20.2.2019 7:15

Ruuhkasta läpi: Muovipilleistä luopuminen nosti Hesburgerin huulille Uutena vuotena

Ravintolatyöntekijä vie ateriat pöytään Raision Hesburgerissa. (Kuva: Lehtikuva/Hesburger).

Tässä juttusarjassa nostamme esille STT Viestintäpalvelujen onnistumisia medianäkyvyydessä. Kerromme laajasti levinneistä lehdistötiedotteista ja ilmiöistä, jotka ovat saaneet poikkeuksellisen paljon ansaittua mediaa.

Hesburger julkaisi uudenvuodenaattona lehdistötiedotteen, jossa se kertoi luopuvansa muovipilleistä ja siirtyvänsä kartonkipilleihin kuluvan vuoden aikana.

Lue Lisää
6.2.2019 7:20

Mediaviestinnän ruuhkavaroitus: Tulosjulkistukset kasautuvat torstaille

 

Medianäkyvyyden houkuttelemisessa sattumalla on aina merkitystä, koska yllättäviä uutistapahtumia ilmenee jatkuvasti. Jos organisaation tavoitteena on saada ansaittua mediaa, kannattaa joka tapauksessa harkita tarkkaan, milloin oman viestinsä julkistaa.

Torstait tuppaavat olemaan kiireisiä uutispäiviä. Lähiviikkoina sama kaava jatkuu, sillä pörssiyhtiöiden tuloskaudella tilinpäätösten julkistamiselle torstai näyttää olevan suosikkipäivä.

Lue Lisää
9.1.2019 11:52

Uusi vuosi, uudet ennusteet - vaikuta ennusteiden laatuun viestinnällä

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

On vaikeaa kuvitella uutisia ilman ennusteita. Uteliaisuuttani ryhdyin selvittämään, millainen merkitys mm. erilaisten yritysten, politiikan ja tutkimuslaitosten tuottamilla ennusteilla on uutistoimitukselle ja sen asiakasmedioille. Mediajulkisuuden asiantuntija tarjoaa liiketaloudellista näkökulmaa: Ennusteiden laatuun – ja ehkä koko organisaation tulokseen – on mahdollista vaikuttaa oikein toteutetulla viestinnällä ja säännöllisellä mediajulkisuuden analysoinnilla.

Lue Lisää
17.12.2018 7:15

5 vinkkiä ansaitun median saavuttamiseen

Median toimintatapojen muutokset kiinnostivat ja puhuttivat viestintäväkeä, kun STT Viestintäpalvelut ja mediaseurantayritys Retriever järjestivät Mediamaisema-tilaisuuden Helsingissä.

Lue Lisää
3.12.2018 9:30

Ruuhkasta läpi: Oulun yliopiston öiset tiedotteet haukkaavat median huomion

Kuva: Lehtikuva / Pekka Sakki

Oulun yliopisto lähetti lokakuun lopussa STT Infon kautta tiedotteen tuoreesta väitöstutkimuksesta, joka koski purentavirheitä ja niiden aiheuttamia kiputiloja sekä yhteyttä kasvojen viehättävyyteen. Mukava pikkujuttu, mutta tuskin se mediaa kiinnosti?

Väärin.

Lue Lisää
28.11.2018 7:40

Kirkko ja kaupunki -lehden Pauli Juusela: Me arvostamme hyvää kuvaa

Kirkko ja kaupunki -lehden uutispäällikkö Pauli Juusela kertoo, että etenkin historialliset ja teknologiaan liittyvät aiheet ovat hankalia kuvitettavia. Kuva: Esko Jämsä.

Joka toinen viikko ilmestyvässä Kirkko ja kaupunki -lehdessä digitaalisuus on luontainen osa lehden tuotantoprosessia. Uutispäällikkö Pauli Juuselan mukaan lehden verkkosivuilla voi olla pidempiä reportaaseja kuin painetussa versiossa.

Lue Lisää
23.11.2018 10:30

Visa: Testaa tietosi kuvaamisen lakipulmissa

Kuvien tuottamisen ja julkaiseminen monimutkaiset kuviot aiheuttavat helposti päänvaivaa itse kullekin. Muun muassa tekijänoikeudet, kuvauspaikka, kuvassa esiintyvät ihmiset ja julkaisuun tarvittavat luvat tulee huomioida ennen kuvan julkaisemista. Kuinka hyvin sinulla on kuviin liittyvät oikeudet hallussa? Testaa se tämän kuusi kysymystä sisältävän visan avulla.

Lue Lisää
16.11.2018 15:03

Asiakastarina: Luotettavuus on tärkeää Digitalle yllättävissä tilanteissa

Digitan tv- ja radiomasto Yllästunturilla Kolarissa. (Kuva: Digitan oma kuva-arkisto)

Verkko-operaattori Digitan radio- ja tv-verkot toimivat moitteettomasti 99,99 % ajasta. Poikkeamat aiheuttavatkin Digitan viestinnässä nopeaa reagointia median suuntaan. Proaktiivisuus eli ennakointi aina kun mahdollista, yllättävissä tilanteissa reaktiivisuus ja kansalaisten nopea palvelu. Näihin sanoihin tiivistyvät Digitan markkinointi- ja viestintäjohtajan Minna Flinkin mukaan häiriöistä viestimisen ydintoiminnat.

Lue Lisää
31.10.2018 13:30

Verotiedot tulevat taas: tiedottajan painajainen vai mahdollisuus?

Odotettavissa vilkas uutispäivä, kuten useimmiten juuri torstaina. Niin tavallisten kansalaisten kuin yhteisöjen tuloverotuksen tiedot verovuodelta 2017 tulevat julkisiksi huomenna torstaina 1.11.2018 klo 8.00. Media on jo valmiina huomisen päivän valmisteluissa ja poimii perinteiseen tapaan mielenkiintoisia osumia juttuihinsa. Viestintään onkin odotettavissa haasteellinen päivä, ainakin jos olet tiedottamassa.

Lue Lisää
26.10.2018 15:15

Kymen Sanomien päätoimittaja Heidi Ekdahl: ei voi diivailla

Kymen Sanomien vastaava päätoimittaja Heidi Ekdahl hyppäsi rohkeasti maakuntalehden ruoriin vajaa vuosi sitten. Liiketoimintapäällikkönä STT Viestintäpalveluissa toiminut Ekdahl palasi juurilleen – journalismin pariin. 

Lue Lisää