[fa icon="calendar'] 28.8.2019 6:24 / kirjoittaja Maunu Anhava

Veronpalautus-Kuva-1

Ensi keskiviikkona on jälleen suuri kaupallinen juhlapäivä, kun veronpalautuksia maksetaan kasapäin suomalaisille. Suurta mediahuomiota halajavan viestijän kannattaakin varoa veronpalautuspäivää ja muita listaamiamme päiviä.

Veronpalautusten ajankohta muuttui täksi vuodeksi. Viime vuoteen saakka ne tupsahtivat pankkitileille joulukuun alussa. Mainostajille ajankohta joulun alla oli erityisen suosittu ja etenkin mediamainonnan pulssi oli veronpalautusviikolla huippulukemissa.

Tänä vuonna veronpalautukset maksetaan useissa osissa heinäkuusta joulukuulle. Ensimmäinen suursysäys oli jo elokuun alussa, jolloin palautuksia sai 1,7 miljoonaa kansalaista. Tulevana keskiviikkona kyseessä on lähes yhtä merkittävä raharyöppy, sillä pankkitilin saldo nousee ennakkotietojen mukaan samanaikaisesti jopa 1,3 miljoonalla eli miltei neljäsosalla väestöstä.

Veronpalautukset nousevat mediassa jälleen otsikoihin, koska meneillään on uudistus, joka vaikuttaa suuresti kansanjoukkojen arkeen. Takuuvarmasti myös mainostajat panostavat kampanjoihinsa, jotka tavoittavat kuluttajan niin TV:ssä, sanomalehdissä, radiossa, ulkomainonnassa, uutissivustoilla sekä muissa digitaalisissa kanavissa.

Suuria mediaviestinnän julkistuksia ei siis kannata ajoittaa  juuri keskiviikolle, koska veronpalautukset vievät joka tapauksessa merkittävän osan mediahuomiosta.

Veronpalautusten lisäksi myös suuret tarjouspäivät sykähdyttävät. 2010-luvulla kaupallisesti poikkeuksellisen kiinnostavat päivät ovat nousseet jättimäisiksi ilmiöksi, joista myös tiedotusvälineet uutisoivat.

Black Friday-Kuva-1

Asiakkaita jonottamassa Gigantin Tammiston-myymälään Vantaalla Black Friday -päivänä 23. marraskuuta 2018 (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva).

Lue myös: Millainen on hyvä tiedote?
Parhaimmillaan tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen - ja nousee uutiseksi. Median murroksesta huolimatta perinteinen tiedote on edelleen elintärkeä työkalu uutistoimitukselle. Näin kirjoitat toimivan tiedotteen!

 

Seuraavassa STT Viestintäpalvelujen tiimin koostama viestijän muistilista kaupallisista juhlapäivistä, jolloin mediahäly on voimakasta:

Stockmannin Hullut Päivät 2.-6-10. = Kaupallisten juhlapäivien klassikko, jonka Stockmann on järjestänyt huhtikuusta 1986 alkaen. Ennen muinoin ihmiset tungeksivat ainoastaan tavarataloihin, mutta 2010-luvulla kuluttajat ovat rynnänneet metsästämään tarjouksia myös verkkokaupasta, muun muassa halpoja lentoja. Edelleen kahdesti vuodessa järjestettävä myyntitapahtuma, joka nousee puheenaiheeksi myös mediassa.

Sinkkujen päivä (eli Singles Day) 11.11. = Sinkkujen päivä on Kiinasta alkunsa saanut päivä, jossa juhlitaan ihmisten sinkkuutta. Verkkokauppajätti Alibaba aloitti 24 tuntia kestävän Singles Day -verkkokauppa-alen vuonna 2009 ja sittemmin tapahtuma on levinnyt maailmanlaajuiseksi. Suomessa tapahtuma on noussut merkittäväksi tarjouspäiväksi vasta aivan viime vuosina. Vaikka Alibaba on rekisteröinyt ”Double Eleven” -tavaramerkin, myös muut yritykset hyödyntävät alennuspäivää kaupanteossaan.

Musta perjantai (eli Black Friday) 29.11. = Black Friday eli Musta perjantai on kiitospäivän jälkeinen perjantai eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen päivä, joka on kopioitu Suomeen Yhdysvalloista. Black Friday rantautui Suomeen 2010-luvun alussa ja tunnetaan kotimaassa erityisesti verkkokauppojen vilkkaana myyntipäivänä, jolloin alennuksia on valtavasti, mutta myös kivijalkamyymälöissä riittää vilskettä. Varsinkin kodin elektroniikkaa kaupataan ennätysmääriä.

Kybermaanantai (eli Cyber Monday) 2.12. = Yhdysvalloissa yritysten luoma verkko-ostamiseen kannustava tarjouspäivä, joka on edessä aina kiitospäivän jälkeisenä maanantaina eli kolme päivää Black Fridayn jälkeen. Järjestetty USA:ssa vuodesta 2005 lähtien. Viime vuosina myös Suomessa Kybermaanantai on noussut päiväksi, jolloin varsinkin verkossa myydään tavaraa, joka ei vielä Mustana perjantaina mennyt kaupaksi.

Amazon Prime Day, kesä 2020 = Verkkokauppajätti Amazonin useamman päivän maailmanlaajuinen tarjoustapahtuma Prime-kanta-asiakkailleen on noussut merkittäväksi ostoskarnevaaliksi. Ensi kertaa 2015 järjestetty Prime Day oli tänä vuonna heinäkuun puolivälissä, ja vuoden 2020 tarkat päivät eivät ole vielä tiedossa. Suosituimmat tuotteet ovat kodin elektroniikkaa. Suomessa Prime Day on jäänyt vielä toistaiseksi vähäiselle mediahuomiolle.

 

Mediaviestinnässä on hyvä muistaa myös, että kaikilla voimilla on usein myös vastavoimansa. Niinpä maailmanlaajuista kulutuskriittistä Älä osta mitään -päivää vietetään tänäkin vuonna samana päivänä kuin Black Fridaytä eli 29. marraskuuta.

 

Lue lisää: Verotiedot tulevat taas: tiedottajan painajainen vai mahdollisuus?

Blogin pääkuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Maunu työskenteli syksyyn 2020 asti STT Viestintäpalveluiden ja Lehtikuvan kuvamyynnin liiketoimintapäällikkönä.