30.3.2021 13:38

Tiedotepalvelun valinta – näin löydät itsellesi sopivimman ratkaisun

Oletko hankkimassa ensimmäistä kertaa tiedotepalvelua kasvavalle yritykselle tai organisaatiolle, joka kaipaa lisää tunnettuutta? Vai oletko epävarma, auttaako nykyinen tiedotejakelupalvelu sinua saavuttamaan asettamasi tavoitteet? 

Olet joka tapauksessa saapunut oikeaan paikkaan, sillä tässä kirjoituksessa käymme läpi kaikki asiat, jotka pitää ottaa huomioon, kun valitsee omiin tarkoituksiinsa parhaiten soveltuvaa tiedotepalvelua.

Lue Lisää
11.3.2021 6:15

Termit haltuun: Mitä ovat mediaviestintä, tiedottaminen ja ansaittu medianäkyvyys?

Viestintään liittyvät termit menevät alaan perehtymättömällä usein hiukan sekaisin. Tästä syystä koimme tarpeelliseksi määritellä ne selkeästi. Tässä tekstissä tarjoan sinulle siis viidakkoveitsen, jolla saat selvyyden tähän viestinnän termiviidakkoon!

Lue Lisää
19.2.2021 7:45

Esimerkkejä hyvistä tiedotteista – nämä saivat näkyvyyttä

Hyvä lehdistötiedote herättää kiinnostuksen heti alussa, koskettaa laajaa joukkoa tavallisia ihmisiä ja on tehty oikean rakenteen mukaisesti. Listaamme tässä kirjoituksessa esimerkkejä meidän mielestämme toimivista mediatiedotteista.

Lue Lisää
2.2.2021 13:00

[Vieraskynä] Taito siivittää hyvän tarinan isoillekin yleisöille



Kolmevuotias poikani rakastaa tarinoita. Kirjat kuluvat ja niiden sivut repeävät pelkästä innostuksesta nähdä, mitä seuraavalla aukeamalla tapahtuu. Lehdet, sarjakuvat ja opukset ahmitaan aina, kun muut leikit suovat sille ajan. Tarinan edetessä pienen silmät syttyvät ja kysymyksistä kuuluu innostus kertomuksen pienistäkin yksityiskohdista.

Me täyteen pituuteen kasvaneet olemme aivan samanlaisia, janoamme tarinoita. Fiktion ohella monet meistä ovat kiinnostuneita siitä, mitä oikeassa maailmassa tapahtuu.

Lue Lisää
28.1.2021 12:30

Näin rakennat toimivan tiedotteen - lataa maksuton tiedotepohja

Lehdistötiedotteen tekemiselle ei ole kiveen hakattuja sääntöjä. Tiedote on mediaviestinnässä kuitenkin niin vakiintunut viestintäkeino, että oikean rakenteen noudattaminen on tärkeää, jotta sisältö pääsee esille. Näiden ohjeiden ja tiedotteen mallin avulla varmistat, että vastaanottajat saavat tiedotteesta kaikki tarvittavat tiedot ja mahdollisesti kiinnostuvat sen sisällöstä.

Lue Lisää
16.12.2020 9:43

Asiakastarina: OAJ hyötyy STT Infon listoista ja suunnittelee STT Pron avulla

”Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n viestintä perustuu uuteen strategiaan ja visioon, jonka tavoitteena on, että Suomi on maailman paras paikka opettaa, oppia ja tutkia.” Näin kertoo viestintäpäällikkö Heikki Sahlman. STT Info -tiedotejakelu ja viestinnän journalistinen suunnittelutyökalu STT Pro ovat tärkeitä työkaluja OAJ:lle.

Lue Lisää
3.12.2020 10:30

Lehdistötiedote – mitä, miksi, millainen, kenelle ja miten?

Lehdistötiedotteen tai mediatiedotteen avulla yritys tai organisaatio voi kertoa asioistaan medialle ja sidosryhmille. Lehdistötiedotteella tuodaan esille organisaatiota koskeva merkittävä asia, jonka voi olettaa herättävän mielenkiintoa median kuluttajissa eli tavallisissa kansalaisissa.

Lue Lisää
24.11.2020 7:00

MTV:n Heli Uusimaa: Ole selkeä, satsaa otsikkoon, ajoita oikein



Jos saat MTV:n innostumaan tiedotteestasi, tarjolla on varsin suuri yleisö. Viestisi voi päätyä tv-uutisiin, teksti-tv:lle, nettiin sekä niille kahdeksalle radiokanavalle, joille MTV tuottaa uutislähetyksiä. MTV:n uutistoimitus saa kuitenkin satoja tiedotteita päivässä. MTV:n uutissuunnittelun vastaava tuottaja Heli Uusimaa kertoo, miten tiedottaja voi pärjätä tässä kilpailussa.

Lue Lisää
12.11.2020 7:00

Keskisuomalaisen uutispäällikkö Keijo Lehto: Paikallisuus tärkein uutiskriteeri

 

Tiedä, ketä lähestyt!

Mitä tiedottajan on hyvä ymmärtää ennen kuin hän lähestyy toimitustanne?

”Ainakin on hyvä tietää, ketä lähestyy. Se on ensimmäinen asia. Tämä on iso talo ja täällä on tietyt sähköpostiosoitteet ja yhteyshenkilöt eri osastoilla. Usein aiheet menevät meidän uutistyön johdon ja osastojen esimiesten kautta. Jos ei tiedä, keneen ottaa yhteyttä ja soittaa satunnaisesti vaihteeseen, se on huonompi juttu. Ne yhdistävät kelle yhdistävät.”

Lue Lisää
28.10.2020 6:30

Vaalit ja veropäivä vievät palstatilan - 5 vinkkiä viestijälle

Ensi viikolla uutistoimistuksissa on tiedossa hurjaa vilsketta, kun veropäivä ja USA:n presidentinvaalit osuvat peräkkäisille päiville. Mediaviestinnässä kannattaa harkita täsmäiskuja ja välttää isoja julkistuksia. Ohessa viisi vinkkiämme uutisruuhkaan.

Lue Lisää