[fa icon="calendar'] 27.5.2019 11:32 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Blogikuva_webSTT-1

Kuva: Irene Stachon/Lehtikuva

STT:n uutispäällikkö Mimma Lehtovaara törmää joka ikinen päivä tilanteisiin, jossa viestijä aloittaa keskustelun triviaaleilla asioilla ja kysymyksillä, jotka vain vievät toimittajan aikaa. Viestijä voi pahimmassa tapauksissa sabotoida oman viestinsä heti yhteydenoton alkumetreillä.
Tuoreesta Mediasuhteiden ABC-oppaasta luet kaikki 10 loistavaa tapaa ärsyttää toimittajaa. Lataa ilmainen opas ja paranna vuorovaikutustasi median kanssa.
Tässä vain pieni makupala listauksesta Mimma Lehtovaaran ohjeilla. Lue oppaasta kaikki 10.

Seuraa, mitä mediassa tapahtuu – ja ajoita yhteydenottosi oikein

Mimma Lehtovaara kertoo: ”Ärsyttävintä on varmaan se, että kesken todella ison uutistilanteen tulee puhelu jostain aivan triviaalista asiasta, eikä soittaja hahmota päällä olevaa uutistilannetta.” Vaikka soittaja on ammattimainen ja aihe kiinnostava, toimituksen kapasiteetti on isoissa asioissa kovilla ja ajoitus viestijän kannalta silloin huono. Seuraa siis mediasta mitä ympärillä tapahtuu.


Älä lämmittele – mene suoraan asiaan

Yleinen kysymys on, onko sähköposti tai esimerkiksi kaksi viikkoa sitten lähetetty tiedote tai mediakutsu tullut perille? ”Se on semmoinen lämmittelykysymys, Lehtovaara toteaa ja jatkaa: ”Oletuksena on, että viesti on tullut perille, ellei lähettäjä ole saanut virheilmoitusta.” Toimituksiin tulee siis tuhatmäärin sähköposteja. Lehtovaara lisää, että ”yleensähän viestijä haluaa tietää, että ollaanko tulossa tiedotustilaisuuteen, ja aikooko toimitus tehdä juttua? Niin siitä vaan suoraan asiaan!” Niin kuin uutistoimittajakin menee mielellään suoraan asiaan. Ja korostan, että on ihan ok kysyä, onko joku toimittaja tilaisuuteen tulossa.  

Viesti selkeästi – muotoile selkeä kärki tiedotteellesi

Esimerkiksi tiedotteen kohdalla pahin moka on se, että siitä ei ymmärrä, mitä siinä halutaan sanoa. ”Jos se on kirjoitettu niin epäselvästi, että viestiä ei ymmärrä, niin silloin sen deletointikynnys on hyvin alhainen,” korostaa Lehtovaara. Toimittajan ajasta kilpailee samaan aikaan monta muutakin asiaa.

Haloo, eikö viestintä vastaa? Yhteystiedot kuntoon

Mitä voi mennä pieleen silloin kuin toimittaja tavoittelee viestijää? ”No, ylivoimaisesti eniten menee pieleen siten, että viestintäosastolta ei kukaan vastaa. Et saa ketään kiinni”, harmittelee Lehtovaara ja jatkaa: ”Silloin kun minä soitan, niin minulla on asiaa eikä uutistoimituksella ole ylellisyyttä odotteluun. Toimittajalle turhauttavinta on kahlata läpi loputonta listaa ihmisistä, jotka eivät vastaa puhelimeen, ei sähköpostiin, eikä tekstariin ja asioida puhelinvaihteen kanssa, joka puolestaan on ulkoistettu jonnekin muualle päin Suomea tai muuhun maahan, eikä vaihteella ole mitään käsitystä siitä, ovatko ihmiset paikalla vai ei.”

 Lataa opas klikkaamalla alla olevaa kuvaa: 

Medisuhteiden ABC -opas

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, lehdistötilaisuus, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.