23.6.2020 7:15

Lomalla median kulutus lisääntyy – Älä pihtaa hyviä uutisaiheita kesällä



Vaikka Suomi normaalitilanteessa hiljenee kesän viettoon kesä-heinäkuun vaihteessa, median kulutus ei hyydy – vaan päinvastoin kasvaa. Moni medianäkyvyyttä normaalisti keräävä tapahtuma on koronan takia peruuntunut tai siirtynyt. Tämä on kouraissut varsinkin maakuntien matkailu- ja kulttuurielinkeinoja sekä urheilutapahtumia kovalla kädellä. Onko tämä tapahtumilta vapautunut tila hyödynnettävissä muuhun medianäkyvyyteen? Ja miten organisaatio voi kääntää tilanteen viestinnässään mahdollisuudeksi?

Lue Lisää
16.6.2020 13:42

5 asiaa jotka viestijän pitää tietää median kulutuksesta

Suomalaiset luottavat yhä vankasti perinteiseen mediaan ja ovat kiinnostuneita uutisista, kertoo tuore tutkimus. Tämän tiedon pitäisi motivoida mediaviestinnän ammattilaisia, joita mahdollisesti pommitetaan muualta maailmasta tiedoilla, joiden mukaan luottamus mediaan on romahtanut ja media on kriisissä. Seuraavassa esittelen Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimuksesta viisi tärkeintä asiaa, jotka viestijän on hyvä tiedostaa.

Lue Lisää
14.5.2020 7:00

[UUSI OPAS] Medianäkyvyyttä nollasta sataan – näin pääset vauhtiin

Paljon tavoitellusta medianäkyvyydestä ei kannata jäädä pelkästään haaveilemaan. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan usein paljonkin työtä, mutta me autamme siinä. Tarjoamme uudessa ilmaisessa oppaassamme tietoa ja keinoja arvostetun ansaitun medianäkyvyyden saavuttamiseen.
Kääri siis hihat ja aloita matka kohti huippua jo tänään!

Lue Lisää
6.5.2020 8:55

Tulossa opas: Medianäkyvyyttä nollasta sataan auttaa onnistumaan medianäkyvyydessä



Miten viestiä, kun koronauutisointi vähenee aikanaan? Missä vaiheessa kannattaa tiedottaa, jotta saisi tiedotteen paremmin läpi? Koronaviruspandemian rauhoittuessa Suomessa mediamaisemaan alkaa mahtua yhä enemmän muutakin uutisoitavaa.

Ei -  tilanne ei ole ohi ja koronavirus säilyy vielä pitkään kestoaiheena yhteiskunnallisessa keskustelussa ja talousuutisoinnissa. Ja kyllä – koronankin aikana on saatu medianäkyvyyttä myös ihan muilla aiheilla kuin pandemiaan liittyen. Hiljalleen mediaan alkaa vääjäämättä ilmestyä yhä enemmän tilaa, tarvetta ja näkyvyyttä muillekin kuin korona-etuliitteellä alkaville aiheille ja näkökulmille.

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää
5.11.2018 7:23

Hube Helsinki panostaa kotimaiseen visuaaliseen maailmaan

Sisältömarkkinointi- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä tehdään sisältömarkkinointia asiakasyrityksille. Kolmantena oikealta Tiina-Mari Haka ja neljäntenä oikealta Petri Läntinen. (Kuva: Aleksi Poutanen)

Sisältö- ja markkinointitoimisto Hube Helsingissä arvostetaan kuvan merkitystä lukijoiden houkuttelemisessa. Tätä nykyä kuvalla on suuri merkitys lukijoiden huomion vangitsemisessa muun muassa sosiaalisessa mediassa.

”Kuva on se keino, jolla tunteita herätetään”, kiteyttää Hube Helsingin strategi Tiina-Mari Haka.

Lue Lisää
29.1.2018 15:02

Tiedote, miten sinua luetaan verkossa? STT Info -dataa 2017 

Tiedotteilla on verkossa suuri ja kasvava määrä lukijoita. Tiedotesivusto www.sttinfo.fi :llä oli 918 673 käyttäjää vuonna 2017 (+84 % verrattuna vuoteen 2016) ja 1 827 866 sivukatseluita (+ 81 %). Lähde: STT Info -sivuston Google Analytics -datasta ajalta 1.1.2017 - 31.12.2017, vertailudata 1.1.2016 - 31.12.2016. 

Lue Lisää
11.5.2017 11:20

Viestijä: kohtaa toimittaja myös somessa

 

Sosiaalinen media, erityisesti Twitter on noussut keskeiseksi tiedonhankintakanavaksi toimituksissa. Juttuaiheiden lisäksi Twitteristä etsitään uusia näkökulmia ja sopivia haastateltavia. Samaan aikaan moni tiedottaja harmittelee, kun toimittajien huomion saaminen on yhä vaikeampaa. Tuntemalla toimittajien työskentelytavat, oman viestin läpimeno helpottuu.

Lue Lisää
1.2.2017 12:38

Hyvä tiedote, case Helsingin yliopisto

Minkälainen tiedote oli luetuimpia vuoden 2016 STT Infon kautta julkaistuja tiedotteita?

Lue Lisää
27.1.2017 12:11

Tiedote somessa = toimii

Mihin tiedote pystyy somessa? 

Tiedotetta ei kannata nähdä ainoastaan medialle kohdennettavana viestinnän keinona.  Hyvä tiedote pystyy myös sellaisenaan, omana juttunaan, saamaan sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja tavoittamaan organisaatiosi eri sidosryhmiä suoraan.

Lue Lisää