[fa icon="calendar'] 8.12.2016 13:40 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedoteportaali .jpg

Tiedote kannattaa julkaista monikanavaisesti. Sen lisäksi, että tiedotteen lähettää kohdennetusti oikeille toimittajille, se tavoittaa verkossa laajemminkin eri sidosryhmiä.

Kävijät eri kohde- ja sidosryhmistä tulevat tiedotesivustolle lukemaan organisaatioiden uutisia. Uutismainen asettelu houkuttelee klikkaamaan hyvin otsikoituja tiedotteita. Uudistimme STT Info -tiedotesivuston ulkoasun syyskuussa 2016 ja olen sen jälkeen erityisellä tarkkuudella seurannut sivuston kävijäanalytiikkaa. Voin kertoa: lukijoita on nyt entistäkin enemmän! STT Info tavoittaa yhä kasvavamman joukon yritysten ja järjestöjen uutisista kiinnostuneita. (Lue STT Infon kävijädatasta täällä). 

Organisaatioiden uutiset kiinnostavat verkossa

Data kertoo STT Info -sivuston ilmeen uudistumisen jälkeen tapahtuneesta kasvusta: tiedotesivuston etusivua katseltiin marraskuussa 7 % enemmän kuin lokakuussa. Kun marraskuuta 2016 vertaa edellisvuoden marraskuuhun, kasvua katseluissa on 31 %. Lokakuuta vertailtaessa katseluissa on kasvua edellisvuoteen 30 %. 

STT Info on sivusto, jonne lukijat osaavat oma-aloitteistesti tulla tiedotteita lueskelemaan tai he löytävät sinne guuglaamalla. Tämä verkkoanalytiikkadata tukee sitä välitöntä palautetta, jota olemme kuulleet: monilla on päivittäin tapana käydä sttinfo.fi:ssä silmäilemässä ja lukemassa "huomisen uutisia". 

Lisänäkyvyyttä somesta

Media- ja tiedotesivuston lisäksi tiedote kannattaa ehdottomasti julkaista myös sosiaalisen median kanavissa. Luetuimmilla tiedoitteilla on järjestäen myös somenäkyvyyttä. STT Infon verkkoanalytiikka todistaa, että tiedotteet keräävät lukijoita somesta.

Tiedote leviää somessa STT Infon kanavien fiideissä ja jatkaa matkaansa lukijoiden ja yksittäisten henkilöiden edelleen jakamina. STT Infon Twitter -tilin kautta tiedotteita seuraa yli 9500 seuraajaa. 

Kun tiedotteessa on kiinnostava uutinen, se leviää samojen lainalaisuuksien mukaan kuin mediassakin julkaistut uutiset. STT Infon Facebook ja Twitter -tileillä julkaistut tiedotteet tavoittavat lukijansa!

Kuva: Liina Nelimarkka

Mihin kaikkeen tiedottaminen nivoutuu viestinnän kokonaispaletissa? Lataa tuore julkaisumme tiedotteiden asemasta ja mahdollisuuksista!  

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).