[fa icon="calendar'] 3.4.2020 9:56 / kirjoittaja Olli Vesala

Suomalaisten arkipäivään poikkeuksellisen rajusti vaikuttanut koronaviruspandemia korostaa luotettavan tiedon tarvetta. Median lukijamäärät ovat nousseet hurjasti – ja ilmiö näkyy myös tiedottamisessa.

Nuoret koneella-2

Suomalaiset etsivät luotettavaa tietoa koronaviruksesta verkosta. Kuvituskuva. (Lehtikuva / Jussi Nukari)

Tiedotteita lähetettiin maaliskuun kuumeisina päivinä paljon, mutta niin niitä myös silmäiltiin läpi. STT Info -tiedoteportaalin kävijämäärät olivat maaliskuussa kaikkien aikojen ennätystasolla. Sivun katseluiden kuukausimäärä kasvoi aiemmasta ennätyslukemasta noin 60 % ja vuoden 2019 maaliskuusta 85 %.

Hurjinta liikenne oli viikolla 12 eli 16.-22. maaliskuuta, jolloin valmiuslaki ja koronavirusepidemian nujertamiseen tähtäävät ankarat rajoitukset tulivat voimaan. Tuolla viikolla STT Infossa vieraili noin 100 000 kävijää, joka on kaksinkertainen määrä verrattuna normaaliin vilkkaaseen viikkoon.

Maaliskuun kymmenen luetuinta tiedotetta portaalissa käsittelivät kaikki jollain tavalla koronakriisiä tai sen seuraamuksia, mikä ei ole yllättävää. Kriisi jättää tuskin yhtään organisaatiota täysin koskematta, mutta STT Infon sopimusasiakkaiden joukossa on paljon julkisen hallinnon ja myös terveydenhoitoalan toimijoita, joiden koronatiedotteet saivat paljon lukijoita.

 

Rajoitukset lisäsivät tiedottamisen tarvetta

 

STT Infon asiakkaat myös tiedottivat poikkeuksellisen paljon maaliskuussa. Viikolla 12 lähetettiin enemmän tiedotteita kuin yhtenäkään aikaisempana viikkona. Ero aiempaan ennätykseen ei ole valtavan suuri, mutta ennätys kertoo kuitenkin siitä, että kriisitiedotteita lähetettiin niin paljon, että ne korvasivat ja ylittivätkin sen tiedottamisen, joka jäi kriisin takia tekemättä. Kriisitilanteessa monet organisaatiot oletettavasti vetivät liinat kiinni, mutta jotkut joutuivat tiedottamaan sitäkin enemmän. Jo viikolla 13 tiedottamisen kokonaismäärä alkoi vähentyä, kun moni liiketoiminta tai julkinen palvelu vajosi horrostilaan.

Erikoistilanne näkyy myös siinä, että monet aivan uudet tahot ovat tarvinneet tiedotepalvelua maaliskuussa. Kertatiedotteita ostettiin viime kuussa ennätyksellinen määrä.

 

Norjassa hurja piikki tiedotteiden lukemisessa

 

Kohonnut tiedottamisen tarve koskettaa myös muita Pohjoismaita. Asiasta kertovat STT:n yhteistyökumppanit, uutistoimistot NTB Norjasta ja Ritzau Tanskasta, jotka tarjoavat vastaavanlaista tiedotepalvelua kuin STT. Norjassa uutistoimisto NTB:n portaalin sivulataukset suorastaan räjähtivät ja kasvua oli 279 % verrattuna aiempiin 12 kuukauteen. Lähetetyistä tiedotteista lähes puolet käsitteli maaliskuussa koronatilannetta. Tanskasta kerrotaan, että tiedotteiden lukeminen verkossa ja kertatiedotteiden myynti on kasvanut selvästi.

STT Viestintäpalvelut on korottanut valmiuttaan kriisitilanteen syventyessä ja tiedottamisen tarpeen lisääntyessä. Asiakaspalvelumme palvelee normaalia pidempään ja etsimme jatkuvasti lisäkeinoja, joilla voimme auttaa viestijöitä poikkeustilanteessa.

Pyrimme myös jakamaan blogissa parhaita vinkkejämme. Käsittelimme jo aiemmin sitä, kuinka mediakontakti pystyy parhaiten palvelemaan kovassa paineessa toimivia toimittajia.

Kiinnostuitko? Voit lukea lisää lehdistötiedotteista lataamalla alla olevan oppaamme.

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Aiheet: kriisiviestintä, tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja