[fa icon="calendar'] 13.5.2015 14:04 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Jussi-Nukari_-Lehtikuva

Median vallan murentumisesta puhutaan yhä useammin. Sisältömarkkinointi ja brändijournalismi ovat nykypäivän ismejä, jotka ovat ottaneet paikkansa muuttuneessa mediaympäristössä.

Median alamäkeä on perusteltu silläkin, että sosiaalisen median aikakaudella uutiset leviävät suoraan eikä mediaa tarvita tiedonvälitykseen. Totuus kuitenkin on, että sosiaalisessa mediassa jaetut uutiset ja ilmiöt ovat usein lähtöisin “perinteisen” median tuottamista sisällöistä.

Medialla on edelleen valtaa

Puheet perinteisen median kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja. Median toimintaa ohjaavat journalismin eettiset ohjeet erottavat median fundamentaalisesti kaikista muista sisältöä julkaisevista tahoista. Näiden eettisten ohjeiden, erityisesti journalistista riippumattomuutta koskevan pykälän, tuoman uskottavuuden lisäksi perinteisellä medialla on toinenkin valttikortti: laaja, usein hyvin sitoutunut yleisö.

Kun organisaatio haluaa saada viestinsä kohderyhmänsä kuuluviin, sen kannattaa hyödyntää monia eri keinoja ja kanavia. Mediaviestintä on näistä yksi. Siinä onnistumalla saa parhaimmillaan oman viestinsä läpi uskottavasti, kustannustehokkaasti ja laajasti.

Lehdistötiedote on edelleen mediaviestinnän kulmakivi. Tiedotteen päätavoitteena on saada toimittajat kiinnostumaan ja kirjoittamaan aiheesta uutinen, mutta tiedotteella voidaan tavoitella kohderyhmiä myös suoraan. Verkon ansiosta tiedote jatkaa elämäänsä itsenäisesti ja löytyy esimerkiksi hakukoneiden välityksellä.

Toimittaja saattaa saada sähköpostiinsa useita kymmeniä - jotkut jopa satoja - tiedotteita yhden ainoan työpäivän aikana. Erottuminen massasta on vaikeaa. Tulosten kannalta on merkityksellistä, miten tiedotteensa muotoilee, kenelle sen kirjoittaa sekä miten ja mihin aikaan sen lähettää.

Kirjoitimme tämän oppaan, jotta viestinnän ammattilaisilla ja muilla medianäkyvyyttä tavoittelevilla olisi mahdollisimman hyvät eväät onnistua mediaviestinnässään. Käy lataamassa opas veloituksetta:

lataa-mediavistinnan-abc

Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).