Viestintäosaamisen merkitys on koronakriisin aikana yhä laajemmin ymmärretty. Aino Pajukangas Viestintätoimisto Aivelasta viittaa ProComin tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan 80 prosenttia viestintäjohtajien ja -päälliköiden työmäärä oli noussut merkittävästi.
Lue Lisää"Koronakriisi ei ole kriisiviestinnän keissi", sanoo Riannon varatoimitusjohtaja Antti Pärnänen
Koronakriisi ei ole perinteinen kriisiviestinnän tapaus. Viestintätoimisto Rianno Communicationsin varatoimitusjohtaja Antti Pärnänen huomauttaa, että tyypillisesti kriisi on yllättävä tilanne, joka koskettaa vain jotakin tiettyä toimialaa tai organisaatiota.
Lue Lisää
Viestinnän merkitys korostuu kriisiaikoina. Kriisi luo myös mahdollisuuksia, joihin tarttumalla voi auttaa niin itseään kuin muita. Oivallus ja rohkea tuotannon salamannopea suuntaaminen uudelle alueelle koronakriisin alettua toi joensuulaiselle Vauhti Speedille huippunäkyvyyden mediassa. Se toi myös käsidesit takaisin kaupan hyllyille.
"Minä-viestinnästä me-viestintään", kiteyttää kriisiviestinnän ekspertti Unna Lehtipuu
Viestijöillä ja johtajilla täytyy olla erinomaista tilannetajua ja poikkeuksellista arviointikykyä koronakriisin pyörteissä. Viestintätoimisto Framilla Finlandin toimitusjohtaja Unna Lehtipuu korostaa, että kriisintajuantennien tulee olla koko ajan pystyssä.
Lue LisääSuomalaisten arkipäivään poikkeuksellisen rajusti vaikuttanut koronaviruspandemia korostaa luotettavan tiedon tarvetta. Median lukijamäärät ovat nousseet hurjasti – ja ilmiö näkyy myös tiedottamisessa.
Lue Lisää7 vinkkiä siihen, miten olla hyvä mediakontakti
Koronaviruspandemian takia eri tiedotusvälineet lähestyvät eri organisaatioita juuri nyt poikkeuksellisen paljon. Tavallisestikin kun organisaatio lähettää lehdistötiedotteen, lehdistökontaktien täytyy olla valmistautunut yhteydenottoihin. Nyt uutistoimitukset ovat virittäneet koneistonsa niin huippuunsa, että pandemiaa koskevasta tiedotteesta voi tulla yhteydenottoja jopa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua siitä, kun tiedote on saapunut toimitukseen.
Lue LisääMedia toivoo moderneilta järjestöiltä asiantuntijuutta
Järjestöt ovat tärkeitä tietolähteitä medialle. Samaan aikaan tuoreista, selkeäsanaisista asiantuntijoista on pulaa. Uutistoimituksen toimituspäällikkö kuuluttaa asiantuntijoita astumaan esiin järjestöviestinnässä. Samat naamat ovat usein esillä mediassa, joten uusille kasvoille on tilausta.
Lue Lisää
Millaisena viestinnän vuosi 2019 esiintyi STT Viestintäpalveluiden blogeissa? Lue viisi luetuinta blogiamme ja jos jotakin muutakin mielenkiintoista jäi sinulta huomaamatta, tee pikakelaus lähihistoriaan ja lue blogimme vaikka koko vuoden ajalta.
Vuosi 2019 oli suorastaan hengästyttävä talous- ja pörssiviestinnän, kriisien ja erilaisten ilmiöiden värittämä vuosi, jossa vilisi aiheita ruuhkavaroituksista sisällön skarppaamiseen, ajoittamiseen ja mediasuhteiden parantamiseen. Tilaa vastedes kirjoitukset sähköpostiisi, niin saat ne taatusti tuoreena.
Tässä meidän Greatest Hits vuodelta 2019. Ole hyvä!
Lue LisääMiten toimia, kun kriisi vie kaiken mediahuomion?
Suomessa on vallinnut miltei kolmen viime viikon ajan odottamaton poliittinen kriisi, joka on vienyt valtaosan mediahuomiosta. Postilakosta käynnistynyt jännitysnäytelmä ajoi toimittajat päivystämään suljettujen ovien takana ja raportoimaan yleisölle käänteistä miltei tunti tunnilta.
Lue LisääKolme tärkeintä asiaa Kriisin mediamaisema -tilaisuudesta
Miltei 100 viestintäalan ammattilaista kokoontui Sanomatalon auditorioon STT Viestintäpalvelujen ja mediaseurantayhtiö Retrieverin yhdessä järjestämään Kriisin mediamaisema -tilaisuuteen. Aamupäivän mittaisessa tilaisuudessa nousi esille mielenkiintoisia erilaisia näkökulmia kriisiviestinnästä.
Lue LisääTilaa kirjoitukset sähköpostiisi:
Viimeisimmät kirjoitukset
Kirjoitukset aiheittain
- mediaviestintä (92)
- tiedote ja tiedottaminen (90)
- Viestinnän suunnittelu (54)
- viestinnän mittaaminen (29)
- visuaalinen viestintä (28)
- kuvat (23)
- asiantuntijaviestintä (22)
- viestintäpalvelut (19)
- lehdistötilaisuus (15)
- maineenhallinta (13)
- kriisiviestintä (12)
- sosiaalinen media (12)
- mediaseuranta (10)
- asiakascase (7)
- Pörssitiedottaminen (6)
- Ruuhkasta läpi (6)
- julkisuusanalyysi (3)
- kansainvälinen mediaviestintä (3)
- järjestö (2)
- mediamonitorointi (2)
- infografiikka (1)
- tekijänoikeudet (1)