[fa icon="calendar'] 15.9.2016 9:55 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote_jakelukanava_kuva_Liina_Nelimarkka.jpg

Kun tiedote on valmis, varmista, että sen jakelu on kunnossa. Hyvinkin kirjoitettu tiedote saattaa jäädä noteeraamatta, jos se ei tavoita omia kohderyhmiään. 

Ketkä ovat sinun tiedotteesi kannalta olennaisia vastaanottajia? Jakelukanavia valitessasi ota huomioon ainakin nämä: 

Ajantasainen mediatietokanta

Journalistista näkyvyyttä tavoitellessasi ovat ajantasaiset mediakontaktit kohdennuksen a ja o. Media ei ole yksi suuri könttä! Lähetä tiedote toimittajille, joita toimialasi ja aiheesi koskettaa. It-toimittaja tuskin lukee tiedotettasi saati kirjoittaa siitä juttua, jos aiheena on uuden elintarvikkeen lanseeraus. Muista myös medioiden maantieteellinen kohdennus: esimerkiksi rakennusalalla tietyn alueen pienemmätkin projektit voivat kiinnostaa lähialueiden paikallismedioita. 

Uutisjakelu

Jos tiedotteessasi on oikea uutisaihe, se on mahdollista jakaa suoraan kotimaisten uutismedioiden toimitusjärjestelmiin. Tämän konkreettisemmin ei toimittajan työpöydälle pääse! STT Info on ainoa tiedotejakelupalvelu, joka tarjoaa tätä jakelua Suomessa. 

Uutishuone

Tiedote kannattaa julkaista myös organisaatiosi omassa uutishuoneessa. Se on oma mediasi ja viestinnällinen alustasi. Upota uutishuone omille sen verkkosivuillesi, jossa se tavoittaa sivustollasi vierailevat eri sidosryhmien edustajat. Uutishuoneessa kuvan merkitys korostuu: hyvän kuvan ja otsikon yhdistelmällä herätät paremmmin verkkosivuvierailijan huomion.  

Tiedoteportaali

Tiedoteportaali on sivusto, jota lukijat seuraavat päivittyvän uutissivuston tapaan. Toimittajien lisäksi sinne löytävät muutkin sidosryhmäsi. Hyvin hakukoneoptimoidulla sivustolla oleva tiedote tulee lukijalle vastaan, kun hän kohtaa tiedotteen Googlen hakutuloksissa. Tedoteportaalista kuka tahansa organisaatiostasi kiinnostunut voi tilata tiedotteet myös omaan sähköpostiinsa (tilaa tiedotteita täältä). Kuvan ja napakan otsikon + ingressin yhdistelmä toimii täälläkin ja herättää huomion. Lue STT Info -portaalin kävijämääristä täällä

Some 

Tiedotteilla on lukijakuntansa myös sosiaalisessa mediassa. Twitterissä on edustettuna ja tavoitettavissa erityisesti median, viestinnän ja markkinoinnin kohderyhmät sekä poliitikot. Esim. @STTInfo Twitter-tilin kautta tiedotteita seuraa yli 9500 seuraajaa. Tiedotteet tavoittavat lukijat myös Facebookissa jaeltuna. Kuvan merkitys korostuu: kuvallinen tiedote todennäköisesti huomioidaan kuvatonta herkemmin. 

Bloggaajat

Kohdenna bloggaajille kuten toimittajillekin: aiheen mukaan. Kullakin bloggaajalla on oma erityisalueensa, "toimialansa". Bloggaajta tuntevat omat lukijansa eivätkä käytä postaustensa materiaalina sellaisen tiedotten sisältöä, joka ei omia lukijoita kiinnosta. (Lue myös aiempi blogitekstimme Mitä bloggaaja toivoo tiedotteelta). 

Kansainvälinen media

Pienemmänkin yrityksen kannattaa kansainvälistyessään suunnitella mediaviestintä ammattimaisesti. Kun tavoittelet näkyvyyttä kansainvälisissä medioissa, kannattaa oikeiden mediakontaktien valinnassa käyttää asiantuntijan apua ja kanavia. Harvalla on omasta takaa globaalisti kattavia henkilökohtaisia mediakontakeja takataskussaan. 

 

STT Info -tiedotejakelua käyttämällä sinulla on kaikki yllämainitut tiedotteen jakelukanavat käytössäsi. 

Kuva: Liina Nelimarkka

 

Haluatko lukea jatkossakin ajankohtaisia vinkkejä tiedottamisesta ja mediaviestinnästä? Tilaa STT Viestintäpalveluiden blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi:

TILAA BLOGIKIRJOITUKSET SÄHKÖPOSTIISI

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).