[fa icon="calendar'] 27.7.2019 13:48 / kirjoittaja Olli Vesala

2868847-1

Tiedotteita lähetetään yhä enemmän, todistavat tiedotepalvelu STT Infon tuoreet käyttötilastot. Tämän vuoden tammi–kesäkuussa lähetettiin noin viidennes enemmän tiedotteita kuin samana aikana vuonna 2018.

Myös tiedottamisen ajankohdat elävät, tilastokatsauksemme paljastaa.

Osaltaan tiedottamisen kasvussa on kyse siitä, että yhä useampi suuri toimija luottaa STT Infoon, mutta myös moni pitkäaikainen STT Infon käyttäjäorganisaatio on tiedottanut tämän vuoden puolella aiempaa selvästi runsaammin. Tiedotteen merkitys viestinnän kentällä näyttää siis hyvin vakaalta tai jopa kasvavalta, kuten viimevuotinen selvityksemme kertoi.

 

Maanantai ponnistaa torstain rinnalle

Tiedotetulvassa näkyvyyden haaliminen omalle tiedotteelle on yhä haastavampaa. Yksi kriittinen asia on ajoitus – tästä olemmekin kirjoittaneet toistuvasti blogissamme.

Olemme toitottaneet, että viestinnän ajoituksessa kannattaa huomioida eri viikonpäivät ja jopa vuorokaudenajat. Nyt tuoreet tilastot osoittavat, että vastoin yleistä luuloa torstain asema horjuu: se on tiedotusrintamalla vain päivä muiden joukossa. STT Infosta on tänä vuonna lähetetty eniten tiedotteita tiistaisin ja maanantaisin, torstain ja keskiviikon seuratessa aivan perässä.

Aiempiin vuosiin verrattuna varsinkin maanantai on ponnistanut selvästi hiljaisemmasta päivästä muiden rinnalle. Maanantain etuna on, että toimituksissa etukäteen suunniteltuja juttuaiheita on valmiina vähemmän kuin viikon edetessä. Tiedote pääsee siis laskeutumaan neitseellisemmälle maaperälle.

Tilastojen perusteella tiedottamisessa on siis siirrytty vähän kärjistäen kolmipäiväisestä viikosta nelipäiväiseen. Viikon neljän ensimmäisen päivän volyymierot ovat hyvin pieniä, mutta perjantai on yhä selvästi hiljaisempi päivä tiedotetrafiikin suhteen.

Viikonloppuisin lähetetään edelleen häviävän pieni osuus kaikista tiedotteista: alle 3 prosenttia.

 

Tulostiedotus ja politiikka vievät ilmatilaa keskellä viikkoa

Tiedottamisen ajankohtaa pohtiessa kannattaa ottaa huomioon, että pörssiyhtiöt tuppaavat dominoimaan ilmatilaa loppuviikosta tulostiedottamisellaan, joka keskittyy keskiviikkoon ja torstaihin.

Myös politiikan saralla vilkkaimmat päivät uutistoimituksissa ovat eduskunnan ja valtioneuvoston aikataulujen takia tiistai, keskiviikko ja torstai. Jos siis haet näkyvyyttä muulla ”kovalla” uutisella, kannattaa menestystä hakea muilta päiviltä ja ehkä myös virka-ajan ulkopuolelta.

Kellonajasta puhuttaessa iso kuva on edelleen se, että melkoinen tiedottamispiikki osuu aamuyhdeksän ja yhdentoista välille. Tämän vuoden tilastoja tarkastellessa käy tosin ilmi, että piikki on aavistuksen tylpempi kuin edeltävinä vuosina, ja tiedotteita lähetään hieman enemmän varhain aamulla eli aikavälillä 7–9.

Mikä on sinun organisaatiollesi sopiva tiedottamisen ajankohta? Millä perusteella olette valinneet aiemmin tiedotteen lähetysajan? Lisää polttoainetta pohdintaan oppaastamme, jonka voit ladata klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Pääkuva: Lehtikuva / Pekka Sakki

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja