[fa icon="calendar'] 3.12.2018 9:30 / kirjoittaja Olli Vesala

Oulun yliopisto lähetti lokakuun lopussa STT Infon kautta tiedotteen tuoreesta väitöstutkimuksesta

Kuva: Lehtikuva / Pekka Sakki

Oulun yliopisto lähetti lokakuun lopussa STT Infon kautta tiedotteen tuoreesta väitöstutkimuksesta, joka koski purentavirheitä ja niiden aiheuttamia kiputiloja sekä yhteyttä kasvojen viehättävyyteen. Mukava pikkujuttu, mutta tuskin se mediaa kiinnosti?

Väärin.

Väitöstiedotteeseen perustuvan pikku-uutisen julkaisivat Yle, Keskisuomalainen, Kaleva, Maaseudun Tulevaisuus, MSN ja seitsemän muuta mediaa. STT:n toimitus oli tarttunut tiedotteeseen, ja sitä kautta viesti tavoitti laajan yleisön.

Mediahuomion salaisuus oli osin tiedotteen julkaisuajassa, joka oli kahdelta yöllä lauantaina, kertoo Oulun yliopiston viestintäpäällikkö Tapio Mäkinen.

Vielä paremmin menestyi Oulun yliopiston tiedote, joka kertoi saamelaisten perinteisen elämäntavan kärsivän ilmastonmuutoksesta. Muun muassa Lännen Media ja STT (juttu MTV:n sivuilla) kirjoittivat aiheesta ja näkyvyyttä tuli yli 25 mediassa.

Tämä tiedote julkaistiin aamuneljältä maanantaina.

Yliopiston viestinnässä on Mäkisen mukaan havaittu, että "epämääräisinä aikoina" lähetetyille tiedotteille on kysyntää mediassa. Tänä vuonna oululaiset ovat lähettäneet eniten tiedotteita varhain aamulla kuuden ja seitsemän välillä, mutta lukuisia tiedotteita on ajastettu lähtemään myös öisin. Media pyrkii saamaan aamulukijoille verkkoon tuoretta luettavaa, ja tässä Oulun yliopiston yrittää toimituksia palvella. Tiedotteita ajastetaan lähtemään myös viikonloppuisin.

Mäkinen kertoo, että erikoiseen aikaan lähtevän tiedotteen pitää olla helposti pureskeltavissa ja muotoiltavissa uutiseksi. Hyvästä tiedotteesta toimittaja voi kirjoittaa yöllä tai sunnuntaina jutun soittamatta lisätietojen antajalle, koska toimittajan kynnys soittaa keskellä yötä väitöstutkijalle tai viestijälle on aika korkealla.

Erityisiä pulmia öisessä tiedottamisessa ei ole ilmaantunut.

- Ei siinä mitään haasteita ole, Mäkinen tokaisee.

Yliopisto ajoittaa yöhön tai viikonloppuun melko marginaalisia uutisaiheita kuten purentavirhejutun, jotka saattavat jäädä isompien uutisten jalkoihin kiireisempinä aikoina.

- Jos sellainen menee tiedotevirrassa, se joutuu hyvin helposti syrjään, Mäkinen sanoo.

STT Infon käyttäjätilastot paljastavat, että peräti kolmasosa kaikista tiedotteista lähetetään aamulla yhdeksän ja yhdentoista välillä. Kiivas liikenne alkaa aamukahdeksalta ja ruuhkahuipun jälkeen runsaasti tiedotteita lähetetään vielä noin kolmeen asti iltapäivällä.

Ruuhka-aikoina median huomiosta kilpaillaan rajusti. Mutta muulloin napakka ajoitus voi tuottaa yllättävän paljon näkyvyyttä, jos sisältö kantaa.

Kellonajan lisäksi kannattaa pohtia kuukautta ja viikonpäivää. Esimerkki: kolmena edellisvuonna heinäkuisina sunnuntaipäivinä STT Infosta lähetettiin yhteensä 16 tiedotetta eli 1,07 tiedotetta heinäkuista sunnuntaita kohden.

Olisiko heinäkuussa iskun paikka?

Lue lisää oppaastamme, miten voit mediaympäristöä ennakoimalla ajoittaa viestisi tehokkaasti. Lataa opas avuksesi klikkaamalla alla olevaa kuvaa:

Tunne mediaympäristösi

Aiheet: Viestinnän suunnittelu, tiedote ja tiedottaminen, asiakascase, mediaviestintä

Olli Vesala

Kirjoittaja Olli Vesala

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö ja STT Infon tuottaja