[fa icon="calendar'] 30.8.2016 11:31 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tarvitaanko tiedotteita enää/kuva: Liina Nelimarkka

Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä! Tiedotteella pääset toimittajan työpöydälle. Ansaittu medianäkyvyys poikii monesti näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa. 

Keino saada journalistista näkyvyyttä 

Tiedote on tehokas viestinnän keino tavoitella ja saada journalistista näkyvyyttä. Toimituksissa seurataan sähköpostia - ainakin STT:llä kaikki toimituksen sähköpostiin tulleet tiedotteet luetaan. Tiedotteella siis pääset median työpöydälle. Saat jalan toimituksen oven väliin.

Jotta tiedote tästä etenee toimituksessa, sen täytyy tietysti olla myös hyvä (lue aiempi blogitekstimme tiedotteen matkasta toimituksessa). Haluat, että toimittaja lukee tiedotteesi loppuun asti, ymmärtää viestisi ja tarttuu aiheeseen.

Jos tiedote ei mene läpi eikä sillä saa tavoiteltua näkyvyyttä se ei tarkoita, että tiedote olisi keinona huono. Kannattaa olla itselleen rehellinen tiedotteen laadun suhteen: oliko tiedotteessa oikeasti uutinen ja oliko se tarpeeksi selkeästi ja tiiviisti kirjoitettu? Toimittajalla ei ole montaa minuuttia lukuaikaa per tiedote, joten kirjoita selkeästi äläkä polveile tekstissä liikoja. 

Näkyvyys journalistisessa mediassa tietää monesti näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa, kun juttua jaetaan ja se jatkaa elämäänsä somessa.  

Toimittajan tuntema formaatti

Tiedotteessa viesti on paketoitu toimittajalle tuttuun formaattiin. Selkeästi kirjoitettu tiedote tarjoilee toimittajlle uutisen, jota hän pääsee nopeasti jatkojalostamaan jutuksi. Ja jos tiedote on hyvin kirjoitettu, se saatetaan julkaista lähes sellaisenaan. 

Tiedote on "virallisuudessaan" tasa-arvoinen viestinnän väline. Hyvin otsikoidulla ja kirjoitetulla tiedotteella pieni organisaatio saa toimittajan huomion siinä missä isompikin toimija. Sisällön kärki ja uutisarvo jälleen kerran ratkaisevat, mitkä aiheet lopulta saavat näkyvyyttä.  

Osa viestinnän keinovalikoimaa

Viestijällä on lehdistötiedottamisen lisäksi toki muitakin keinoja ja kanavia käytössään. Toimittajiinkin voi vaikuttaa myös somessa (lue STT:n toimittajan Twitter-vinkit). Viestinnän keinoina tiedote ja some eivät ole toisensa poissulkevia! 

Hyödynnä tiedote viestinnän keinona tosissasi. Älä kirjoita väkisin jotain vain, koska "pakko" kirjoittaa tiedote. Oma uutinen ja kärki kirkkaaksi, olennaiset tiedot heti alkuun, tiiviiksi hiottu tiedote, oikeat jakelukanavat. Siinä on jo hyvät lähtökohdat lehdistötiedottamiselle! 

 

Etsitkö tietoa tiedotajakelupalvelustamme?

Lue STT Info -tiedotejakelusta + uutishuoneesta täällä

 

Kiinnostaako tiedottaminen aiheena enemmänkin? Lataa ilmainen Mediaviestinnän ABC opas tästä alta: 

lataa-mediavistinnan-abc

 Kuva: Liina Nelimarkka

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset