12.5.2016 11:38

Viestinnän mittarit ja tulokset johtoryhmän agendalle

Vaikka viestintäjohtaja ei olisi johtoryhmässä vakinaisesti edustettuna, kannattaa silti varmistua siitä, että viestinnän tulokset kuten brändiarvo tai maine julkisuudessa, tulevat johtoryhmän tietoon. Mittaamalla viestintä nostaa tekemisensä ja vaikutuksensa näkyväksi.  

Lue Lisää
4.5.2016 11:51

Viestintäjohto puuttuu usein suurimpien pörssiyritysten johtoryhmistä

Tekemäni vertailu kertoo, että enemmistö suurimmista suomalaisyrityksistä ei ole nostanut viestintäosaajaa johtoryhmään. Se voi olla riski.

Lue Lisää
20.4.2016 9:45

Viestinnän mittaaminen: suunnittele mittausprosessi kuntoon

Jos olet jo niin pitkällä, että sinulla on viestinnän tavoitteet ja mittarit määriteltyinä - mahtavaa! Mutta sitten: miten on mittausprosessin laita?

Lue Lisää
13.4.2016 8:07

Haussa viestinnän mittarit? Apu voi löytyä Barcelonasta

Tuoreen tutkimuksen mukaan viestinnän mittaaminen koetaan vaikeaksi, vaikka sitä pidetään tärkeänä. Erityisesti tavoitteiden ja mittareiden valitseminen on haastavaa. 

Oman organisaation viestinnän mittareita määrittäessä kannattaa hyödyntää jo olemassa olevia hyviä periaatteita. Viestinnän mittaamiseen erikoistuneiden yritysten yhteinen järjestö AMEC on luonut ns. Barcelonan periaatteet (ks. Barcelona principles AMEC:n sivuilta), jotka ovat hyviä neuvoja noudatettavaksi.

Lue Lisää
30.3.2016 8:29

Tutkimus: viestinnän mittaamisessa parannettavaa, mutta tilanne ei toivoton

 

Selvitimme viestijöiden osaamista viestinnän mittaamisessa. Seurantaraporttien lukeminen on hallussa, analysointi ja mittaamisen kytkeminen osaksi organisaation tavoitemittaristoa vaikeampaa. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä. Hyvä kuitenkin tiedostaa, että tämä itsestäänselvyys näkyy ohjaavan sitä, miten viestintää mittaa - tai jättää mittaamatta. 

Lue Lisää
22.3.2016 10:59

[UUSI OPAS] Näin valitset viestinnän mittarit

 

Viestinnän mittaaminen on haastava laji. Mitattavien tavoitteiden määrittely ja viestinnän mittausprosessin kytkeminen kohti koko organisaation tavoitemittareita ovatkin työsarkana monen viestinnän päättäjän pöydällä (tämä ja muita kiinnostavia tutkimustuloksia käy ilmi ProCom ry:n kanssa tekemästämme Viestinnän mittaamisen tila suomalaisissa organisaatioissa -tutkimuksesta).

Lue Lisää
12.2.2016 14:33

Tutkimus: viestinnän mitattavien tavoitteiden määrittäminen vaikeaa

Hyvät uutiset: viestinnän päättäjät suomalaisissa organisaatioissa pitävät viestinnän mittaamista tärkeänä, ja tärkeyden nähdään kasvavan entisestään.

Huonot uutiset: tavoitteiden ja mittareiden määrittämisessä on suuria haasteita. Lähes kolmannekselta (31%) puuttuu mitattavat viestinnän tavoitteet.

Näin käy ilmi ProCom ry:n kanssa teettämästämme tutkimuksesta, jossa selvitimme, missä määrin ja millä mittareilla viestinnän vaikuttavuutta liiketoiminnan tai organisaation tavoitteisiin mitataan.

Lue Lisää
2.2.2016 10:45

Tutkimus: Viestinnän vaikuttavuutta mitataan vain vähän

Viestinnän päättäjät mittaavat asioita, joista on vaikea osoittaa viestinnän vaikuttavuutta, kertoo yhdessä ProCom ry:n kanssa teettämämme tutkimus.

Lue Lisää
5.10.2015 14:13

Case Keskuskauppakamari: Mediaseuranta osana viestinnän mittaamista

 

Keskuskauppakamarissa mediaseuranta on tärkeä osa viestinnän mittaamisen prosessia.

Lue Lisää
17.8.2015 9:00

Mediaseuranta järjestöissä - mitä kannattaa seurata?

Mediaseuranta on järjestöille elintärkeä palvelu. Oikein käytettynä se tarjoaa kattavan työkalun koko järjestön toimintaympäristön seurantaan. Pelkkä oman organisaation ja avainhenkilöiden seuraaminen on mediaseurannan mahdollisuuksien hukkaan heittämistä. Mediaseurannan hyödyntäminen auttaa järjestöjä avaamaan keskustelua itselleen tärkeistä asioista, tai ainakin osallistumaan ja vaikuttamaan jo käytävään keskusteluun.

Lue Lisää