALVELUSTA JA HINNOISTA

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, asiantuntijaviestintä, Viestinnän suunnittelu, Pörssitiedottaminen

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti