[fa icon="calendar'] 26.2.2016 11:34 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Copy_of_18398055.jpg

Onhan sinulla käytössäsi mediaseuranta, joka tarjoaa sinulle reaaliaikaista tietoa seuraamistasi medioista, oli se sitten journalistista tai sosiaalista, printtiä tai verkkoa? 

Mediaseurantapalvelua hyödynnetään monissa organisaatioissa juuri päivittäiseen seurantaan ja sen pohjalta reagoimiseen. Nopea reagoiminen on haasteellista tai mahdotonta, jos käytettävissä ei ole tuoreinta tietoa. Reaaliaikainen pääsy printtilehtien osumiin ja alkuperäisiin juttuihin on monella viestijällä se ratkaisematon ongelma. Jos olet vielä paperileikeseurannan varassa, reaaliaikaisuus ei luonnollisestikaan ole mahdollista. Sama koskee tiivistelmiä. 

Milloin reaaliaikaisesta seurannasta on eniten hyötyä? Nopea seuranta on toki aina parempi kuin hidas, mutta tässä kaksi konkreettista esimerkkiä tilanteista, jolloin haluat varmasti voittaa jokaisen voitettavissa olevan minuutin.

Kriisiviestintä

Kriisissä jokainen hetki voi olla ratkaiseva. Jos aamun lehdessä on organisaatiosi mainetta uhkaava artikkeli, jokainen reagointiin valmistautumiseen tarjolla oleva lisäminuutti on arvokas. Ei ole mukavaa, jos huomaat ko. artikkelin vasta siinä vaiheessa, kun siitä on keskustelu jo levinnyt someen tai kun toimittajat soittavat. 

Viestijän painajainen on tilanne, jossa omaa organisaatiota ravisteleva akuutti kriisi puhkeaa keskellä pitkää viikonloppua. Saathan viikonloppuaamuisinkin printtiosumat tuoreeltaan tietoon? Pääsethän koska ja missä tahansa juttuihin käsiksi, myös mobiilissa?

Mahdollisuusviestintä

Tätä viestintätoimisto Ellun Kanojen lanseeraamaa konseptia voisi kuvailla eräänlaiseksi käänteiseksi kriisiviestinnäksi. Kriisiviestinnässä pelätään pahinta ja tehdään suunnitelmia sen varalle. Kuinka moni varautuu samanlaisella intensiteetillä viestinnällisiin mahdollisuuksiin

Reaaliaikaista mediaseurantaa voi hienosti hyödyntää tässä. Kun olet määrittänyt itsellesi tärkeät haut, tulet skannanneeksi omaa toimintaympäristöäsi ja valjastaneeksi mediaseurannan nappaamaan haaviin potentiaaliset mahdollisuudet. Kun tilannekuvasi on kurantti, pystyt tarttumaan seurannasta tuleviin tilaisuuksiin välittömästi! 

Esimerkki: kun jokin sinun organisaatiollesi strategisesti tärkeä teema nousee esille aamun lehdessä mielipidekirjoituspalstalla, pääset tarttumaan siihen heti ja voit jatkaa aiheesta tarjoamalla siihen oman näkökulmasi. Mahdollisuuksia ei  aina voi suunnitella etukäteen, mutta joskus sellainen voi pudota aamun mediaseurantaraportin mukana syliin. 

Ratkaisu reaaliaikaisuuden haasteeseen 

Hyvä uutinen on se, että STT Mediaseuranta tuo printtilehtien osumat heti julkaisupäivän aamuna. Sähköpostiraportin osumista pääset lukemaan jutut suoraan alkuperäisen printtilehden sivulta.

Seurannassa on mukana on n. 150 sanomalehteä sekä n. 60 aikakauslehteä, sisältäen kaikki suurimmat julkaisut.  STT Mediaseurannan käyttäjänä pääset kaikkiin näköislehtiin yksillä käyttäjätunnuksilla. Kun olet kirjautunut STT Mediaseurantaan, olet koko ajan palvelussa kiinni ja pääset päivän mittaan reaaliajassa lukemaan juttuja sitä mukaa, kun uusia verkko-osumia putoaa haaviin. 

Kuva: Lehtikuva

Älä missaa uusimpia blogitekstejämme! Tilaa kirjoitukset:

TILAA BLOGIKIRJOITUKSET SÄHKÖPOSTIISI

 

Aiheet: mediaseuranta

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset