[fa icon="calendar'] 2.2.2016 10:45 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tutkimus-ProCom.png

Viestinnän päättäjät mittaavat asioita, joista on vaikea osoittaa viestinnän vaikuttavuutta, kertoo yhdessä ProCom ry:n kanssa teettämämme tutkimus.

Tutkimus osoittaa, että suomalaiset viestintäpäättäjät ovat ymmärtäneet viestinnän mittaamisen tärkeyden ja arvioivat tämän tärkeyden vielä entuudestaan kasvavan. Kuitenkin erityisiä mitattavia viestinnän tavoitteita on vain kolmanneksella vastaajista. Kolme neljästä viestintäammattilaisesta ei pysty osoittamaan viestinnän toimenpiteiden euromääräistä vaikutusta oman organisaation tulokseen.

Mitä viestinnässä seurataan?

Seurattavia asioiden kärjessä ovat mm. omien sisältöjen lukijamäärät, viestintäbudjetti, henkilöstökyselyt, viestinnän ulkoisten palveluiden hankinta, viestinnän henkilöstöresurssit ja tiedotteiden läpimeno. 

Nämä kaikki ovat erittäin tärkeitä asioita, joita kuuluukin seurata. Niistä valtaosa mittaa kuitenkin vain yhtälön toista päätä: miten paljon viestintään laitetaan paukkuja. Ne eivät vielä kerro, mitä niistä seuraa, eli ainoina mittareina ne eivät vaikuttavuuden suhteen ole riittäviä.

Entäs ne kovat mittarit?

Viestinnän vaikuttavuuden kannalta tärkeitä mittareita löytyy seurattavien asioiden väärästä päästä. Vain noin viidesosassa vastaajien organisaatioita mitataan viestinnän vaikutusta brändiarvoon. Viestinnän vaikuttavuutta julkisuusanalyysin avulla seuraa noin puolet vastaajista ja vain alle puolet seuraa viestinnän vaikutusta organisaation tavoitteisiin. 

Tutkimustulokset kuvaavat kiinnostavasti viestinnän mittaamisen tilaa tarjoten tutkimustietoa viestinnän tavoitteiden asetannasta, käytetyistä mittareista, vaikuttavuuden mittaamisesta, mittaamisprosessin haasteellisuudesta sekä omista kehityskohteista mittaamisen suhteen. 

Katso, miten sinä ja organisaatiosi suhteudutte tutkimukseen vastanneisiin verrattuna. Voit ladata tutkimusraportin veloituksetta alla olevasta bannerista: 

(Huom. Päivitys blogitekstiin: tämän vuodelta 2016 olevan tekstin jälkeen olemme toteuttaneet ko. tutkimuksen jo toistamiseen: tuoreen Viestinnän mittaaminen 2017 tutkimusraportin löydät täältä). 

Viestinnan-mittaaminen-tutkimus

Aiheet: viestinnän mittaaminen

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset