[fa icon="calendar'] 21.8.2018 7:27 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

 

Sanna Alamäki

Suomen suurin työttömyyskassa, Yleinen Työttömyyskassa YTK, tukee jäseniään lakisääteisellä turvalla. 
Viestinnällä on keskeinen rooli YTK:n strategiassa ja tavoitteiden toteuttamisessa.

Istumme YTK:n toimitusjohtajan Sanna Alamäen kanssa Porin Suomi Areenalla lounasravintolan terassilla trooppisessa säässä. Iloisia, rentoja YTK:laisia kulkee ohitsemme ja kohta liitymmekin heidän seuraansa aterioimaan ja keskustelemaan, kuten Porissa on tähän vuodenaikaan tapana.

Vuonna 1992 toimintansa aloittaneessa YTK:ssa on jäseniä yli 400 000 ja jäsenmäärä on kasvussa. YTK tunnetaan myös nimellä Loimaan kassa. Kaikille avoimeen työttömyyskassaan liittyy kaikenlaisia ihmisiä, kaikilta aloilta ja kaikista ikäluokista. Suuri osa tällä hetkellä liittyvistä on nuoria. 

 

Sanna Alamäki, mitkä ovat YTK:n viestinnän tärkeimmät tavoitteet?

Koko toimintamme yleisiä strategisia tavoitteita tuetaan viestinnällä. Nämä liittyvät muun muassa kasvuun, asiakaskokemukseen ja sen kehittämiseen. Niissä viestintä on hyvä väline. Lisäksi ihan omat viestinnälliset tavoitteemme liittyvät työnantajamielikuvaan ja vaikuttajaviestintään.”

Tiedote on YTK:ssakin nopea ja kattava tapa saada tieto leviämään.

 ”Käytämme tiedottamista laajasti. Suunnitelmalliseen viestintätyöhön tiedote on mainio työväline.  Viestinnän tulosta ja oman viestintämme vaikuttavuutta mittaamme mediaseurannalla.”

YTK kohdistaa viestiään etenkin päättäjien ja vaikuttajien suuntaan sekä yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille. Työttömyyskassa korostaa asiantuntemustaan työttömyysturva-asioissa. Se myös jakaa mielellään osaamistaan ja taustoittaa asioita tarjoamalla faktoja.

 

Mitä ominaispiirteitä ja vaatimuksia toimialanne tuo viestintäänne?

”YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja käytämme julkista rahaa satoja miljoonia vuodessa. Näen, että meillä on velvollisuus viestiä avoimesti ja tuoda esiin se, mitä huomaamme työttömyysturvan toimeenpanossa. Tämän vuoksi viestinnällä on keskeinen rooli meidän pitääkin viestiä aktiivisesti.
Yhteistyö johdon ja viestinnän välillä pelaa päivittäin. Isossa mittakaavassa viestintä on myös ainut tapa, millä me saamme jäseniämme kosketettua.
Suunnitelmallisuus on viestinnässä tosi tärkeätä, koska yllätyksiä tulee koko ajan. Kun arvot ja sävyt ovat kaikilla sisäistettynä, voidaan toimia myös ’ad hoc’.”

 

Miten YTK-yhdistys nivoutuu viestintäänne?

”YTK-yhdistyksen ovat perustaneet meidän työttömyyskassamme jäsenet vuonna 2005 tuottamaan lisäpalveluja.
Yleinen Työttömyyskassa YTK hoitaa vain sen toiminnan, mikä on laissa säädetty. Olemme hyvin erilliset toimijat. Kummallakin on viestinnässään kuitenkin yhteinen myönteinen sävy, ja muutoksissa pyritään aina näkemään mahdollisuus. Yhdistyksessä on erinomainen paikka tuoda keskusteluun erilaisia näkökulmia ja innostavia ajatuksia. Yhdistykseen voi liittyä nykyisin myös opiskelijoita.” 

 

Mikä toiminnassanne on tällä hetkellä erityisen haastavaa?

”Työttömyysturva on ylipäätään hyvin monimutkaista. Työttömyysturvan tekeminen jäsenille ymmärrettäväksi on yksi selkeä haaste. Olemme osa suomalaista sosiaaliturvaa ja teemme osuutemme siitä, ja samalla olemme osa työmarkkinajärjestelmää. Sekä sosiaaliturvaan että työmarkkinajärjestelmään ja edunvalvontaan liittyy paljon erilaisia monimutkaisia asioita ja jopa väärinkäsityksiä, ja tämä tuo meille tiettyjä haasteita. Jäsenistömme arvostaa meissä erityisesti sitoutumattomuutta ja riippumattomuutta  ja tämä on tärkeä osa brändiämme.”



Mitä odotat tulevalta syksyltä?

”Jäsenkasvu on ollut vilkasta ja se varmaankin vilkastuu syksyllä. Mauri Kotamäen tekemä ansioturvaan liittyvä selvitys herättänee keskustelua. Sote-keskustelun lisäksi käydään runsaasti keskustelua sosiaaliturvan uudistamisesta.”


Lopuksi vielä ennen kuin syöksymme keskusteluihin ja ajatusten vaihtoon lounaan ääressä, pyydän lyhyen kiteytyksen mukavaan haastattelutuokioomme ja se löytyykin helposti:

”Maailma muuttuu jatkuvasti ja muutos on aina mahdollisuus. Riittää kun pitää silmät auki ja katsoo uteliaasti eteenpäin.”

Näillä eväillä syksyä kohden!

Kuva: YTK

Jos tuloksellinen viestinnän tekeminen kiinnostaa tiedotejaon näkökulmasta, ota yhteyttä asiantuntijoihimme:

OTA YHTEYTTÄ

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, Viestinnän suunnittelu

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset