[fa icon="calendar'] 29.5.2018 10:21 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Tuulivoima

Ei pitäisi kenenkään mennä aliarvioimaan pohjalaisten intohimoja. Itsekin Vaasassa vuosia sitten asuneena tulin yllätetyksi vierailullani Vaasan Sähköllä. Sellainen tunteen palo on vaasalaisilla energiaan, että muu Suomi voi olla hyvästä syystä varuillaan. Suomen vaasalaisinta sähköä käyttää nykyään myös tuttavani Vantaalla. Yhtiön tavoitteena onkin kasvattaa markkinaosuutta edelleen.

Vaasan Sähkön uusi pääkonttori on rakennettu tuulisena paikkana tunnetun Palosaaren sillan kupeeseen, niin meren äärelle, että se tuntuu leijuvan veden päällä. Vaikuttava, pelkkää ikkunaa oleva aulatila huokuu hyvää energiaa. Energiakonsernin liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserni työllistää 150 henkilöä. Sähköntuotannosta on uusiutuvaa energiaa kolmannes ja tästä siivusta lohkeaa tuulivoimalle 9 % osuus. 

Vaasan Sähkön viestintäpäällikkö Mikaela Jussila on sanavalmis visuaalisen ja sanallisen viestinnän ammattilainen. 

Mikä sähköalassa kiinnostaa eniten?
 
”Oli hienoa tulla energiayhtiöön töihin, nimenomaan kotikaupungissani Vaasassa. Se oli minulle tärkeää.” Mikaela Jussila pitää tästä monimuotoisesta, jatkuvasti kehittyvästä alasta, jossa löytyy myös viestinnällisiä haasteita.

Miten nousukausi näkyy sähköyhtiön liiketoiminnassa?

”Talouden piristyminen toki näkyy sähkön käytön lisääntymisenä, etenkin teollisuuspuolella. Mutta vielä vahvemmin liiketoimintaamme vaikuttavat vuosittaiset lämpötilan vaihtelut. Alkuvuosi 2018 oli huomattavasti kylmempi kuin viime vuonna. Tämä näkyi myynnissä ja liikevaihdossa. Vuoden ensimmäisen kvartaalin tulos onkin hyvin positiivinen.”

Ovatko ihmiset alkaneet kiinnittää huomiota sähkön kulutukseensa?

”Asiakkaidemme halu tarkkailla kulutusta kasvaa koko ajan. Meillä on tarjota mm.  palvelu, jossa sähkön kulutusta voi seurata verkkopalvelun avulla vaikkapa tuntitasolla.  Yhä enemmän asiakkaat ovat kuitenkin kiinnostuneita selvittämään, mistä heidän sähkönsä tulee ja miten se on tuotettu.”

Viestinnän ja markkinoinnin pääviestinä Intohimo energiaan!

Vaasan Sähkön viestinnässä leiskuu intohimo energiaan. ”Uudistetun brändimme myötä haluamme viestiä vaasalaisten intoa sähkön tekemiseen – ja energiaan ylipäätään. Sijaitsemme Vaasan energiakeskittymän keskiössä, ytimessä. Ympärillämme on massoittain ihmisiä ja yrityksiä, jotka suhtautuvat samalla intohimolla energian tuottamiseen ja tähän alaan.”

Miten erottaudutte muista sähköyhtiöistä?

Vaasan Sähkön tavoitteena on olla helposti lähestyttävä energiayhtiö. ”Haluamme ihmisten huomaavan, että emme ole ”kuivia”, kuten tällä alalla usein. Varsinkin kuluttajaviestinnässä haluamme vähentää vakavaa viestintää ja olla vähän rennompia. Meiltä löytyy pilkettä silmäkulmassa ja hymyä huulessa.”

Miten suunnittelette viestintäänne?

Viestinnän avulla tuetaan liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista. On asioita, jotka tehdään ja suunnitellaan vuositasolla, toistaalta osa viestinnästä on kuitenkin sitä, mikä syntyy ikään kuin matkan varrella ja vaatii myös nopeaa reagointia.”

”Suunnitellessani viestintää, ensimmäisenä asiana ja ykköskysymyksenä on kohderyhmä, eli kenelle viestintää tehdään.” Tärkeä suunnittelutyökalu on myös mediaseuranta, jolla analysoidaan mennyttä, varaudutaan tilanteisiin vastaisuudessa ja opitaan aiemmasta. Mediaseuranta mahdollistaa kokonaisarvion ja laajankin analysoinnin jälkikäteen, myös pitemmällä aikavälillä. Kuluttajiin kohdistuvia Brand tracking -tutkimuksia Vaasan Sähkö tekee säännöllisesti ja asiakaspaneelit tuottavat omalta osaltaan arvokasta tietoa.

”Tavoitteena on edelleen työstää kuluttaja- ja asiakasviestintää, jotta siitä saadaan uuden brändimme mukaista. Tähän liittyy koko talon tapa viestiä, eikä pelkästään se, mikä syntyy viestinnän organisaatiossa.”

Mistä toimittajat ovat eniten kiinnostuneita liiketoiminnassanne?

”Joka pakkastalven jälkeen kysytään, näkyykö kylmyys sähkön käytössä. Ja kyllähän se näkyy. Tytäryhtiö Vaasan Sähköverkon hankkeet kiinnostavat, samoin uudet sähkölinjat tai kaapelityöt. Tänä keväänä porattiin Suomen suurimmalla maaporalla 250 metriä pitkän reiän Kyrönjoen alta, ja sinne vedettiin sähkökaapelit. Tämä koettiin mielenkiintoiseksi.” Taustalla toimittajien kiinnostukseen alaa kohtaan lienee mm. sähkön toimitusvarmuus, mikä vaarantuessaan koskee ja kiinnostaa suurta ihmismäärää. Toki talousluvut kiinnostavat myös aina.

Kuinka tärkeä viestinnän väline tiedote teille on?

”Koen sen tosi tärkeäksi. Tiedottaminen on yksi tärkeä viestintätapa. Ja tiedottaminen STT Infon kautta on helpottanut työtäni. Minun ei tarvitse itse ylläpitää enää mitään medialistoja, järjestelmä on helppokäyttöinen ja palvelu pelaa luotettavasti kuten pitääkin. STT Infon avulla tavoitamme nyt sellaisia vastaanottajia, joista en ole aiemmin tiennyt tai voinut heitä muuten tavoittaa. Tiedotteemme ovat menneet läpi aivan uusissa kanavissa. Olen todella tyytyväinen.”

Lopuksi viesti Mikaela Jussilalta STT Viestintäpalveluiden blogin lukijoille: ”Olisi tosi mahtavaa, jos kaikki suhtautuisivat energiaan yhtä innokkaasti kuin meillä täällä Vaasassa tehdään".

Vaasan Sähkön uutishuone

Logo LehtikuvaKuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Lue tiedottamisen roolista osana strategista viestintää artikkelistamme: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

Aiheet: Viestinnän suunnittelu, mediaviestintä, tiedote ja tiedottaminen

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset