[fa icon="calendar'] 25.10.2019 6:45 / kirjoittaja Maunu Anhava

Sirje-Ahvenlampi-Hyvönen-2-1

Investis Digitalin Sirje Ahvenlampi-Hyvönen on viestinnän ja sijoittajaviestinnän ammattilainen, joka on työskennellyt aiemmin muun muuassa Baswaren viestintäjohtajana (Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva).

Pörssitiedotteesta pitäisi käydä nopeasti ilmi, mistä on kysymys. Jos kyse on esimerkiksi tulosvaroituksesta, pitää olla kristallinkirkasta, mitä se tarkoittaa sijoittajalle.

Pörssiyhtiöiden digitaaliseen yritys- ja sijoittajaviestintään erikoistuneen Investis Digitalin liiketoimintajohtaja Sirje Ahvenlampi-Hyvösen mukaan selkeys näkyy jo pörssitiedotteen otsikoinnissa.

”Mikä on se asia, josta halutaan kertoa? Mitä tiedotetaan? Vaikeista asioista kertominen on vaikeata. Sijoittajaviestinnän pitäisi olla oikea-aikaista, johdonmukaista ja säänneltyä”, Ahvenlampi-Hyvönen kuvailee.

Sijoittajien kärsimättömyys näkyy muun muassa Investis Digitalin useille pörssiyhtiöille suunnittelemilla sijoittajasivuilla.

”Digitalisaation ja informaatiotulvan aikakaudella korostuu entisestään sijoittajien palveleminen. Esimerkiksi sijoittajasivuilla pätee 10 sekunnin sääntö. Jos siinä ajassa sijoittaja ei löydä etsimäänsä tietoa, hän poistuu muihin lähteisiin”, Ahvenlampi-Hyvönen kertoo.

 

Vastuullisuusviestinnän rooli korostuu tulevaisuudessa

 

Investis Digitalilla on satoja asiakkaita Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Ahvenlampi-Hyvösen mukaan suomalaiset IR-viestijät erottuvat edukseen poikkeuksellisen ammattitaitoisina ja kuuliaisina.

Kaikesta huolimatta pörssiviestinnän selkeyttä voisi edelleen kehittää.

”Erityisesti kilpailuympäristössä tapahtuvia muutoksia johdon on usein vaikea sanoittaa. Samoin yhtiön omat liiketoiminnan mittarit sekä niiden seuranta voivat näyttäytyä ulkopuolisille vaikeaselkoisina”, Ahvenlampi-Hyvönen kuvailee.

Uutena kehitysalueena Ahvenlampi-Hyvönen näkee vastuullisuusviestinnän merkityksen nousun. Vastuullisuuskysymykset eivät kiinnosta pelkästään sijoittajia, vaan myös tiedotusvälineitä ja työnhakijoita.

”Vastuullisuusviestinnän rooli on vähän uudempaa tuulta. Mitä löytyy vastuullisuudesta, kun joku kiinnostunut haluaa tietoa etsiä? Erityisesti kriisiviestintätilanteissa merkitys korostuu”, Ahvenlampi-Hyvönen muistuttaa.

 

Pörssiyhtiöt panostavat vuorovaikutteisuuteen digikanavissa

 

Ahvenlampi-Hyvösen mukaan pörssiyhtiöt panostavat aiempaa enemmän myös vuorovaikutteisuuteen digitaalisissa kanavissa. Hän pitää tärkeänä esimerkiksi osavuosikatsausten yhteydessä julkistettavia johdon videotervehdyksiä, joissa toimitusjohtajat antavat kasvot yritykselle ja taustoittavat, mitä numerot tarkoittavat.

”Piensijoittajan näkökulmasta kohtaamisia yrityksen kanssa ei kuitenkaan välttämättä ole tarpeeksi. Digitaalinen skaalautuu. Esimerkiksi yhtiön sijoittajatilaisuuksiin olisi hyvä tuoda muita osallistumistapoja (kuin fyysisesti paikalla oleminen)”, Ahvenlampi-Hyvönen sanoo.

”Online-yhteisöllisyys sekä erilaiset sijoittajafoorumit ovatkin monille piensijoittajille tärkeitä tiedonlähteitä, joita yhtiöidenkin kannattaa aktiivisesti seurata”, hän lisää.

Yhä useampi yritysjohtaja uskaltaa ottaa kantaa myös asioihin, jotka eivät varsinaisesti liittyy oman työnantajan vaikutuspiiriin. Ahvenlampi-Hyvönen mainitsee positiivisina esimerkkeinä Rauteen toimitusjohtajan Tapani Kiisken, Supercellin toimitusjohtajan Ilkka Paanasen, Tamro Finlandin toimitusjohtajan Kai Kaasalaisen sekä OP-konsernin toimitusjohtajan Timo Ritakallion.

”Uskon, että ilmiö yleistyy entisestään, kun yhä nuoremmat sukupolvet siirtyvät johtajiksi”, Ahvenlampi-Hyvönen sanoo.

”Yhä useammin mietitään, mitä tarkoittaa olla hyvä yrityskansalainen.”

 

Kuvassa: Liiketoimintajohtaja Sirje Ahvenlampi-Hyvönen toivoo pörssiyhtiöiltä nykyistä enemmän vuorovaikutusta digitaalisisa kanavissa. Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva.

 

Lue lisää pörssitiedottamisesta kertovasta juttusarjastamme:

Taidokas pörssiviestintä - selkeää ja suoraviivaista, sanoo Inderesin Minna Avellan

Martina Ahola Ubis: Numerot kertovat uutisen tärkeyden 

Aiheet: Pörssitiedottaminen

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti