[fa icon="calendar'] 23.4.2018 9:48 / kirjoittaja Johanna Oksanen

Blogin pääkuva Kaisa Siren Lehtikuva

Väreillä ja värien sävyillä luodaan merkityksiä ja mielleyhtymiä yhdessä käytetyn kielen kanssa. Viestijänkin on hyvä olla tietoinen siitä, miten värien käytöllä voi vaikuttaa. Tekstin ja kuvien värimaailmojen ja niiden luomien mielikuvien tulisi toimia yhdessä ja tukea tavoiteltua viestiä

Värit mielikuvien luojana 

Mikä on lempivärisi? Meillä kaikilla on värejä, jotka ovat meille mieluisampia kuin toiset. Värit herättävät tunteita ja muistoja. Nämä mieltymykset ja mielikuvat vaikuttavat esimerkiksi siihen, mitä valintoja kuluttajina teemme. Värien psykologiaa käytetäänkin erityisesti markkinoinnissa sekä tuotteiden brändäyksessä1. Yhdistätkö sinä mustan värin laatuun ja tyylikkyyteen, punaisen rohkeuteen ja vauhdikkuuteen, keltaisen positiivisuuteen ja optimismiin?2 

Värien tieteellisesti tutkittuja vaikutuksia

Emme jokapäiväisissä keskusteluissamme tule välttämättä ajatelleeksi, että kokemuksemme väristä on henkilökohtainen. Sinä ja vieressäsi oleva henkilö näette saman värin eri tavalla. Esimerkiksi näkökykymme, terveydentilamme, ikämme ja mielentilamme vaikuttavat värivalintoihimme. 

Värit myös vaikuttavat meihin, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Essexin yliopiston tutkimuksessa vuonna 2012 selvitettiin, kuinka liikkuminen vihreässä, värittömässä harmaassa ja punaisessa simuloidussa metsässä vaikuttavat henkilöiden mielentilaan ja fysiologiaan. Tulosten mukaan vihreän metsän vaikutus oli rauhoittava, jopa hapenoton ja sydämen sykkeen tasolla. Punaisen metsän vaikutus oli kiihdyttävä, niin fysiologisesti kuin henkisesti. Harmaan metsän vaikutus sijoittui hapenoton osalta vihreän ja punaisen välille ja henkisesti loi jännittyneisyyttä ja hämmentyneisyyttä.3

Värien viestit 

Väreillä ja värien sävyillä luodaan merkityksiä ja mielleyhtymiä yhdessä käytetyn kielen kanssa. Maailma näyttää erilaiselta, jos katselet sitä ruusunpunaisten lasien läpi tai jos näet vain punaista. On siksi hyvä varmistaa, että kuvituksen ja tekstin värimaailmat ja niiden luomat mielikuvat tukevat tavoiteltua viestiä ja kuvat toimivat yhdessä tekstin kanssa. 

Värien tulkinta vaihtelee maittain ja kulttuureittain, vaikka joitain yhteneväisyyksiä kulttuurien välillä onkin. Tunnistatko esimerkiksi seuraavat, omassa kulttuurissamme väreihin liitetyt mielikuvat? 

Keltainen liitetään Suomessa usein aurinkoon, valoon, lämpöön, kevään ensimmäisiin kukkasiin mutta myös syksyn ruskaan. Näiden mielikuvien kautta keltainen toimii symbolina toiveikkuudelle, mielihyvälle ja ilolle. Myös tulenlieskat kuvataan keltaisena. Väri onkin perinteisesti toiminut myös varoituksena, esimerkkeinä keltainen lippu formula-kilpailussa ja liikennevalojen keltainen valo.4

Kuva 7 LehtikuvaKuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Vihreän värin symboliikka liittyy luontoon, kasvuun, uusiutumiseen, terveyteen, elinvoimaisuuteen ja toivoon. Värin rauhoittavaa vaikutusta hyödynnetään esimerkiksi sairaaloiden sisustuksessa. Vihreällä onkin kautta vuosituhansien koettu olevan mielialaa rauhoittava ja kohentava vaikutus, kuten myös metsillä, vihreällä kullalla.5

Kuva 8 LehtikuvaKuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Sininen on järjen, järjestyksen, logiikan, luottamuksen, turvallisuuden, haikeuden ja rauhan väri. Sininen siintää taivaalla ja lukuisien järviemme pinnoilla. Sininen hetki on taianomainen hämärä tuokio auringon laskiessa. Sinisilmäisyys on viattomuuden ja hyväuskoisuuden ilmaus. Siniverisyys ja kuninkaallinen sininen kytkeytyvät ylhäisöön ja aatelistoon.6

Sininen Lehtikuva

Kuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Punainen on dramaattinen tunteen, vaaran, rakkauden, seksuaalisuuden, mutta myös kodikkuuden väri.7 Puhumme joulunpunaisesta viitaten kotoisaan tunnelmaan. Tulipunaisten ruusujen intohimoinen viesti jää tuskin kenellekään epäselväksi ja punaisessa tuvassa mummomme ehkä asustelee perunamaataan hoidellen. 

Punainen Lehtikuva

Kuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Otathan huomioon myös värien yhteisvaikutuksen ja jos tavoitteenasi on harmoninen kokonaisuus, värien yhteensopivuuden. 

Väreillä vai ilman? Vertaile! 

Värien kyvystä vaikuttaa saa käsityksen vertailemalla kuvia väreillä ja ilman: 

Herahtaako vesi kielelle värillisestä vai mustavalkoisesta mansikkakakusta? 

Mansikkakakku väri Westend61 Lehtikuva  Mansikkakakku Westend61 Lehtikuva

Kuvat: Westend61 / Lehtikuva 

Lämmittäisikö valkoinen auringonvalo mieltä? 

Metsä väri Lehtikuva  Metsä Lehtikuva

Kuvat: Johner / Lehtikuva 

Rauhoittaisiko metsä, jos se ei olisi vihreä? 

Kasvi Lehtikuva  Kasvi2 Lehtikuva

Kuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Blogitekstin pääkuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Luonto- ja väriteemaiset kuvat sopivat moneen kuvitustarkoitukseen. Katsele Lehtikuvalla myynnissä olevia Kaisa Sirenin kuvituskuvia täällä

Lisää tekstejä aiheesta visuaalinen viestintä

TILAA BLOGIKIRJOITUKSET SÄHKÖPOSTIISI

Lähteet:

1) https://thelogocompany.net/blog/infographics/psychology-color-logo-design/, 2) http://www.joehallock.com/edu/COM498/associations.html, 3) https://static1.squarespace.com/static/56e9367020c64742fe062659/t/56f12bf0e707eb7a5c1437e5/1458646020963/visual+colour+perception+in+green+exercise.pdf, 4) Ylikarjula, Simo; Värillä on väliä – värien symboliikkaa ja merkityksiä, Katharos Oy, 2014, s.34, 5) Ylikarjula, Simo; Värillä on väliä – värien symboliikkaa ja merkityksiä, Katharos Oy, 2014, s.63, 6) Ylikarjula, Simo; Värillä on väliä – värien symboliikkaa ja merkityksiä, Katharos Oy, 2014, 40-47, 7) Ylikarjula, Simo; Värillä on väliä – värien symboliikkaa ja merkityksiä, Katharos Oy, 2014, 124.

 

 

Aiheet: kuvat, visuaalinen viestintä

Johanna Oksanen

Kirjoittaja Johanna Oksanen

Päällikkö, kuvahallinta ja kumppanuudet

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset