[fa icon="calendar'] 3.10.2017 10:39 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tero Sivula Lehtikuva.jpg

Ota visuaalisuus kiinteäksi osaksi strategista viestinnän suunnitteluasi. Valjasta kuvat tukemaan viestinnän tavoitteiden saavuttamista. 

Näkyvyyttä kuvalla

Jos yhtenä viestinnän tavoitteena on esimerkiksi tietyn mielikuvan luominen, noteeraa jo suunnitteluvaiheessa visuaalisuus ja kuvat yhdeksi keinoksi toteuttaa tätä tavoitetta. Näkyvyys (journalistinen, some, verkko) on välitavoite lopullisen viestinnän tavoitteen saavuttamiselle ja jo sanana kertoo siitä, että tässä kohtaa kannattaa huomioida visuaalisuus!

Jos viestinnän tavoite on nostaa jokin teema keskusteluun ja sitä kautta profiloitua aiheen asiantuntijaksi, uskalla herättää tunteita. Tunteiden herättämisessä visuaalisuudella voi olla olennainen rooli. Esimerkiksi nostalgia ja vanhat valokuvat koskettavat.  

Miten käytännössä? Tiedotteessa kuva kiinnittää huomion. Blogissa kuva vahvistaa viestinnällä ja sisältömarkkinoinnilla luotavaa mielikuvaa organisaatiosta. Kuva paitsi visualisoi jutun, myös markkinoi sitä otsikon ja metatekstin aisaparina. Mieti: somessa jaettaessa juttu blogiteksti tai tiedote leviää nostona, jossa kuva on näkyvässä roolissa (ks. kuvakaappaukset tässä alla). Älä siis erehdy ajattelemaan kuvaa vain niinä erillisinä, vartavasten postauksissa jaettuina "somekuvina". Artikkelissa, tiedotteessa tai blogitekstissä oleva pääkuva on elementti, joka näkyvästi levittää ko. sisältöä.

Tommi Twitter2.jpgYliopisto.jpg

 

Kuvat mukaan sisältökalenteriin tai vuosikelloon 

Kun suunnittelet teemoja ja rakennat sisältökalenteria tai vuosikelloa, "kellota" myös kuvat. Missä muodossa kirjaatkaan sisältö- tai julkaisukalenterisi, suunnittele kunkin sisällön kohdalle idea kuvasta. Edes jollakin tasolla: esim. teema (avainsanat kuvitukselle sisällön aiheen mukaan tai esim. väriteema brändivärien pohjalta), konkreettista vai abstraktia, kuva vai infograafi, tuore vai historiallinen arkistokuva? 

Ideatason alustavat suunnitelmat helpottavat siinä vaiheessa, kun sisältö on tekeillä ja kuvan valinta käsillä. Jos mitään raameja ei ole suunniteltuna, on helppo viime hetkellä sortua nappaamaan perinteisiä, moneen kertaan nähtyjä kuvia läppäreistä, pädeistä jne. (Ei niissäkään mitään vikaa ole, jos liittyvät aiheeseen - tälläkin sivustolla niitä saattaa esiintyä - kunhan niitä ei koko ajan käytä. Ne ovat turvallisia, mutta niillä tuskin erotut.) Muista tavoitteesi: jos tavoittelet mielikuvaa rohkeasta edelläkävijästä, ei kannata suosia laimeita, mitäänsanomattomia kuvia. 

Suunnittele vuosikellossa olevien tapahtumienkin kohdalla visuaalisuus jo etukäteen. Kun suunnittelet tiedotus- tai muuta tilaisuutta, varaa vaikkapa lokaatio sen mukaan, että se on kuvauksellinen. Varaa paikalle tuotteita tai henkilöitä sillä ajatuksella, että tilaisuudessa on kuvattavaa. 

Suunnitellut, etukäteen mietityt kuvat eivät poissulje lennossa otettuja instantkuvia. Mutta suunnitelma varmistaa sen, että koko visuaalinen linja ei ole vaihtelevan tasoisten somekuvien varassa. 

Kuva: Lehtikuva

Lehtikuvan beta-sivustolla on jo lähes miljoona kuvitus- ja historiallista kuvaa helposti ostettavissa. 

 Visuaalisuudella medianäkyvyyttä! Visuaalisuus on yksi teemoista, jolla voi saada medianäkyvyyttä. Lue asiantuntijavinkkejä 14 yllättävää tapaa saada medianäkyvyyttä -oppaastamme! Saat sen ladattua tästä alta: 

Ansaittu medianäkyvyys

Aiheet: Viestinnän suunnittelu, visuaalinen viestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.