[fa icon="calendar'] 7.12.2018 11:27 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

STT _muokattu3-1

”Haluamme viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti, että olemme luotettava ja vastuullinen toimija”, kertoo STARKin toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.

Kun olimme aloittamassa tätä haastattelua Pohjoismaiden suurimpaan rakennustarvikekonserniin kuuluvan STARKin toimitusjohtajan Harri Päiväniemen työpöydän ääressä, STT:n tekstiviestiuutinen kilahti sopivasti puhelimeeni. EK:n luottamusindikaattori kertoi, että rakennusalan luottamus heikkeni lokakuussa, palautuen kuitenkin marraskuussa. Sen jälkeen on lukunsa julkaissut myös Etla, jonka mukaan asuntotuotannon kasvu hidastuu ensi vuonna tämän vuoden 10 prosentista pariin prosenttiin. Ja ensi vuonna asuntoaloitukset putoavat lähes 15 prosenttia. Joten rakentaminen on nyt kovasti tapetilla useistakin syistä.

Mutta STARKilla uudistutaan ja mennään vauhdilla eteenpäin. 150-vuotias STARK uudistaa paraikaa toimipisteitään, ja ensimmäinen uuden konseptin mukainen toimipiste on jo avattu Helsingin Suutarilaan.

Rakennusalan maine nousee viestinnälliseksi haasteeksi

Rakennusteollisuus ry:n mukaan kansainväliset vertailut kertovat suomalaisen rakentamisen laadun olevan keskimäärin hyvää, ja ala on nykyisin selvästi menneisyyden mainettaan parempi. Mutta kielteiset kokemukset (kosteus- ja homeongelmat, korjausrakentamisen virheet jne.) kuuluvat ja näkyvät julkisuudessa sekä ihmisten puheissa. Rakennusalan viestinnässä tunnistetaankin haaste, miten ihmisille saadaan kerrottua, mitä alalla on tehty toiminnan kehittämiseksi ja millaista tämän päivän rakentaminen on.

STARKin toimitusjohtaja Harri Päiväniemen mielestä on ikävää, että puhutaan koko rakennusalan maineen menevän muutamissa hankkeissa ilmenneistä virheistä. Usein keskusteluissa unohdetaan myös tilaajan ja loppuasiakkaan vastuu.

"Kun kilpailuttamalla viimeistä piirtoa myöten halutaan halvin ja nopein urakka, niin kyllä rakennusliike on usein aika hankalassa tilanteessa", Päiväniemi sanoo.,

Mitä STARK korostaa omassa viestinnässään?

"Haluamme viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti, että olemme luotettava ja vastuullinen toimija", Päiväniemi kertoo. Hän myös siteeraa STARK Summitin paneeliin Messukeskuksessa osallistunutta Aalto -yliopiston Antti Peltokorpea, jonka näkemyksen mukaan laadun parantamiseksi tarvitaan enemmän keskinäistä luottamusta eri toimijoiden parempaan yhteistyöhön. Luottamus ja luotettavuus ovat myös ajoittamista ja toimitusten täsmällisyyttä.

"Nousukaudella roolimme kasvaa pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa. Haasteina rakentajalla ovat muun muassa tilan puute ja sitä kautta varastoinnin ja välivarastoinnin järjestäminen, joita mm.  tavaran täsmätoimittamisella taklataan", Päiväniemi sanoo.

Haasteita ilmenee etenkin korjausrakentamisessa.

"Muun muassa kuivaketjun varmentamisen kannalta pystymme omalta osaltamme vaikuttamaan rakentamisen laatuun."

Rakennustarvikealalle kaivataan lisää nuoria ja naisia

Messukeskuksessa järjestetty tilaisuus, johon myös osallistuin syksyllä, oli arvatenkin hyvin ammatillisen miesvoittoinen. Kutsu oli kuitenkin lähetetty myös tulevaisuuden tekijöille, opiskelijoille. Ja tapaamani opiskelijat olivat naisia.

Onko tässä tulevaisuus?

"Eräs viestintämme kärki koskettaa rakennustarvikealan tulevaisuutta. Tarvitsemme lisää nuoria ja fiilistä siitä, että olemme tulevaisuudessa enemmän edelläkävijöitä. Niin ikään miesvaltaiselle alalle ehdottomasti kaivataan enemmän naisia - niin johtoon, keskijohtoon, kuin yksiköihimme," Päiväniemi toteaa.

Aiheet: asiakascase, maineenhallinta, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.