[fa icon="calendar'] 8.12.2016 13:38 / kirjoittaja Tommi Peltoniemi

Tiedote toimitus.jpg

Onko tiedotteella merkitystä, jos se ei mene mediassa läpi? Kysymys on liian yksinkertainen. Järjestelmällinen tiedottaminen voi vaikuttaa merkittävästi yrityskuvaan ja tuottaa tärkeää taustainformaatiota, vaikka julkisuusosumia ei tulisikaan.

”Esimerkiksi STT:n taloustoimittajat ovat sanoneet eräästä yrityksestä, että hyvä kun se tiedottaa pienemmistäkin diileistä. Kun sitten tulee tiedote, joka ylittää uutiskynnyksen, taustat ovat tiedossa. Tässä tulee systemaattisen tiedottamisen merkitys”, toteaa STT Viestintäpalveluiden entinen liiketoimintapäällikkö Heidi Ekdahl (nykyisin Kymen Sanomien päätoimittaja).

”Kun työtä tekee systemaattisesti, se kantaa hedelmää.”

Oikea ajoitus vaatii dataa

Tietoa vaikuttavuudesta saa STT Infosta ja STT Prosta, jossa voi hakea, suodattaa ja jakaa uutisarvoisia tapahtumia, kuten lehdistötilaisuuksia tai seminaareja. STT Infoon ja STT Prohon kertyy analytiikkaa esimerkiksi siitä, miten tiedotteita on luettu – ei vain siitä, miten tiedote on mennyt läpi.

Jos toimittajat ovat klikkailleet tiedotetta, se on kiinnostanut vaikka ei olisikaan ylittänyt uutiskynnystä. Tiedote on tarjonnut taustainformaatiota, joka vaikuttaa organisaatiokuvaan pitkällä aikavälillä.      

STT Prohon tulee dataa siitä, miten toimittajat lukevat tiedotteita, mitkä tiedotustilaisuudet ovat suosituimpia ja mikä se päivän mediamaisema on. Tietoa tarvitaan tiedotteen muotoilemisessa ja ajoittamisessa.

”Tämä on viestinnän ennakoinnin ja suunnittelun kannalta tärkeää. Asiakas osaa rakentaa tiedotteita analytiikan perusteella paremmin ja ajoittaa julkaisun oikein. Myös mahdollisuudet ja riskit nähdään STT Pron avulla paremmin”, Ekdahl sanoo.

Visuaalisen viestinnän merkitys kasvaa

STT Viestintäpalvelut pohtii yhdessä samaan STT-konserniin kuuluvan Lehtikuvan kanssa, miten palvella viestinnän ammattilaista myös kuvan käyttöä koskevissa kysymyksissä. 

"Kehitämme tiedotejakelupalvelua, jotta asiakas voisi jatkossa päästä tiedotetta lähettäessään sisään kuvakauppaan valitsemaan kuvituskuvaa tai hakemaan itselleen kuvaajaa tiedotustilaisuuteen. STT:ltä voi tilata myös tiedotegrafiikan", Ekdahl sanoo. 

Visuaalisen viestinnän merkitys on kasvanut valtavasti. Haluamme tarjota välineitä, joilla viestinnän arvoa voi nostaa.”

”Mahdollisuus hyvään medianäkyvyyteen”

”Meidän lupauksemme asiakkaille on mahdollisuus hyvään medianäkyvyyteen. Pystymme tarjoamaan kattavat julkaisukanavat ja juuri ne oikeat mediakontaktit, joita he tarvitsevat." 

STT Info -tiedotepalvelun keskeistä pääomaa ovat jatkuvasti päivittyvät jakelulistat ja uutispalvelujakelu, joka välittää tiedotteen STT:n uutisvirran mukana suoraan uutismedioiden toimitusjärjestelmiin. Asiakkaan ei tarvitse huolehtia tietokantojen ylläpitämisestä ja ajantasaisuudesta.

Tiedotteet voi julkaista lisäksi STT Infon uutishuoneessa, joka on upotettavissa oman organisaation verkkosivuille. Siellä julkaistaan myös esimerkiksi sosiaalisen median kanavien syötteitä. Verkossa oma uutishuone tavoittaa median lisäksi muut sidosryhmät.         

 

Kuva: Lehtikuva

Lue oppaastamme vinkit hyvän lehdistötiedotteen kirjoittamiseen:

Näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Tommi Peltoniemi

Kirjoittaja Tommi Peltoniemi

Tommi Peltoniemi työskentelee toimittajana STT:llä.