2.2.2021 13:00

[Vieraskynä] Taito siivittää hyvän tarinan isoillekin yleisöille



Kolmevuotias poikani rakastaa tarinoita. Kirjat kuluvat ja niiden sivut repeävät pelkästä innostuksesta nähdä, mitä seuraavalla aukeamalla tapahtuu. Lehdet, sarjakuvat ja opukset ahmitaan aina, kun muut leikit suovat sille ajan. Tarinan edetessä pienen silmät syttyvät ja kysymyksistä kuuluu innostus kertomuksen pienistäkin yksityiskohdista.

Me täyteen pituuteen kasvaneet olemme aivan samanlaisia, janoamme tarinoita. Fiktion ohella monet meistä ovat kiinnostuneita siitä, mitä oikeassa maailmassa tapahtuu.

Lue Lisää
5.11.2020 7:15

Asiakastarina: STT Info auttaa Vetter Communicationsia, vaikka kristallipallo ei aina kerro totuutta

”Päätin perustaa yhtiöni, kun ymmärsin, että markkinoilla on kova tarve kokonaisvaltaiselle, on demand -tyyppiselle viestintätoimistolle. Näin syntyi Vetter Communications Oy. Sen sijaan, että yritysmaailmassa jouduttaisiin ostamaan hajanaisesti yhdeltä toimijalta yhtä ja toiselta toista, asiakas saa merkittäviä ja kustannustehokkaita synergiaetuja, kun voidaan ostaa kaikki viestintäpalvelut yhdestä paikasta, tarvittaessa myös monikielisesti." Näin toteaa Jutta Vetter, joka kertoo tässä blogissamme yrityksensä tarinan omalla äänellään.

Lue Lisää
14.5.2020 7:00

[UUSI OPAS] Medianäkyvyyttä nollasta sataan – näin pääset vauhtiin

Paljon tavoitellusta medianäkyvyydestä ei kannata jäädä pelkästään haaveilemaan. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan usein paljonkin työtä, mutta me autamme siinä. Tarjoamme uudessa ilmaisessa oppaassamme tietoa ja keinoja arvostetun ansaitun medianäkyvyyden saavuttamiseen.
Kääri siis hihat ja aloita matka kohti huippua jo tänään!

Lue Lisää
6.5.2020 8:55

Tulossa opas: Medianäkyvyyttä nollasta sataan auttaa onnistumaan medianäkyvyydessä



Miten viestiä, kun koronauutisointi vähenee aikanaan? Missä vaiheessa kannattaa tiedottaa, jotta saisi tiedotteen paremmin läpi? Koronaviruspandemian rauhoittuessa Suomessa mediamaisemaan alkaa mahtua yhä enemmän muutakin uutisoitavaa.

Ei -  tilanne ei ole ohi ja koronavirus säilyy vielä pitkään kestoaiheena yhteiskunnallisessa keskustelussa ja talousuutisoinnissa. Ja kyllä – koronankin aikana on saatu medianäkyvyyttä myös ihan muilla aiheilla kuin pandemiaan liittyen. Hiljalleen mediaan alkaa vääjäämättä ilmestyä yhä enemmän tilaa, tarvetta ja näkyvyyttä muillekin kuin korona-etuliitteellä alkaville aiheille ja näkökulmille.

Lue Lisää
24.4.2020 8:25

"Koronakriisi ei ole kriisiviestinnän keissi", sanoo Riannon varatoimitusjohtaja Antti Pärnänen

Koronakriisi ei ole perinteinen kriisiviestinnän tapaus. Viestintätoimisto Rianno Communicationsin varatoimitusjohtaja Antti Pärnänen huomauttaa, että tyypillisesti kriisi on yllättävä tilanne, joka koskettaa vain jotakin tiettyä toimialaa tai organisaatiota.

Lue Lisää
27.3.2020 7:14

7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti

Koronaviruspandemian takia eri tiedotusvälineet lähestyvät eri organisaatioita juuri nyt poikkeuksellisen paljon. Tavallisestikin kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, lehdistökontaktien täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Nyt uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että pandemiaa koskevasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.

Lue Lisää
29.1.2020 7:30

5 luetuinta Viestintäpalveluiden blogia v. 2019  - Jos missasit, lue nyt



Millaisena viestinnän vuosi 2019 esiintyi STT Viestintäpalveluiden blogeissa? Lue viisi luetuinta blogiamme ja jos jotakin muutakin mielenkiintoista jäi sinulta huomaamatta, tee pikakelaus lähihistoriaan ja lue blogimme vaikka koko vuoden ajalta.

Vuosi 2019 oli suorastaan hengästyttävä talous- ja pörssiviestinnän, kriisien ja erilaisten ilmiöiden värittämä vuosi, jossa vilisi aiheita ruuhkavaroituksista sisällön skarppaamiseen, ajoittamiseen ja mediasuhteiden parantamiseen. Tilaa vastedes kirjoitukset sähköpostiisi, niin saat ne taatusti tuoreena.

Tässä meidän Greatest Hits vuodelta 2019. Ole hyvä!

Lue Lisää
4.10.2019 7:15

Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis: ”Numerot kertovat uutisen tärkeyden”



Taloustoimittaja kiinnittää pörssitiedotteessa ensimmäisenä huomiota numeroihin. Ne kertovat usein uutisen merkityksen, linjaa Startelin uutispäällikkö Martina Ahola Ubis.

”Jos kyseessä on kauppa, puhutaan miljoonista.  Jos on kyse yt:istä, siinäkin henkilöstövähennysten määrä määrittelee uutisen suuruuden suhteessa muihin päivän uutisiin”, kärjistää Martina Ahola Ubis.

Pörssitiedotteilla on merkittävä rooli Startelin uutistoiminnassa. Päivittäin Startel julkaisee noin 70-150 uutista, joista osa perustuu pörssitiedotteisiin. Vaihtelua toki on paljon. Rauhallisimpina aikoina toimitukseen saapuu ainoastaan muutamia pörssitiedotteita per päivä.

Lue Lisää
14.8.2019 7:29

Viestinnällä rakennetaan luottamusta – Tiedottaminen on viestinnän ydinosaamista

Keskustelu eettisestä viestinnästä ja populismista – jopa totuutta vääristävästä propagandasta - herätti myös oman huomioni runsas viikko sitten. ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin korostaa ansiokkaasti kirjoituksessaan viestijat.fi -sivulla, että viestinnän tehtävänä on rakentaa luottamusta päinvastoin kuin propagandan ja populismin.

Viestintä rakentuu monesta osatekijästä ja voidaan ymmärtää hyvinkin laajasti. Mutta se ei huuda, painosta tai propagoi. Viestinnän tehtävänä on myös valvoa brändin mainetta oikaisemalla ja torjumalla väärää tietoa. Sinulla ja toimittajalla on aina omat agendansa. Mutta taitavalla ja eettisellä viestinnällä toimittajien kanssa voi toimia niin, että lopputulos on mahdollisimman hyvä niin edustamasi organisaation kuin median kannalta.

Lue Lisää
10.5.2019 14:47

Apua – toimittaja soittaa! Opas kertoo, miten parannat mediasuhteitasi

Mietitkö, miten voisit parantaa organisaatiosi medianäkyvyyttä - sekä sen määrää että laatua? Tuore oppaamme mediasuhteiden ylläpitämisestä kertoo, miten voit hallita mediasuhteita paremmin ja välttää pahimpia mokia. Voit ladata oppaan tästä tai tämän blogikirjoituksen lopusta.

Lue Lisää