[fa icon="calendar'] 20.7.2019 8:08 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

_25I5136_web

Oletko sinä törmännyt haasteisiin vuorovaikutuksessa median kanssa? Kyselin Retrieverin ja STT Viestintäpalveluiden yhteisessä aamiaistilaisuudessa SuomiAreenassa yhteistyökumppaneiltamme ja asiakkailtamme, mitkä asiat he viime aikoina ovat kokeneet haasteellisiksi mediasuhteiden ylläpitämisessä. Liekö kesäloma tehnyt tehtävänsä, mutta viestinnän rautaiset ammattilaiset olivat kuitenkin yleensä ottaen tyytyväisiä vuorovaikutukseen median kanssa.
Varsinkin journalistitaustaisille viestijöille toimitusten tavat toimia olivat tuttuja ja asiat sujuivat. Joillakin haasteita ilmeni enemmän. Niihin tarjoamme vinkkejä Mediasuhteiden ABC-oppaassamme.

Median ja tapahtumien painopiste siirtyy SuomiAreenan ajaksi Poriin. Aamiaisminglemme keskiviikkona 17.7. oli tupaten täynnä eikä keskustelunaiheista ollut pulaa. Utelin samalla, kuinka vuorovaikutus median kanssa on hoitunut ja voimmeko auttaa. Tässä pieni otos aiheesta.

Toimitusten tavoittamisessa koetaan haasteita

Toimituksiin on joidenkin viestijöiden mukaan vaikeaa saada yhteyttä. Harmitusta aiheutti myös, että viikonlopun sivut on suunniteltu etukäteen, eikä tilaa mahdolliseen juttuun ole enää löytynyt. On totta, että viikonloppuihin media varautuu hyvissä ajoin etukäteen, joten ajoissa kannattaa olla. Viikonloput ja juhlapyhät ovat yleensä uutisten kannalta rauhallisempia ja niihin myös säästetään juttuja, jotka sopivat juuri viikonloppuihin. Ole siis ajoissa.

Media on muuttunut, toimittajien määrä on vähentynyt toimituksissa, mutta työmäärä lisääntynyt. Esimerkiksi uutistoimitukseen otettaessa yhteyttä kannattaa juttuvinkki esittää ytimekkäästi ja vaikkapa tiedustella uutissuunnittelusta vastaavaa henkilöä. Tästä löydät tarkempaa tietoa Mediasuhteiden ABC:stä, joten lataa opas.

Media haluaa kaiken heti – kilpa klikkiotsikoista?

Kyllä, uutistoimittajalla on lähtökohtaisesti aina kiire, kun hän soittaa, meilaa tai tekstaa. Median tyypistä riippuen deadline voi olla koko ajan päällä. Kannattaa trimmata oma viestinnän organisaatio nopeisiin lähtöihin ja varmistaa, että oikea lausunnon antaja löytyy kohtuullisen nopeasti. Klikkiotsikko kuulostaa sanana pahalta, mutta tarkoitus on heti otsikkotasolla kertoa uutisten kuluttajalle uutisen sisältö. Otsikko on tuoteselostus, jonka pitää myös vastata sitä, mitä lupaa.

Referoinneista palautetta

Mediat referoivat toistensa juttuja ja joskus alkuperäinen tarina voi lainauksessa muuttua. Kun huomaat vakavia asiavirheitä alkuperäisessä tai siitä referoidusta jutusta, ota nopeasti yhteyttä sen julkaisseeseen mediaan. Oppaassamme tästäkin lisää.

Loistavaa kesän jatkoa kaikille viestijöille, niin lomanvietossa kuin työn ääressä.

 

Kuva ylhäällä: Petras Cafe Porin keskustassa täyttyi aamutuimaan viestinnän ammattilaisista. Kuvaus: Roni Rekomaa / Lehtikuva

 

Lataa Mediasuhteiden ABC-opas :

Medisuhteiden ABC -opas

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, viestintäpalvelut, Viestinnän suunnittelu, asiantuntijaviestintä

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.