[fa icon="calendar'] 9.3.2016 9:33 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liit_kuva.jpg

Tärkeintä tiedotteessa on siinä oleva uutinen, mutta myös visuaalisuudella voi olla merkitystä. Kuva saattaa herättää tiedotteita seuraavan toimittajan tai kuvatoimittajan huomion. Hyvä kuva siis tukee tiedotteen läpimenoa. Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liität tiedotteeseen kuvan? Lue STT:n uutiskuvatoimituksen esille nostamat pointit. 

Kuvaa koskevat uutiskriteerit   

Tiedotteen kuvaa voidaan käyttää, kun tiedotteen aihe on oikeasti uutinen ja kuva tarvitaan juttuun nopeasti. Esimerkiksi tiedotten henkilökuvaa käytetään, jos STT:n omassa Lehtikuvan kuva-arkistossa ei ole uutisen henkilöstä kuvaa ja jos uutinen on niin merkittävä ja kiireellinen, että kuva pitää saada nopeasti ulos. Jos tiedottava organisaatio on erityisen kiinnostava, kuvauttaa STT henkilön tai aiheen omalla kuvaajallaan. 

Kannattaa pitää mielessä uutiskriteerit. Tuotekuvaa ei käytetä, ellei uutisena ole esimerkiksi tuotteen takaisinveto. Uutinen ei ole mainos. Uutiskriteereistä voit lukea lisää STT:n tyylikirjasta, luvusta 2.2 Uutiskriteerit ja uutiskynnys.

Kuka valitsee uutiskuvan?

Vuorossa oleva kuvatoimittaja tekee STT:n uutisdeskissä päätöksen siitä, mitä kuvaa uutisen yhteydessä käytetään. Uutispäällikkö tai toimitussihteeri delegoivat tarvittaessa saamansa tiedotteet kuvatoimittajalle. 

Kuvan metatiedot

Tiedotteen kuvassa on hyvä olla krediitit eli metatietona kuvaajan tai yrityksen nimi. Näin kuvan julkaisun yhteydessä copyright -merkinnät ovat kunnossa.

Kuvan tekniset vaatimukset

Liitä kuva tiedotteen mukaan liitteenä tai latauslinkkinä. Kuvan on oltava hyvälaatuinen. Seuraavat, STT Info -tiedotejakelun tiedotepohjaan perustuvat kuvan vaatimukset ovat hyvä ohjenuora yleisestikin:
  • Tiedostomuoto: JPG
  • Maksimikoko: 20 MB
  • Leveys: STT Infossa tiedotesivun kuvan leveys on 680 pikseliä. Korkeus voi vaihdella, mutta suositus on vaakakuva. 
  • Värimääritys: RGB (ei CMYK)

 

Kuva: Mikko Stig/ Lehtikuva

Mitä muuta tiedottamisessa tulee huomioida?

Kuva on vain osa mediaviestintää. Mitä kaikkea mediaviestinnässä kannattaa huomioida? Lataa alta ilmainen Mediaviestinnän ABC -oppaamme:

lataa-mediavistinnan-abc

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, visuaalinen viestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset