[fa icon="calendar'] 4.9.2018 8:08 / kirjoittaja Jatta Heikkinen

 

Ravintola Löyly. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva.

Ruuhkasta läpi -juttusarjassa nostamme esille STT Viestintäpalvelujen onnistumisia medianäkyvyydessä. Tällä kertaa kerromme, kuinka sauna- ja ravintolakompleksi Löylyn tiedote valinnasta TIME Magazinen nähtävyyslistalle keräsi poikkeuksellisen paljon ansaittua mediaa.

Torstaina 23.8. klo 18 jaettiin STT Infon kautta uutistiedote, joka sai myöhäiseen lähetysajankohtaansa nähden erittäin paljon mediahuomiota. Arvostettu yhdysvaltalainen TIME Magazine oli valinnut Helsingin Hernesaaressa sijaitsevan sauna- ja ravintolakompleksi Löylyn World's Greatest Places 2018 -listalleen. Ja media oli hurmattu.

Retriever-mediaseurannan tulokset kertoivat laajasta medianäkyvyydestä. STT Infon kautta jaetun uutistiedotteen oli viikonlopun aikana avannut yli 70 prosenttia jakelussa olleista vastaanottajista. Lisäksi tiedote oli jaettu valtakunnallisesti suoraan toimitusten omiin järjestelmiin, mikä herätti vastaanottavat mediat heti.


Löylyn menestyksen taustalla ansaittua mediajulkisuutta jo vuosien ajan

Itse ansaittu julkisuus on vakuuttavinta laatua. Brändin menestys on usein kovalla viestintä- ja henkilökohtaisella suhdetoiminnalla, yhteistyökumppaneiden avulla sekä laadukkaalla palvelutyöllä varmistettua. Silloin tuntuu tietysti erityisen hyvältä nauttia tuloksista.

TIME-lehden lista maailman arvostetuimmista kohteista perustuu yli 1200 kansainvälisen toimittajan ja asiantuntijan mielipiteisiin, näkemyksiin ja suosituksiin ympäri maailman. Restamaxin kaupallisen johtajan Joonas Mäkilän mukaan listalle pääsyn taustalla ovat ulkomaalaisten toimittajien vierailut ja 2,5 vuotta sitten valmistuneen Löylyn vuosien mittaan kasvattama kansainvälinen julkisuus.

Julkisuutta puolestaan edesauttoi Löylyn kuuluisien omistajien, näyttelijä Jasper Pääkkösen ja poliitikko Antero Vartian tekemä työ sekä Suomessa että ulkomailla. Oleellista osaa näyttelee myös luonnollisesti Avanto Arkkitehtien suunnittelupöydältä lähtöisin oleva, silmiä hivelevän kaunis ja ympäristöönsä istuva, silti niin käytännöllinen puuarkkitehtuuri.
 
Restamaxin Mäkilä kertoo Time-lehden ilmoittaneen heille Löylyn sijoituksesta jo heinäkuussa. Restamaxin viestinnällä oli siten hyvin aikaa valmistautua tulossa olevaan kansainväliseen tunnustukseen. TIME-lehti julkisti asian sitten 23. elokuuta, jolloin viestintää toteutettiin niin mediatiedotteella, somessa kuin lukuisilla verkkosivustoilla. Mukana viestinnässä olivat myös kansainväliset yhteistyökumppanit. Mäkilän mukaan Löylyn saama huomio levisi nytkin nopeasti ja vahvasti ulkomaisissa medioissa.

Kansainvälinen tunnustus on aina sinällään vakuuttava referenssi. Kysyessäni Joonas Mäkilältä, miten Restamax ja Löyly aikovat nyt hyödyntää tunnustustaan, saan varsin suomalaisen vastauksen: ”Paras tapa on jatkaa Löylyn kanssa hyvää työtä sekä pitää yllä paikan laadukasta asiakaspalvelua ja yleistä asiakaskokemusta”. 

 

Kommentti kirjoittajalta: Torstai – viikon haastavin viikonpäivä tiedottamisessa?

Olen jo vuosien ajan valistanut asiakkaitani tiedotteen lähetysajan valinnan tärkeydestä.  Kuinka ollakaan, poikkeus vahvistaa säännön. Löyly ei juuttunut ruuhkaan. Tiedote sai ansaitsemansa huomion torstaipäivästä ja myöhäisestä lähetysajasta huolimatta. Toisin sanoen: kun tiedote on tarpeeksi mielenkiintoinen ja laadukas, toimittajat kyllä löytävät sen.


Torstai on yleensä toimituksissa se kaikkein ruuhkaisin työpäivä. Lehdistö- ja muut tilaisuudet pyritään pitämään ennen viikonlopun viettoa ja tiedotteetkin kasautuvat usein torstaille. Viikonloppuisin puolestaan toimituksissa vallitsee monesti suoranainen juttupula.


(STT Prosta näet kunkin päivän kohdalta julkisuuden ruuhkan ennakkoon: minkä verran mediaa kiinnostavia tapahtumia päivän kohdalla jo on.)

 

Oppaassamme olemme listanneet tiedotteen ajoittamisen lisäksi myös muita keinoja, miten mediaympäristön tunteminen tehostaa viestintää. Lataa maksuton opas klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Tunne mediaympäristösi

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, Viestinnän suunnittelu

Jatta Heikkinen

Kirjoittaja Jatta Heikkinen

Journalistitaustainen mediaviestinnän ammattilainen, STT Viestintäpalveluiden asiakaspäällikkö.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset