21.2.2020 6:45

Media toivoo moderneilta järjestöiltä asiantuntijuutta

Järjestöt ovat tärkeitä tietolähteitä medialle. Samaan aikaan tuoreista, selkeäsanaisista asiantuntijoista on pulaa. Uutistoimituksen toimituspäällikkö kuuluttaa asiantuntijoita astumaan esiin järjestöviestinnässä. Samat naamat ovat usein esillä mediassa, joten uusille kasvoille on tilausta.

Lue Lisää
29.1.2020 7:30

5 luetuinta Viestintäpalveluiden blogia v. 2019  - Jos missasit, lue nyt



Millaisena viestinnän vuosi 2019 esiintyi STT Viestintäpalveluiden blogeissa? Lue viisi luetuinta blogiamme ja jos jotakin muutakin mielenkiintoista jäi sinulta huomaamatta, tee pikakelaus lähihistoriaan ja lue blogimme vaikka koko vuoden ajalta.

Vuosi 2019 oli suorastaan hengästyttävä talous- ja pörssiviestinnän, kriisien ja erilaisten ilmiöiden värittämä vuosi, jossa vilisi aiheita ruuhkavaroituksista sisällön skarppaamiseen, ajoittamiseen ja mediasuhteiden parantamiseen. Tilaa vastedes kirjoitukset sähköpostiisi, niin saat ne taatusti tuoreena.

Tässä meidän Greatest Hits vuodelta 2019. Ole hyvä!

Lue Lisää
10.12.2019 12:21

Miten toimia, kun kriisi vie kaiken mediahuomion?

Suomessa on vallinnut miltei kolmen viime viikon ajan odottamaton poliittinen kriisi, joka on vienyt valtaosan mediahuomiosta. Postilakosta käynnistynyt jännitysnäytelmä ajoi toimittajat päivystämään suljettujen ovien takana ja raportoimaan yleisölle käänteistä miltei tunti tunnilta.

Lue Lisää
8.11.2019 13:57

Pörssitiedottamisen sanakirja

STT on palvellut suomalaisia tiedotusvälineitä tietotoimistona jo yli 130 vuotta ja kaikenlaisen tiedon tuottaminen on erikoisalaamme. Toukokuussa 2019 käynnistymme uutena palveluna pörssitiedotteiden jakelun, jossa pörssiyhtiöt voivat kauttamme julkaista ja välittää pörssitiedotteita.

Sijoittajaviestintä sisältää usein erikoisia termejä. Olitpa sitten journalisti, pörssiviestinnän ammattilainen tai piensijoittaja, tämä listaus voi toimia kompassina talousjargonin viidakossa.

Tässä listaus, ole hyvä!

Lue Lisää
31.10.2019 14:03

Maanantain 4.11. sääennuste: Navakkaa Veropäivän puhuria


Verotietojen julkistamispäivä on yksi suurimmista jokavuotisista säännöllisistä tapahtumista. Tavanomaisesti julkistuspäivä on marraskuun ensimmäinen päivä, mutta tällä kertaa verotiedot julkistetaan vasta tulevana maanantaina.

STT:n veropäivän suunnittelusta vastaava uutispäällikkö Mikko Isotalo kertoo, että tämän vuoden veropäivässä lisäksi poikkeuksellista on, että kaikkien suurituloisten tuloja ei saada.

Lue Lisää
4.10.2019 7:15

Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis: ”Numerot kertovat uutisen tärkeyden”



Taloustoimittaja kiinnittää pörssitiedotteessa ensimmäisenä huomiota numeroihin. Ne kertovat usein uutisen merkityksen, linjaa Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis.

”Jos kyseessä on kauppa, puhutaan miljoonista.  Jos on kyse yt:istä, siinäkin henkilöstövähennysten määrä määrittelee uutisen suuruuden suhteessa muihin päivän uutisiin”, kärjistää Martina Ahola Ubis.

Pörssitiedotteilla on merkittävä rooli Startelin uutistoiminnassa. Päivittäin Startel julkaisee noin 70-150 uutista, joista osa perustuu pörssitiedotteisiin. Vaihtelua toki on paljon. Rauhallisimpina aikoina toimitukseen saapuu ainoastaan muutamia pörssitiedotteita per päivä.

Lue Lisää
28.8.2019 6:24

Viestijän muistilista: varaudu näihin kaupallisiin juhlapäiviin!

Ensi keskiviikkona on jälleen suuri kaupallinen juhlapäivä, kun veronpalautuksia maksetaan kasapäin suomalaisille. Suurta mediahuomiota halajavan viestijän kannattaakin varoa veronpalautuspäivää ja muita listaamiamme päiviä.

Lue Lisää
23.8.2019 13:11

Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirja selventää toimituksen kieltä

STT on palvellut suomalaisia lehtiä jo yli 130 vuotta, joten voimme sanoa tuntevamme suomalaisen mediakentän läpikotaisin. Jalostimme tämän tiedon Suomi–Toimitus–Suomi-sanakirjaksi, josta on toivottavasti hupia ja hyötyä kaikille, jotka joutuvat (tai pääsevät) tekemisiin toimittajien kanssa.

Ansaittuun mediaan vaikuttaa suuresti myös toimitusten toimintatapojen tuntemus. (Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.)

Oli sitten pohdinnassa lehdistötiedotteen lähettäminen, mediasuhteet tai ansaittu media, on tämä listaus tukenasi.

Tässä siis sanakirjamme, ilman turhaa pönötystä ja virallisuutta – olkaapa hyvät!

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää
27.7.2019 13:48

Tilastot sen kertovat: Maanantai trendaa tiedottamispäivänä

Tiedotteita lähetetään yhä enemmän, todistavat tiedotepalvelu STT Infon tuoreet käyttötilastot. Tämän vuoden tammi–kesäkuussa lähetettiin noin viidennes enemmän tiedotteita kuin samana aikana vuonna 2018.

Myös tiedottamisen ajankohdat elävät, tilastokatsauksemme paljastaa.

Lue Lisää