[fa icon="calendar'] 19.12.2016 14:20 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote strateginen viestinta.jpg

Tiedottaminen on (vain) yksi kanava ja tiedote (vain) yksi viestinnän tuotos, mutta tehokas ja monikäyttöinen sellainen viestinnän keinovalikoimassa/ kokonaispaletissa, kun tähtäät kohti viestinnän strategisia tavoitteita.

Kuulo-, hype/ markkinointi- tai pilkkapuheet siitä, että tiedottaminen olisi kuollut, eivät pidä paikkansa.

Vanhanaikainen katsontakanta, jossa tiedote olisi tänä päivänä ainoa viestinnän keino, ei tietenkään pidä paikkansa.  Tiedottamisella en tarkoita yksittäisen tiedoston lähettämistä omasta meilistä muutamiin osoitteisiin ja homman jättämistä siihen. Se ei ole sitä strategista viestintää, jota viestinnän ammattilaiset tekevät.

Moderni ja suunnitelmallinen tiedottaminen on digitaalista viestintää, joka nivoutuu ja limittyy palvelemaan useampia kanavia ja sidosryhmiä ja parhaimmillaan aikaansaa näkyvyyttä kaikissa näissä: journalistisessa mediassa, sosiaalisessa mediassa sekä hakukoneissa. Siinä onnistumista on helppo mitata analytiikalla. Tällä kaikella näkyvyydellä on vaikutuksensa organisaation tavoitteisiin, joihin viestinnällä halutaan vaikuttaa: usein esimerkiksi mielikuvaan ja brändiarvoon ja sitä kautta organisaation kokonaismenestykseen.

Mihin kaikkeen tiedottaminen nivoutuu ja mihin se taipuu? Lue uusi julkaisumme! Saat sen lataamalla tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, Viestinnän suunnittelu

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).