[fa icon="calendar'] 10.1.2017 9:47 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Systemaattinen tiedottaminen_Liina Nelimarkka STT.jpg

Nopea reagointi, tilanteessa eläminen ja viestinnällisiin mahdollisuuksiin tarttuminen helpottuu, kun viestinnän tavoite on mietittynä ja tiedottamista ohjaa tietty suunnitelmallisuus. Iso tavoite ei muutu joka kuukausi tai joka kvartaali. 

Kun tiedät, mitä tavoittelet - mitä seuraavaksi? Miten ennakoida ja ajoittaa omaa viestintää? Maailman menoa ja median päivää ei voi kristallipallosta katsoa. ...vai voiko sittenkin? 

Pyri median listalle

Mediat suunnittelevat toimitustensa päivittäistä työskentelyä ja uutisaiheitaan. Kiireellisten ja yllättävien uutistilanteiden taustalla pyörii tiedossa olevien aiheiden ja tapahtumien runko.

Kiireelliset tapahtumat kiilaavat ohituskaistalta, mutta muutoin toimittajat työskentelevät suunnitelmien pohjalta. Viestijänä haluaisit varmasti saada oman aiheesi tai tapahtumasi mukaan suunnittelutietoihin, joita toimitukset seuraavat? 

Median suunnittelutieto viestijän apuna 

Oman viestisi listalle (ja mediassa läpi) pääsyä voi edesauttaa se, mitä paremmin pystyt sen ajoittamaan.

Näyttääkö uutispäivä olevan jo täynnä muita tapahtumia? Kannattaisiko oma tapahtuma, julkistus tai tiedotettava uutinen ajoittaa hiljaisemmalle päivälle? Vai onko oma tiedotettava aihe sellainen, että se nimenomaan sopisi tietyn uutisympäristön keskelle?

STT:n päivittämä suunnittelutieto on paitsi STT:n oman toimituksen, myös STT:n media-asiakkaiden käytössä. Siellä olevat tapahtumat tavoittavat toimittajat laajalti.

STT Pro: sta näet, mistä tapahtumista STT aikoo uutisoida. Ne aiheet, joista STT päätyy uutisoimaan, leviävät potentiaalisesti laajalti ja valtakunnallisesti STT:n media-asiakkaiden julkaisemina. 

 

Tiedottaminen keinona päästä "listalle" ja saada näkyvyyttä

Tämä blogitekstin aihe on nosto artikkelistamme, jonka saat ladattua tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

 Kuva: Liina Nelimarkka

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).