[fa icon="calendar'] 28.10.2020 6:30 / kirjoittaja Olli Vesala

verotus-1

Ensi viikolla uutistoimistuksissa on tiedossa hurjaa vilsketta, kun veropäivä ja USA:n presidentinvaalit osuvat peräkkäisille päiville. Mediaviestinnässä kannattaa harkita täsmäiskuja ja välttää isoja julkistuksia. Ohessa viisi vinkkiämme uutisruuhkaan.

1. Vältä tiedotustilaisuuksia, älä välttämättä tiedottamista

Veropäivä haukkaa valtavan osan toimituksen resursseista tiistaina 3.11. heti aamusta alkaen. Kun vuoden 2019 verotiedot on pengottu iltapäivään mennessä, resurssit suunnataan Yhdysvaltoihin, jossa äänestäminen presidentinvaalien varsinaisena vaalipäivänä alkaa. Tuloksia ja reaktioita seurataan koko yö ja pitkälle keskiviikkoon 4.11.

Nämä isot uutisaiheet vaativat niin paljon käsipareja, että toimittajia voi  olla hyvin vaikeaa saada paikalle (edes etänä) tiedotustilaisuuteen, joka käsittelee jotain ihan muuta aihetta.

Vältä siis mahdollisuuksien mukaan mediainfojen järjestämistä, jos ne eivät käsittele kahta mega-aihetta. Hyvin harkittu ja kohdennettu tiedottaminen sen sijaan voi olla tuottaa tulosta.

 

2. Ota etunojaa ja varaudu

Veropäivänä toimituksissa työstetään uutisia valtavalla volyymilla ja vauhdilla. Toimittajilla ei ole yleensä aikaa perehtyä eri toimialojen verotuksen erityispiirteisiin. Onko sinun toimialasi verotuksessa jotain erikoista, joka toimittajien pitäisi ottaa huomioon tulkitessaan verotietoja? Siitä kannattaa kertoa toimituksille etukäteen, kuten esimerkiksi Apteekkariliitto on tehnyt.

Veropäivää on haukuttu "suureksi kateellisuuspäiväksi", mutta viime vuosina on yhä enemmän nostettu jalustalle ihmisiä ja yrityksiä, jotka ovat toimineet vastuullisesti ja maksaneet runsaasti veroja. Esimerkiksi Supercell-johtajien maksamat jättiverot ovat saaneet osakseen enemmän suitsutusta kuin paheksuntaa.

Veropäivän jälkilöylyissä on mahdollisuus osoittaa oman organisaation tai toimialan yhteiskuntavastuun kantoa kertomalla maksamastaan veropotista. Vastuullisuus on sijoittajapiireissä ja talousmediassa kuuma aihe, joten voi olla järkevää varautua viestimään tästä toimituksille.

Lue lisää varautumisesta oppaastamme Mediaviestinnän suunnittelu ja ajoitus.

 

3. Nosta asiantuntijat esille

Onko organisaatiossasi ihminen, joka olisi valmis kommentoimaan veroasioita tai USA:n presidentinvaalien tilannetta? Media etsii jatkuvasti uusia kasvoja ja ääniä, joita käyttää asiantuntijoina jutuissaan.

Vaikka Mika Aaltola onkin erinomainen puhumaan USA:n presidentinvaaleista ja Veronmaksajain keskusliiton Teemu Lehtinen veroista, mediaa lannistaa soittaa aina samoille ihmisille. Tarjoa rohkeasti etukäteen omia asiantuntijoitasi toimitusten käyttöön. Suositeltavaa olisi lähestyä korkeintaan muutaman median suunnittelevaa johtoa henkilökohtaisesti, eikä pommittaa tiedotteella koko mediakenttää.

Jos asiantuntija katsotaan hyväksi haastateltavaksi (tv- ja radioesiintymistaito on erityisen iso plussa), media soittaa uudestaan. Hyvät mediakontaktit ovat organisaatiolle arvokkaita.

 

4. Lyö lusikkasi jättiuutissoppaan

STT Viestintäpalveluiden tekemän analyysin mukaan isoja uutisaiheita kommentoivat tiedotteet ovat hyvin käytettyjä mediassa.

Voit lähettää tiedotteen, joka ottaa kantaa veropäivän antiin tai tuo siihen asiantuntijan näkökulmaa. Yhtä hyvin voit tarjota näkemystä USA:n presidentinvaaleista, jos organisaatiollasi on kykyä arvioida esimerkiksi tulosten talousseuraamuksia Suomelle tai Euroopalle.

Jos tulokulmasi on oikea, voit saada näkyvyyttä uutisvirrassa, jota seurataan suurella mielenkiinnolla.

Vinkkimme hyvän tiedotteen kirjoittamiseen löydät täältä.

 

5. Tarjoa jotain ihan muuta

Vaikka kaksi jättiaihetta vievät ison osan median huomiosta, myös muille uutisille säilytetään oma siivunsa. Siksi täydellistä tiedottamiskieltoa emme suosittele - eri sektoriin osuvalla kiinnostavalla uutisaiheella on edelleen mahdollisuus saavuttaa median kiinnostus. Esimerkiksi viime marraskuussa STT uutisoi verojen lisäksi muun muassa viharikoksista ja tuolloin meneillään olleesta työmarkkinakiistasta.

Voi olla hyvä ajatus tarjota "jotain ihan muuta" jo etukäteen toimituksille embargolla. Tällöin uutinen voidaan tehdä valmiiksi edeltävinä päivinä, eikä siihen tarvitse reagoida kiireen keskellä.

Jättijulkaisujen tekemisen suhteen kannattaa olla pidättyväinen ensi viikolla, ja miettiä muita julkaisuajankohtia. Vaikka sinulle tärkeä julkistus päätyisikin uutisiin, lukijat saattavat olla muiden uutisten pauloissa.

Blogin pääkuva: Lehtikuva / Mesut Turan

Lisävinkkejä toimivien mediasuhteiden hankkimiseen ja hoitamiseen voit kerätä oheisesta ilmaisesta oppaastamme.

Medisuhteiden ABC -opas

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja