[fa icon="calendar'] 30.8.2018 10:50 / kirjoittaja Maunu Anhava

Museokortti käy yli 240 museoon. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Ruuhkasta läpi -juttusarjassa nostamme esille STT Viestintäpalvelujen onnistumisia medianäkyvyydessä. Kerromme laajalle levinneistä lehdistötiedotteista ja ilmiöistä, jotka ovat saaneet poikkeuksellisen paljon ansaittua mediaa.

Ajoituksen merkitys on mediaviestinnässä erityisen tärkeää. Museokortin tiedottamisessa hiljainen uutisrintama huomioitiin erinomaisesti, kun lehdistötiedote kesän museovierailujen hurjasta noususta sai runsaasti näkyvyyttä niin printti- kuin verkkomedioissakin.

Museokortin mediakoordinaattori Marjo Vänttinen kertoo, että lehdistötiedote ajastettiin tarkoituksella etukäteen heinäkuiselle maanantaille.

”Tiesimme, että heinäkuu on uutistoimituksissa hiljainen kuukausi. Kesken lomasesongin päivystimme (tiedotteen julkaisemisen aikoihin) muutaman päivän ajan, jolloin tulikin mukavasti yhteydenottoja”, kertoo Vänttinen.

Lue miten voit hyödyntää STT Prota viestintäsi ajoittamisessa: STT Pro -Usein kysytyt kysymykset

Tavanomaisesti Vänttinen seuraa Museokortin medianäkyvyyttä aktiivisesti, mutta tällä kertaa analysointi jäi kesälomakauden takia vähäiseksi.

Lehdistötiedotteen julkaisun myötä museovierailijoiden määrän noususta uutisoitiin pian tämän jälkeen muun muassa Hufvudstadsbladetissa, Kalevassa, Etelä-Suomen Sanomissa, Talouselämässä, Forssan Lehdessä sekä Verkkouutisissa. Tulokset pohjautuvat STT:n osakkuusyhtiön Retrieverin mediaseurantaan, josta löytyy sekä printti- että verkkomedioiden mediaosumat.

Museokortti on Suomen museoliiton perustama suomalaisten museoiden vuoden voimassa oleva yhteinen pääsylippu, joka tuli käyttöön keväällä 2015. Tätä nykyä Museokortilla pääsee 277 museoon. Viime vuonna museoissa vierailtiin ennätykselliset 7,1 miljoonaa kertaa, joista Museokortilla tehtiin noin miljoona museokäyntiä.

Oppaassamme olemme listanneet tiedotteen ajoittamisen lisäksi myös muita keinoja, miten mediaympäristön tunteminen tehostaa viestintää. Lataa maksuton opas klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Tunne mediaympäristösi

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, Viestinnän suunnittelu

Maunu Anhava

Kirjoittaja Maunu Anhava

Liiketoimintapäällikkö, STT Viestintäpalvelut ja Lehtikuvan kuvamyynti

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset