[fa icon="calendar'] 24.6.2019 9:05 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

Web_2_Paljaat-varpaat_18139011-3


Uutismediat ja uutistoimitukset eivät lomaile. Toimitukset eivät ole kuitenkaan yhtä ruuhkaisia kesällä ja uutiskynnys on siitä syystä alhaisempi. Tiedottaminen voi olla hyvinkin palkitsevaa kesällä. Mediasuhteiden ABC-oppaassa kerromme muun muassa toimittajien kontaktoinnista, ja miten uutissuvannot kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi sellaiset jutut, jotka muina aikoina jäävät niukasti riman alle voivat mennä hyvinkin läpi. Toimituksissa on tilaa.

Uutiset aina taskussa

Kesä vaikuttaa toimitusten arkeen, mutta myös uutisten kulutus on erilaista kuin muina vuodenaikoina. Digitaaliset välineet ovat tehneet median kuluttamisesta helpompaa ja ihmiset ovat enemmän uutisten tavoitettavissa. Kesäisinkin ihmiset lukevat uutisia, kännykästä.


Kesä on uutisilmiöiden aikaa

Mistähän syntyy tämän kesän villi uutisilmiö?  Jotkut muistavat kesällä 1997 Hausjärveltä karkureissulle lähtenee Liekki-sonnin.  Ja ikimuistoisen Ruokolahden leijonan jahtaamisen kesällä 1992.

Vastaavanlaisia suurta huomiota saavuttavia ilmiöitä on tapana nousta mediaan juuri kesällä, koska toimituksissa on juttupulaa ja tilaa tarinoille, jotka koukuttavat kuin paraskin kesähitti.

Viime kesän megailmiö oli luonnollisesti historiallinen ”Trumputin” -huipputapaaminen. Tilaisuus toi Suomelle ennennäkemättömän runsaasti kansainvälistä medianäkyvyyttä.
Porissa vuodesta 2005 alkaen järjestettävä yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma SuomiAreena kerää median huomion viikoksi heinäkuussa. Tapahtuman esikuvana on Ruotsissa järjestettävä Almedalsveckan.

Kyselin juhannuksen alla STT:n uutispäällikkö Teppo Moisiolta uutistoimiston kesäkuulumisista. Onko jokin uutisilmiö jo kasvamassa? ”Vaikeaa ennustaa, mutta jos jotain voisi veikata, niin sähköpotkulaudat voisivat olla sellainen kesäinen ilmiö, josta saattaa riittää jutun juurta – ellei niistä vielä ole tarpeeksi kirjoitettu,” Moisio pohtii.

Uutistoimitus kaipaa kesällä kovia uutisia

”Hiljaisempina aikoina toimitus kaipaa kovia uutisia”, toteaa Teppo Moisio. ”Uutistoimituksen perustehtävät ja velvollisuudet pysyvät kesälläkin samoina. Me tulemme töihin ihan samalla tavalla aamulla ja rakennamme uutispäivää. Media kaipaa meiltä uutisia ja uutistyhjiö on jollakin tavalla täytettävä, vaikka päätöksentekokoneisto, virkamiehet ja poliitikot lomailevat. Yhtäkkiä ei uutisia tulekaan samalla tavalla kuin arkena. Tämä on joka kesäinen ilmiö”, Moisio kertoo.

Muun muassa urheilu ja kesällä tapahtuvat poliittiset prosessit tiedetään hyvin etukäteen. Sää, uimavedet ja mansikkasato ovat ihmisille aina tärkeitä aiheita. Kesä on myös kulttuuria, matkailua, festariaikaa ja hyttysiä. Sekin tiedetään etukäteen, että kesä ja juhlapyhät tuottavat ikäviä onnettomuuksia, joista tietystikään ei ole mukavaa uutisoida.

Mistä täytettä uutistyhjiölle? Uutispäällikön toive viestijälle:

”Jos jotain voisin toivoa yleisesti viestinnän ihmisiltä, niin toivoisin, että sen sijaan että pöytä putsataan kesäkuussa ja seuraavan kerran kerrotaan oikeita asioita elokuussa, säästettäisiin jotakin kerrottavaa kesällekin. Se olisi aivan mahtavaa!"

Ilmianna siis hyvät uutisvinkit vaikkapa tiedotteella – tilaa on!


Pääkuva: Juhannuksen viettoa Helsingissä Mustikkamaan uimarannalla. Kuva: Benjamin Suomela/Lehtikuva



Lataa Mediasuhteiden ABC alla olevasta linkistä vaikkapa kesäluettavaksi riippukeinussa terassilla tai sadepäivän iloksi. Oppaastamme löydät tietoa toimitusten työskentelytavoista ja siitä, miten mediaa kannattaa lähestyä. Herkkuna löydät oppaastamme myös 10 mokaa, joita luonnollisesti suosittelemme vältettäväksi, jos haluat pitää yllä hyviä mediasuhteita ja parantaa organisaatiosi medianäkyvyyttä - niin laatua kuin määrää.  

Medisuhteiden ABC -opas

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, Viestinnän suunnittelu, Ruuhkasta läpi

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.