[fa icon="calendar'] 10.11.2015 10:44 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Blogikoko.jpg

Sosiaalinen media on tullut toimittajien arkeen jäädäkseen. Twitter-käyttäjänimet vilahtelevat toimittajien nimien yhteydessä TV-uutisia myöten.

"Toimittaja ei voi enää tehdä työtään ilman somea, sillä sen käyttö on jo niin pitkälle iskostunut uutistoimituksen rutiineihin", kertoo Vilja Vehkaoja, uutistoimittaja ja tuotteista vastaava varaesimies STT:n 24H-toimituksesta. 

Erityisesti Twitter on uutislähteenä tärkeä kanava: sitä kautta nousseiden uutisten määrä on muutaman viime vuoden aikana kasvanut räjähdysmäisesti. Monesti se ensimmäinen tieto tulee juuri Twitteristä. Nopeutensa ansiosta some yhä useammin korvaa ensitiedon antajana muut viestinnän kanavat. Poliitikkoja ei ehkä tavoiteta puhelimitse, mutta heidän twiittejään voidaan käyttää uutisessa.

STT:ssä eri toimitukset seuraavat omien alojensa tahoja, yrityksiä ja vaikuttajia. Toimituksissa seurataan yritysten tilejä, organisaatioiden viestintä-ihmisiä sekä mm. talouselämää tarkkailevia tahoja ja asiantuntijoita.

Vuorossa oleva uutispäällikkö seuraa aina myös uutispäälliköiden Twitter-tiliä ja usein lisäksi omaa tiliään. STT:ssä kannustetaan kaikkia toimittajia some-aktiivisuuteen, ja yksittäiset toimittajat kasvattavatkin omilla henkilökohtaisilla tileillään omia verkostojaan. 

STT:n toimittajan Twitter-vinkit viestijöille 

Miten sitä sosiaalista mediaa, ja erityisesti Twitteriä, sitten kannattaisi hyödyntää mediasuhteiden rakentamisessa ja oman organisaation viestien esiin nostamisessa? VIlja Vehkaoja kertoo seitsemän vinkkiä viestijöille

Nuuski, ketkä toimittajat ovat aktiivisia Twitterissä

Kohdista oma viestisi sopivalle toimittajalle ja käynnistä keskustelusi juuri hänen kanssaan. Twitter on toimittajien leikkikenttä, jonne viestijällä on verkostoitumalla mahdollisuudet päästä mukaan. 

Ole kartalla ajankohtaisista uutistilanteista

Mikäli oma viestisi sopii päivän uutisagendaan, käytä aiheeseen liittyviä häshtägejä. Toimitus seuraa uutistapahtumien yhteydessä esimerkiksi #firman nimi tai #uutistapahtuma. Muista, että ylikäyttämällä "vakavien" aiheiden häshtägejä aiheeseen kuulumattomissa yrityksen markkinointitwiiteissä et aja omaa asiaasi, vaan saatat jäädä toimittajalle mieleen negatiivisella tavalla ja päätyä pois seurantalistoja tukkimasta. 

Laita someen jotain jo ennen tiedotetta

Varsinkin kriisiviestintätilanteessa uskalla twiitata aiheesta ensitietoa jo ennen tiedotetta. Hoida ensin nopea twiitti ja julkaise tiedote sitten perään. Jos tilanne on jo päällä, toimittaja aloittaa jutun teon välittömästi. Tällöin on parempi, jos on edes jotain Twitteristä saatua ensitietoa käytettävissä. Se on parempi kuin organisaation edustajan "ei tavoitettu" -maininta ja tiedotteen odottelu. 

Johtajat someen!

Vehkaoja peräänkuuluttaa päättäjiä ja korkeassa asemassa olevia erityisesti Twitteriin. Tämä on suora mahdollisuus saada äänensä toimittajien kuuluville. 

Twitter voi muuttaa käsityksen koko organisaatiosta

Mikä valtava voima voi olla sillä, jos organisaatiossa on edes yksi asiaan uskova ihminen. Vehkaoja nostaa loistavaksi esimerkiksi Helsingin Rakennusviraston, joka on kepeällä Twitter-otteellaan saavuttanut suuren suosion. 

Jos organisaatiollasi on useita tilejä, STT:n toimitus todennäköisesti seuraa niistä ns. päätiliä. Jos toisinaan haluaa alatilin twiitilleen huomion, kannattaa retwiitata se päätililtä. Käytä tätä tyyliä kuitenkin harkiten, älä vesitä päätilien profiileja. "Paljon melua tyhjästä" -tilit ovat toimituksen näkökulmasta ajanhukkaa, ja ne saatetaan poistaa seurantalistoilta. Toimittajat seuraavat niin suurta määrää eri tilejä, että turha ja itseään toistava tili päätyy pian pois listoilta. 

Handlet mukaan yhteystietoihin! Vehkaoja toivoo Twitter-käyttäjänimiä eli handleja tiedotteiden yhteystietoihin, käyntikortteihin jne. 

Juttuun haastateltu toimittaja Vilja Vehkaoja Twitterissä: @viljavehkaoja

Kuva: Antti Aimo-Koivisto/ Lehtikuva

Nappaa vinkit talteen hyvän tiedotteen kirjoittamiseen oppaastamme: 

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Aiheet: sosiaalinen media, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).