[fa icon="calendar'] 20.2.2018 14:37 / kirjoittaja Tasja Salin

Naantali.jpg

Visit Naantali tavoittelee näkyvyyttä ruotsalaisessa mediassa, koska Ruotsista, etenkin Tukholmasta saapuu runsaasti matkailijoita Naantaliin ja Turkuun.

Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen kertoo, että Pohjoismaat ja eritoten Ruotsi ovat kaupungille keskeisiä matkailijoiden tulomaita.

”Naantalin turisteista 20-30 prosenttia tulee ulkomailta. Heistä ruotsalaisia on noin puolet eli merkittävä määrä. Ruotsi ja Tukholma varsinkin ovat lähimatkustusaluetta ja tosi tärkeitä, joten sieltä saapuu paljon turisteja.” 

Tiedottaminen on tässä näkyvyyden saamisessa erittäin olennainen keino. Niinpä on aivan luontevaa, että Visit Naantali päätti ensimmäisten joukossa hyödyntää STT Infon uutta Nordic Wire -jakelua. Kutsu tulla tutustumaan saaristokuntien yhteiseen osastoon Matkamessuille singahti salamana ruotsalaisten uutistoimistojen ja isoimpien medioiden toimitusjärjestelmiin. 

Läntisestä naapurista saapuville vetonaulat ovat selkeitä:

”Muumimaailma vetää etenkin ruotsalaisturisteja. Myös kaupunkikulttuuri ja vanha kaupunki viehättävät, etenkin tukholmalaisia, ja kylpyläelämä houkuttelee monia. Turussa on paljon ruotsinkielistä tarjontaa esimerkiksi kulttuurin ja teatterin puolella, kun kaupunki on kaksikielinen”, kertoo Rautiainen.

Muille kuin pohjoismaisille matkailijoille eli muualta Euroopasta ja Kiinasta tuleville tärkeää on rauha ja puhtaus.

Strategista mediaviestintää yhdessä kumppanien kanssa

Pienen kaupungin kannattaa tavoitella medianäkyvyyttä yhdessä naapurien kanssa. Näin toimii Naantalikin.

”Teemme paljon yhteistyötä Turun kanssa. Kun turisti tulee Turkuun, hän tulee useimmiten käymään myös Naantalissa, ja päinvastoin. Majoitus voi olla yhtä hyvin kummassa tahansa kaupungissa. Naantalilla ja muumeilla on niin vahva brändi.”

Visit Naantali harjoittaa strategista mediaviestintää valitsemalla aina oikeat kanavat viestinnälleen. Rautiainen korostaa, että tiedote lähetetään ainoastaan kun siihen saadaan oikeaa, uutisarvoista sisältöä.

”Tiedotamme vain kun on asiaa. Pidämme riman korkealla. Tykkään käyttää STT Infoa. Sen käyttö ei ole vaikeaa, kun sitä on oppinut käyttämään. Yhteensä meiltä Naantalista lähtee satakunta tiedotetta vuodessa.”

Copy of Naantali Tarja Rautiainen_Cropped.jpg

Naantalista tiedottavat lisäksi Muumimaailma, Naantalin Kylpylä, Naantalin Musiikkijuhlat ja kaupunki. Kaikki nämä vastaavat omasta tiedottamisestaan, mutta koordinointi tapahtuu usein Visit Naantalin kautta.

”Olen huomannut, että tiedote ja varsinkin sen sisältö on oma taiteenlajinsa. Otsikko ja kuvat ovat tärkeitä”, sanoo Tarja Rautiainen (kuvassa oikealla, kuvattuna Matkamessuilla Helsingissä). 

Kuvat: Naantali Kultarannasta katsottuna: Lehtikuva, Tarja Rautiainen Matkamessuilla: Tasja Salin 

Lue myös aiempi blogitekstimme: Mitä tulee huomioida, kun tavoittelet pohjoismaista medianäkyvyyttä? 

Tiedottaminen on strategista mediaviestintää, jolla aikaansaa parhaimmillaan näkyvyyttä niin journalistisessa mediassa, sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissa. Lue lisää artikkelistamme, jonka saat ladattua tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä, kansainvälinen mediaviestintä

Tasja Salin

Kirjoittaja Tasja Salin

Tasja Salin työskentelee STT Viestintäpalveluissa asiakaspäällikkönä.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset