[fa icon="calendar'] 2.2.2021 13:00 / kirjoittaja [Vieraskynä] Jaakko Hänninen

Jaakko_Hanninen_2_1650_1028

Kolmevuotias poikani rakastaa tarinoita. Kirjat kuluvat ja niiden sivut repeävät pelkästä innostuksesta nähdä, mitä seuraavalla aukeamalla tapahtuu. Lehdet, sarjakuvat ja opukset ahmitaan aina, kun muut leikit suovat sille ajan. Tarinan edetessä pienen silmät syttyvät ja kysymyksistä kuuluu innostus kertomuksen pienistäkin yksityiskohdista.

Me täyteen pituuteen kasvaneet olemme aivan samanlaisia, janoamme tarinoita. Fiktion ohella monet meistä ovat kiinnostuneita siitä, mitä oikeassa maailmassa tapahtuu.

 Mutta ei meitäkään kaikki kiinnosta.

Maailma on täynnä sisältöjä – tarinoita, joista emme ole koskaan kuulleetkaan. Emme oikeastaan haluakaan kuulla, eikä niitä meille ole tarkoitettukaan. Ja ihan vain siksi, että olemme erilaisia ja innostumme erilaisista asioista. Minä en ole yhtä liekeissä Palomies Samista tai Ryhmä Hausta kuin pikku heppu. Mutta kyllä niistäkin löytyy näkökulmia, jotka kiinnostavat muitakin kuin kovimpia faneja. Sami kun ei enää ole ajan hermoilla. Pentupoppoossakin riittää jutun juurta New York Timesiin, kun se otetaan politiikan välineeksi.

Kaltaiselleni viestintäkonsultille kaikki sisällöt ovat lähtökohtaisesti samanarvoisia. Jokaisella niistä olisi hyvä olla tavoitteensa, jos sisällöllä halutaan saada jotain aikaiseksi. Tarinoista tulee vaikuttavia, kun ne löytävät aiheesta kiinnostuneen yleisönsä. Yrityksen omia kanavia käyttämällä asiakkaat tavoitetaan usein helposti ja tehokkaasti. Näkyvyyttä ansaitussa mediassa kuitenkin tavoitellaan, sillä median avulla saadaan laajempaa arvostusta.

Tarinan ydin on sama, oli kyse omasta tai ansaitusta mediasta. Eri kanavissa kerrottavat tarinat eivät usein edes kilpaile keskenään samoista yleisöistä. Parhaassa tapauksessa yrityksen omassa sisältötyössä etsitään aktiivisesti ja osataan tunnistaa näkökulmia, joilla tarina vivutetaan median avulla isojen yleisöjen nähtäville. 

Tunnettuutta ja mielikuvaa yrityksestä ja sen asiantuntijoista kannattaa vahvistaa isoillekin yleisöille silloin, kun aihetta on. Mediasuhteiden rakentaminen on kuitenkin pitkäjänteistä puuhaa, jossa on oltava valmis näkemään vaivaa tarjotakseen mielenkiintoisia näkökulmia ja huomioita maailmasta sekä niiden vaikutuksista ihmisiin. 

Ennen kaikkea medianäkyvyyden ansaitseminen on taitolaji, joka vaatii ajan lisäksi sitä, että on valmis etsimään yritykselle tärkeästä aiheesta näkökulman, joka kiinnostaa yleisöä ja toimittajaa. On oltava ajan hermoilla ja tunnettava, mitä mediaa lähestyy. Oman firman asiantuntijoiden on oltava kiinnostavia ja sanavalmiita, jotta heidän kommenttejaan arvostetaan.

Yritykset kertovat omista tuotteistaan, palveluista ja näkemyksistään usein samanlaisella palolla kuin poikani omista mielenkiinnon kohteistaan. Mutta vasta silloin, kun yritys onnistuu kääntämään aiheensa minua puhuttelevaan muotoon, “olen pelkkänä korvana”, kuten Ryhmä Haun Valpas sanoisi.

 STT Viestintäpalvelut ja Avidly järjestävät yhteiswebinaarin teemalla medianäkyvyyden ansaitseminen on taitolaji. Lisätiedot ja ilmoittautuminen:

https://www.avidly.fi/tapahtumat/webinaari-miten-saada-ansaittua-medianakyvyytta

 

Kirjoittaja: Jaakko Hänninen

Kuva: Avidly

ilmainen-opas-medianakyvyytta-nollasta-sataan

Aiheet: maineenhallinta, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, visuaalinen viestintä, asiantuntijaviestintä

[Vieraskynä] Jaakko Hänninen

Kirjoittaja [Vieraskynä] Jaakko Hänninen

Haastavien viestintätilanteiden spesialisti, joka valmentaa asiantuntijoita ja johtajia kiteyttämään viestiään sekä työskentelemään median kanssa. Työskentelee Avidlyssa vanhempana viestintäkonsulttina ja asiakkuusjohtajana.