[fa icon="calendar'] 16.2.2018 10:16 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tukholma.jpg

Mitä tulee huomioida, kun tavoittelet medianäkyvyyttä Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa? 

Pohjoismaisen mediaseuranta- ja julkisuusanalyysi-yrityksen Retrieverin Suomen julkisuusanalyyseistä vastaava Eevi Alanissi ja palvelupäällikkö Jenni Räikkönen tuntevat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan mediaympäristöt ja sen, mitä pohjoismaisten julkisuusanalyysien tulokset kertovat. Kysyimme heiltä, mitä pohjoismaista näkyvyyttä tavoitellessa kannattaa ottaa huomioon.

Lue Alanissin ja Räikkösen näkemykset ja asiantuntijavinkit tästä alta:

Pohjoismainen mediakenttä: tuttuja trendejä ja maakohtaisia erityispiirteitä 

Kansainvälisen trendin mukaisesti pohjoismaisten medioiden haasteina ovat vanhan liiketoimintamallin kannattavuuden lasku ja uusien ansaintalogiikkojen kehittäminen. Luotettavaan ja laadukkaaseen journalismiin kuitenkin uskotaan. Muissa pohjoismaissa valtio tukee voimallisesti kaupallista mediaa. 

Printin kuolemaan mediatalot eivät usko, mutta lehtien määrä vähenee ja/tai ilmestymiskerrat harvenevat. Sisällöt kilpailevat julkaisuun pääsystä entistä kovemmin. Myös verkossa: esimerkiksi Norjassa verkossa julkaistaan nykyään lukumääräisesti vähemmän, mutta pidempiä juttuja.

Ruotsissa ja Norjassa on erityisen paljon paikallismedioita. Tämä kannattaa huomioida tiedotejakeluja valitessa ja jo tiedotetta kirjoittaessa. Jos tiedotteen sisältö on luotu tietty alueellinen näkökulma huomioon ottaen, mahdollisuudet ansaita näkyvyyttä ko. alueen medioissa ovat paremmat. 

Tanskassa puolestaan on paljon ilmaisjakelulehtiä. Toinen tanskalainen erityispiirre on se, että mediat ovat erityisen huolissaan tekijänoikeuksista. Sisällöt ovat maksumuurien takana eikä niitä jaeta Facebookin tai Googlen kautta.

Uutisrobotiikan käyttö, automatisointi ja toisaalta personointi lisääntyvät. Tiedottajille tämä tarkoittaa sitä, että näkökulmien ja merkitysten esille tuominen on tärkeää. Pelkkä tieto siitä, mitä tapahtuu, ei ole tarpeeksi.

Räätälöi tiedotteen sisältö kohdealueen mukaan 

Tiedotetta kirjoittaessa tulee sen sisältö ja kärki räätälöidä siten, että uutinen koskettaa juuri tavoittelemaasi kohdealuetta. Yritys, jolla on merkittävä asema Suomessa, ei automaattisesti kiinnosta naapurimaassa, vaikka sillä olisi toimintaa myös siellä. 

Mikä oman toimialan tai organisaation asema ja markkinatilanne ovat siinä maassa ja alueella, jossa näkyvyyttä tavoittelet? Seuraa omaa näkyvyyttä pohjoismaisella tasolla, jotta hahmotat oman asemasi ja voit suhteuttaa viestintätoimenpiteet sen mukaisesti. Markkinajohtaja yhdessä maassa voi olla täysin eri asemassa muissa maissa.

Lokalisoi viesti maan mediakentän ja markkinatilanteen mukaan. Suomalaiselle medialle tehdyn tiedotteen suora käännös ei välttämättä toimi.

Uutiskriteerit arvioidaan paikallisesta näkökulmasta. Uutiskriteereistä voit lukea esim. STT:n tyylikirjasta (luku 2.2.)

Näkyvyyttä kuvilla ja spokespersoneilla

Retrieverin media-analyytikoiden havainto on, että Norjassa mediat käyttävät kasvavassa määrin tiedotteessa mukana olevia kuvia. Kuvan laatuun on syytä panostaa: tarjoa vain laadukasta kuvaa

Muissa pohjoismaissa spokespersoneiden rakentaminen ja käyttäminen on viestinnässä yleistä. Organisaatiot kertovat tarinaansa henkilöiden kautta. Kannattaakin miettiä, kuka omassa organisaatiosta voisi olla juuri tietylle markkinalle sopiva spokesperson ja nostaa hänet tiedotteessa esiin. 

Viestinnän mittaaminen on muissa pohjoismaissa pidemmälle vakiintunutta ja media-analyysiä käytetään aktiivisesti viestinnän luotaamisessa ja ohjaamisessa. Organisaatiot hyödyntävät julkisuusanalyysejä tutkimuksina: teemoista, jotka tulosten mukaan ovat julkisuudessa esillä, herätetään edelleen mediassa jatkokeskustelua ja luodaan näin uusia ilmiöitä. 

 

STT Info -tiedotejakelu tavoittaa pohjoismaisen median

STT Infon jakelukanava -vaihtoehdot: sähköpostijakelu, tiedoteportaali, Nordic Wire -uutispalvelujakelu (tiedote suoraan pohjoismaiden uutistoimistojen ja isoimpien medioiden toimitusjärjestelmiin).

Millaisia tiedotteita Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tehdään? Käy lukemassa tiedotteita STT Infon pohjoismaisten kumppanien tiedoteportaaleissa:

Kaipaatko lisää vinkkejä medianäkyvyyden anstaitsemiseksi? Lataa alta opas, jossa 14 asiantuntijan tärpit aiheesta: 

Ansaittu medianäkyvyys

Tämän blogitekstin kuva: Lehtikuva

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, kansainvälinen mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka on STT:n markkinointipäällikkö ja tämän blogin päätoimittaja.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

Tunne mediaympäristösi

Viimeisimmät kirjoitukset