20.2.2019 7:15

Ruuhkasta läpi: Muovipilleistä luopuminen nosti Hesburgerin huulille uutenavuotena

Ravintolatyöntekijä vie ateriat pöytään Raision Hesburgerissa. (Kuva: Lehtikuva/Hesburger).

Tässä juttusarjassa nostamme esille STT Viestintäpalvelujen onnistumisia medianäkyvyydessä. Kerromme laajasti levinneistä lehdistötiedotteista ja ilmiöistä, jotka ovat saaneet poikkeuksellisen paljon ansaittua mediaa.

Hesburger julkaisi uudenvuodenaattona lehdistötiedotteen, jossa se kertoi luopuvansa muovipilleistä ja siirtyvänsä kartonkipilleihin kuluvan vuoden aikana.

Lue Lisää
6.2.2019 7:20

Mediaviestinnän ruuhkavaroitus: Tulosjulkistukset kasautuvat torstaille

 

Medianäkyvyyden houkuttelemisessa sattumalla on aina merkitystä, koska yllättäviä uutistapahtumia ilmenee jatkuvasti. Jos organisaation tavoitteena on saada ansaittua mediaa, kannattaa joka tapauksessa harkita tarkkaan, milloin oman viestinsä julkistaa.

Torstait tuppaavat olemaan kiireisiä uutispäiviä. Lähiviikkoina sama kaava jatkuu, sillä pörssiyhtiöiden tuloskaudella tilinpäätösten julkistamiselle torstai näyttää olevan suosikkipäivä.

Lue Lisää
25.1.2019 12:30

Mikä saa toimittajan lukemaan tiedotteen?

Lehdistötiedote on nimensä mukaisesti ensisijaisesti tarkoitettu tiedotusvälineiden eli median käyttöön. Tavoitteena on, että tiedote johtaisi halutun tiedon julkaisuun jossain muodossa. Siksi tiedote kannattaa kirjoittaa sisällöllisesti ja rakenteellisesti siten, että se kiinnostaa eritoten toimittajaa, jotta hän tekisi aiheesta jutun. Mitkä kaksi tiedotteen elementtiä ovat erityisen tärkeitä toimittajalle? 

Lue Lisää
19.12.2018 8:38

Mitä Alko ja Paistinkääntäjät tarvitsevat viestinnän onnistumiseen?

Tänä jouluna Alkot ovat ensimmäistä kertaa avoinna jouluaattona. Joulupöydän ruokajuomat voi siis noutaa vielä viime tipassa, jos jotain puuttuu aterialta. Alkon vastuulliset asiantuntijat mielellään opastavat valinnoissa joulupöydän makumaailmaan. Paistinkääntäjät ovat puolestaan makujen ja raaka-aineiden asiantuntijoita. Molemmat organisaatiot haluavat edistää suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria ja korostavat viestinnässään yhdessä syömisen tärkeyttä. Perheiden oma rauhoitettu yhteinen ruokahetki on niin Paistinkääntäjien kuin Alkon ajamien asioiden listalla.

Lue Lisää
17.12.2018 7:15

5 vinkkiä ansaitun median saavuttamiseen

Median toimintatapojen muutokset kiinnostivat ja puhuttivat viestintäväkeä, kun STT Viestintäpalvelut ja mediaseurantayritys Retriever järjestivät Mediamaisema-tilaisuuden Helsingissä.

Lue Lisää
3.12.2018 9:30

Ruuhkasta läpi: Oulun yliopiston öiset tiedotteet haukkaavat median huomion

Kuva: Lehtikuva / Pekka Sakki

Oulun yliopisto lähetti lokakuun lopussa STT Infon kautta tiedotteen tuoreesta väitöstutkimuksesta, joka koski purentavirheitä ja niiden aiheuttamia kiputiloja sekä yhteyttä kasvojen viehättävyyteen. Mukava pikkujuttu, mutta tuskin se mediaa kiinnosti?

Väärin.

Lue Lisää
9.11.2018 16:43

Miten tiedotteita käsitellään uutistoimituksessa?

Uutistoimituksissa hyödynnetään paljon tiedotteita. STT Viestintäpalveluiden tekemän syyskuisen selvityksen mukaan noin 40 prosentissa STT:n uutistoimituksen uutisaiheista hyödynnetään tiedotteita.

Tämä selvitys ei ottanut kantaa siihen, mikä on yksittäisen tiedotteen merkitys kussakin aiheessa: oliko uutinen valtaosin tehty tiedotteen perusteella vai oliko pitkään juttuun ympätty yksi virke tiedotteesta.

Puhuin tiedottamisesta torstaina (8.11.2018) viestijöiden ProCom-järjestön tilaisuudessa, ja aihe herätti mukavasti Twitter-keskustelua. Monenlaisten somekommenttien ja -olettamuksien takia avaan tässä kirjoituksessa hieman tiedotteen tyypillistä polkua STT uutiskoneistossa. Pystyn avaamaan hyvin uutistoimituksen toimintaa, koska työskentelin siellä seitsemän vuotta keväästä 2011 lähtien.

Lue Lisää
30.10.2018 14:35

[Uusi opas] Mikä tekee tiedotteesta kiinnostavan?

Markkinointiviestinnän alalla kilpailu medianäkyvyydestä kiihtyy entisestään. Tämä näkyy STT Viestintäpalveluissa, jossa julkaisemme tiedotteita enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme saaneet asiakkailtamme kuluvan vuoden aikana myös jatkuvasti kysymyksiä siitä, miten median huomion voisi ansaita.

Lue Lisää
26.10.2018 15:15

Kymen Sanomien päätoimittaja Heidi Ekdahl: ei voi diivailla

Kymen Sanomien vastaava päätoimittaja Heidi Ekdahl hyppäsi rohkeasti maakuntalehden ruoriin vajaa vuosi sitten. Liiketoimintapäällikkönä STT Viestintäpalveluissa toiminut Ekdahl palasi juurilleen – journalismin pariin. 

Lue Lisää
12.10.2018 8:30

Stt Infon verkkosivujen kävijämäärä tuplaantui vuodessa

STT Viestintäpalvelujen asiakaspäällikkö Jatta Heikkinen iloitsee siitä, että yleisöt kasvavat myös STT Infon verkkosivuilla. (Kuva: Martti Kainulainen/Lehtikuva).

Lue Lisää