[fa icon="calendar'] 9.4.2018 13:14 / kirjoittaja Tasja Salin

Copy of Robottikäsi

STT Info -tiedotesivuston kehitystiimin asiantuntijat tietävät, miten sivustolla julkaistut tiedotteet toimivat  hakukoneiden näkökulmasta ja millä logiikalla tiedotteet hakukoneilla löytyvät. Tässä blogitekstissä heidän vinkkejään siihen, miten varmistat, että tiedotteesi löytyy hakukoneilla. 

Ota onkeesi ainakin nämä knopit:

  • huolehdi, että sisältö on kiinnostavaa ja se halutaan lukea
  • luo selkeä otsikko, lyhyt ingressi ja sujuva leipäteksti
  • kirjoita kuvateksti jokaiselle kuvalle
  • lisää yhteyshenkilöt, joiden tiedoissa on kuva 
  • Jaa ja julkaise tiedotteesi mahdollisimman monessa paikassa: STT Infon lisäksi myös esimerkiksi Twitterissä, Facebookissa ja LinkedInissä.

...ja lue lisää yksityiskohtaisempia vinkkejä:

 

Tasokas sisältö ja tuikitärkeät otsikko ja ingressi

Kuten muuallakin, myös tiedotteen sisällön tulee olla hyvin tuotettua. Olennaista ovat selkeät otsikot ja teksti. Otsikon on hyvä olla kuvaava, mutta ei ylipitkä. STT Infossa käytetään otsikkoa sivun <title>-tagina.

Ingressi-kentän käyttö on tärkeää, koska se toimii metakuvauksena (meta-description) hakukoneita varten. Ingressin pitäisi sisältää pienen kappaleen verran tekstiä, jotta se olisi hyödyllisin. Jos kenttää ei ole täytetty, käytetään metakuvauksena leipätekstin ensimmäisiä muutamaa sataa merkkiä, mutta tämä ei ole suositeltavaa.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että mitä parempaa sisältö on, sitä paremmin se sijoittuu Googlen hakualgoritmissa (PageRank: kuinka korkealle hakutuloksissa Google sivusi arvioi). 

Tarjoa siis merkityksellistä sisältöä. Tiedotteen teksti kannattaa kirjoittaa tavanomaiseen tapaan – vältä siis erilaisia hakukoneelle suunnattuja kirjoitustekniikoita ja lauserakenteita, kuten toistoa. Google tunnistaa tällaiset kikkailut eikä palkitse niistä. Käytä luontevasti itsellesi olennaisia avainsanoja, eli niitä termejä, joilla asiastasi kiinnostuneet lukijat sisältöä hakevat. 

 

Kuinka haku toimii?

Jotta sisältö on haettavissa Googlella tai muulla vastaavalla työkalulla, se täytyy ensin lukea ja tallentaa sellaiseen muotoon, jota hakukone ymmärtää. Tämä hakukoneiden suorittama prosessi voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan: 1) verkon crawlaus eli sisällön läpikahlaaminen (kuten Googlebot), 2) sisällön indeksointi ja 3) algoritmien (eli tiettyjen sääntöjen) käyttö, kuten sivun sijoitus (PageRank), jotta voidaan määritellä, onko sisältö sitä, mitä käyttäjä haluaa löytää

Kaikki hakukoneet pyrkivät näyttämään hakijalle olennaiset hakutulokset. Kun käyttäjä tekee haun, Google huomioi useita eri asioita, jotka vain se tietää. Google salaa useita näistä tekijöistä, joten ”kikkailu” hakukoneoptimoinnissa ei kannata.

Useimmat hakukoneet priorisoivat sivuja, jotka ovat:

  • Mobiilioptimoituja / laiteriippumattomia. Pääseekö sivulle mobiililaitteella? STT Info on laiteriippumaton ja selailtavissa millä tahansa laitteella.
  • Nopeita. Kuinka nopeasti sivu latautuu? Millainen on latautumisnopeus mobiiliverkossa, esim. 3G-verkossa? STT Info on markkinoiden nopeimpia sivustoja. Sivuston nopeus on yksi kriteereistä, joita tarkastellaan jokaisen uuden päivityksen yhteydessä.
  • Turvallisia. Onko sivusto turvallinen? Käyttääkö se https:ää kaikissa yhteyksissä? STT Info on saatavilla vain https-yhteyden kautta.

 

Miksi en löydä hakukoneista sisältöä, jonka olen julkaissut STT Infossa?

Google priorisoi sisältöä useiden eri kriteerien perusteella. Tästä syystä siinä, mitä eri käyttäjät näkevät samalla haulla, on eroja.

Kriteerejä voivat olla:

  • kieli
  • sijainti
  • käyttäjän aiemmin tekemät haut
  • muiden käyttäjien samantyyppisestä sisällöstä tekemät haut
  • linkit samaan lähteeseen muilta sivustoilta

Maksamalla Googlelle ei voi suoraan vaikuttaa hakusijoitukseen tai parantaa sitä. Sen sijaan se, että linkität tiedotteeseen useasta eri lähteestä, on sijoitusta parantava kriteeri. Jos vaikkapa teet blogitekstin, joka käsittelee samaa teemaa kuin tiedote, lisää blogitekstiin linkitys tiedotteeseen. 

 

Miksi juuri julkaistu tuore sisältö ei löydy Googlella?

  • Aivan tuoretta sisältöä ei ehkä ole crawlattu ja indeksoitu.
  • Indeksointia ei tehdä samaan aikaan kaikilla sivustoilla.
  • Viive tai erot crawlauksessa, indeksoinnissa ja sivun sijoituksessa (PageRank) ovat yleensä enintään muutaman tunnin mittaisia.
  • Kun etsit otsikolla, poista siitä mahdolliset väli- ja tavuviivat, jotta niitä ei tulkita hausta pois jätettäviksi.
  • Yritä etsiä samaa sisältöä eri laitteilla tekemällä samanlainen haku.
  • Kokeile, saatko erilaisia tuloksia selaimen salatussa incognito-tilassa.
  • Lisää hakuun ”site:sttinfo.fi”, esim. https://www.google.fi/search?num=100&q=terrawise+site:sttinfo.fi

 Kuva: Westend61/ Lehtikuva

Lue lisää tiedottamisen roolista modernin, digitaalisen viestinnän välineenä lataamalla artikkelimme tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

 

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen

Tasja Salin

Kirjoittaja Tasja Salin

Tasja Salin työskentelee STT Viestintäpalveluissa asiakaspäällikkönä.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset