23.6.2020 7:15

Lomalla median kulutus lisääntyy – Älä pihtaa hyviä uutisaiheita kesällä



Vaikka Suomi normaalitilanteessa hiljenee kesän viettoon kesä-heinäkuun vaihteessa, median kulutus ei hyydy – vaan päinvastoin kasvaa. Moni medianäkyvyyttä normaalisti keräävä tapahtuma on koronan takia peruuntunut tai siirtynyt. Tämä on kouraissut varsinkin maakuntien matkailu- ja kulttuurielinkeinoja sekä urheilutapahtumia kovalla kädellä. Onko tämä tapahtumilta vapautunut tila hyödynnettävissä muuhun medianäkyvyyteen? Ja miten organisaatio voi kääntää tilanteen viestinnässään mahdollisuudeksi?

Lue Lisää
14.5.2020 7:00

[UUSI OPAS] Medianäkyvyyttä nollasta sataan – näin pääset vauhtiin

Paljon tavoitellusta medianäkyvyydestä ei kannata jäädä pelkästään haaveilemaan. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan usein paljonkin työtä, mutta me autamme siinä. Tarjoamme uudessa ilmaisessa oppaassamme tietoa ja keinoja arvostetun ansaitun medianäkyvyyden saavuttamiseen.
Kääri siis hihat ja aloita matka kohti huippua jo tänään!

Lue Lisää
6.5.2020 8:55

Tulossa opas: Medianäkyvyyttä nollasta sataan auttaa onnistumaan medianäkyvyydessä



Miten viestiä, kun koronauutisointi vähenee aikanaan? Missä vaiheessa kannattaa tiedottaa, jotta saisi tiedotteen paremmin läpi? Koronaviruspandemian rauhoittuessa Suomessa mediamaisemaan alkaa mahtua yhä enemmän muutakin uutisoitavaa.

Ei -  tilanne ei ole ohi ja koronavirus säilyy vielä pitkään kestoaiheena yhteiskunnallisessa keskustelussa ja talousuutisoinnissa. Ja kyllä – koronankin aikana on saatu medianäkyvyyttä myös ihan muilla aiheilla kuin pandemiaan liittyen. Hiljalleen mediaan alkaa vääjäämättä ilmestyä yhä enemmän tilaa, tarvetta ja näkyvyyttä muillekin kuin korona-etuliitteellä alkaville aiheille ja näkökulmille.

Lue Lisää
29.11.2019 14:29

Kolme tärkeintä asiaa Kriisin mediamaisema -tilaisuudesta

 

Miltei 100 viestintäalan ammattilaista kokoontui Sanomatalon auditorioon STT Viestintäpalvelujen ja mediaseurantayhtiö Retrieverin yhdessä järjestämään Kriisin mediamaisema -tilaisuuteen. Aamupäivän mittaisessa tilaisuudessa nousi esille mielenkiintoisia erilaisia näkökulmia kriisiviestinnästä.

Lue Lisää
31.10.2019 14:03

Maanantain 4.11. sääennuste: Navakkaa Veropäivän puhuria


Verotietojen julkistamispäivä on yksi suurimmista jokavuotisista säännöllisistä tapahtumista. Tavanomaisesti julkistuspäivä on marraskuun ensimmäinen päivä, mutta tällä kertaa verotiedot julkistetaan vasta tulevana maanantaina.

STT:n veropäivän suunnittelusta vastaava uutispäällikkö Mikko Isotalo kertoo, että tämän vuoden veropäivässä lisäksi poikkeuksellista on, että kaikkien suurituloisten tuloja ei saada.

Lue Lisää
4.10.2019 7:15

Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis: ”Numerot kertovat uutisen tärkeyden”



Taloustoimittaja kiinnittää pörssitiedotteessa ensimmäisenä huomiota numeroihin. Ne kertovat usein uutisen merkityksen, linjaa Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis.

”Jos kyseessä on kauppa, puhutaan miljoonista.  Jos on kyse yt:istä, siinäkin henkilöstövähennysten määrä määrittelee uutisen suuruuden suhteessa muihin päivän uutisiin”, kärjistää Martina Ahola Ubis.

Pörssitiedotteilla on merkittävä rooli Startelin uutistoiminnassa. Päivittäin Startel julkaisee noin 70-150 uutista, joista osa perustuu pörssitiedotteisiin. Vaihtelua toki on paljon. Rauhallisimpina aikoina toimitukseen saapuu ainoastaan muutamia pörssitiedotteita per päivä.

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää
20.7.2019 8:08

Aamiaisminglen lisukkeena vinkkejä viestintään

Oletko sinä törmännyt haasteisiin vuorovaikutuksessa median kanssa? Kyselin Retrieverin ja STT Viestintäpalveluiden yhteisessä aamiaistilaisuudessa SuomiAreenassa yhteistyökumppaneiltamme ja asiakkailtamme, mitkä asiat he viime aikoina ovat kokeneet haasteellisiksi mediasuhteiden ylläpitämisessä. Liekö kesäloma tehnyt tehtävänsä, mutta viestinnän rautaiset ammattilaiset olivat kuitenkin yleensä ottaen tyytyväisiä vuorovaikutukseen median kanssa.
Varsinkin journalistitaustaisille viestijöille toimitusten tavat toimia olivat tuttuja ja asiat sujuivat. Joillakin haasteita ilmeni enemmän. Niihin tarjoamme vinkkejä Mediasuhteiden ABC-oppaassamme.

Lue Lisää
24.6.2019 9:05

Uutiset eivät lomaile – Nouseeko sinun tarinasi kesän uutisilmiöksi?


Uutismediat ja uutistoimitukset eivät lomaile. Toimitukset eivät ole kuitenkaan yhtä ruuhkaisia kesällä ja uutiskynnys on siitä syystä alhaisempi. Tiedottaminen voi olla hyvinkin palkitsevaa kesällä. Mediasuhteiden ABC-oppaassa kerromme muun muassa toimittajien kontaktoinnista, ja miten uutissuvannot kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi sellaiset jutut, jotka muina aikoina jäävät niukasti riman alle voivat mennä hyvinkin läpi. Toimituksissa on tilaa.

Lue Lisää
21.3.2019 6:47

STT:n otsikkovelhon 5 vinkkiä tiedottajalle – "Otsikko on viestille kuin tölkki maidolle"

Lue Lisää