[fa icon="calendar'] 12.10.2018 8:30 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

STT-Sulka-tiedote

STT Viestintäpalvelujen asiakaspäällikkö Jatta Heikkinen iloitsee siitä, että yleisöt kasvavat myös STT Infon verkkosivuilla. (Kuva: Martti Kainulainen/Lehtikuva).

Uutistiedotteita luetaan verkkomedian tapaan

Mielenkiintoiset tiedotteet houkuttelevat lukijoita puoleensa. Enkä tarkoita nyt pelkästään toimittajia. Kuukausittainen kävijämäärä STT Info -sivustolla on noussut vaivihkaa jo 200 000 tuntumaan. Nyt syyskuussa sivusto teki kaikkien aikojen ennätyksen kävijämäärässä, ja kun lukemaa verrataan vuoden 2017 syyskuuhun, kasvua on yli 82 000 kävijän verran. Suorastaan hengästyttävä kasvu näyttää jatkuvan lokakuun puolellakin.

On toki haasteellista verrata tiedotejakelun portaalin lukijamäärää verkkomedian saamaan huomioon. Mutta tuskinpa vanha toimittajansieluni särkyy siitä, että analytiikka selkeästi kertoo STT Infon tiedoteportaalin keräävän lukijoita entistä enemmän. Hakeudutaan mielellään uutisten alkulähteille.

STT Infon kävijämäärän nousu tarkoittaa asiakkaillemme sitä, että se on yksi merkittävä julkaisukanava itsessään. Niin ikään STT Infon Twitterin seuraajamäärä on noussut ripeästi yli 10 000 seuraajaan. Näillä asioilla on yhteys keskenään. Portaalissa julkaistava tiedote jaetaan myös STT Infon Twitter-tilillä.

Hyödyn entistä vahvemmasta verkkonäkyvyydestä korjaa luonnollisesti tiedotteiden sisällöstä vastaava asiakkaamme. On hienoa, että voimme tarjota hyville tiedotteille runsaasti näkyvyyttä.

Samassa yhteydessä haluamme korostaa, että portaalinäkymä on luonnollisesti ”vain” yksi palvelun tarjoamista jakelukanavista. Muut jakelut perustuvat sähköpostijakeluihin sekä suoraan jakeluun toimitusten omiin järjestelmiin.

Miksi tiedotteet kiinnostavat?

STT:n kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja Olli Vesala kertoo, että portaalissa luetaan tiedotteita saman logiikan mukaan kuin uutisiakin. Tuoreena ja mielellään alkuperäisinä. Mitä lähempänä mahdollisimman monen ihmisen arkea asia on, sen suurempi on kävijämäärä. Tällaiset tiedotteet kertovat esimerkiksi uusien ravintoloiden avaamisesta tai vaikkapa Helsingin seudun liikenteestä. Toisin sanoen, ravinto sekä paikasta A paikkaan B pääseminen.

Olli Vesalan mukaan kolme luetuinta tiedotetta huhtikuun alusta syyskuun loppuun ovat kuitenkin kaikki eronneet massasta sillä, että niillä on jopa kansainvälistä kiinnostavuutta. Helsingin yliopiston tiedote ”Ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelytieteiden opinnot kaikille avoimiksi ja maksuttomiksi” on saanut tuona aikana yli 11 000 sivulatausta. Samaa aihepiiriä käsittelee Reaktorin ja Helsingin yliopiston tiedote ilmaisesta tekoälykurssista. Sillä on lähes 8 000 sivulatausta. Kurssista kirjoitettiin laajalti myös kansainvälisessä mediassa (esim. Engadget). Molemmat tiedotteet käsittelevät ajankohtaista asiaa, ja koska kyseessä on maksuton mahdollisuus kehittää itseään, se vetoaa suuriin kansanjoukkoihin.

Aivan AI-kurssin kannassa sivulatauksissa on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tiedote klassisella Suomi mainittu -otsikolla: ”Suomen terveydenhuoltojärjestelmä maailman paras”.

Näistä varsinkin tekoälykurssia koskeva tiedote keräsi sivulatauksia vielä viikkokausia julkaisun jälkeen.

 

Lue myös: Lähes puolessa STT:n uutisaiheista hyödynnetään tiedotteita 

STT-toimitus-Syyskuu 2017

Tuoreen STT:n analyysin mukaan lähes puolet uutistoimiston uutisista pohjautuu lehdistötiedotteisiin. (Kuva: Mikko Stig/Lehtikuva)

 

Tiedotteet luetaan useimmin mobiililaitteilla

Kävijöistä noin puolet ovat tilastojen mukaan pääkaupunkiseudun kaupungeista, mutta vaikkapa Tampereelta tuli syyskuussa noin 18 000 käyttäjää STT Infoon. Maakuntien kävijämäärät ovat yleisesti nousseet huomattavasti.

Kävijöistä vähän alle puolet surffaa perinteisellä tietokoneella. Eli kävijöiden enemmistön muodostavat jo kännykkä- ja tablettikäyttäjät. Tämä kertoo palvelun helposta käytettävyydestä, laitteesta riippumatta. Vuosi sitten syyskuussa desktop-käyttäjiä oli vielä 55 %.

Kirjoittajan kommentit:

Tiedote elää ja voi hyvin. Tuoreen analyysin mukaan uutistoimistossa lähes puolet uutisista perustuu eri kanavia pitkin saapuneisiin mediatiedotteisiin.

Tiedote on parhaimmillaan mielenkiintoinen, hyvin ajoitettu, selkeä tarina -  tai sen aihe. Se on tarpeeksi kattava ja yhä enemmän visuaalinen tehopaketti, joka tulee toimittajan luo. Yritä ajatella itsesi toimittajan rooliin, kun hän avaa tiedotteesi – miksi hän kirjoittaisi juuri siitä? Auta toimittajaa saamaan siitä hyvä juttu!

Tiedotetta ei voi täysin korvata pelkällä somepostauksella. Tiedotteen vaivaton some-jakaminen ja vahva verkkonäkyvyys ovat sen sijaan hyvän tiedotepalvelun ominaisuuksia.

Muista: Mikään tiedotejakelu ei ole kuitenkaan julkaisuautomaatti, eikä toimittajan työnä ole toimia ”uutispuluna”. Toimitukset päättävät, mitkä tarinat päätyvät jutuiksi.

Tiedottamisella ei osteta mainostilaa, vaan rakennetaan brändin tunnettuutta ja asiantuntijuutta – pitkällä tähtäimellä. Siksi se on niin tärkeää.

 

Lue lisää tiedottamisen roolista strategisen viestinnän välineenä artikkelistamme:

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

Aiheet: Viestinnän suunnittelu, mediaviestintä, tiedote ja tiedottaminen

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.