[fa icon="calendar'] 13.5.2015 16:38 / kirjoittaja Mika Roman

 Vastuullinen_viestint

Viestintätoimisto Miltton julkaisi maanantaina tutkimuksen, jonka mukaan vastuullisuus ei ole enää kilpailuetua tuottava tekijä, vaan perusedellytys sille, että on ylipäänsä mukana ostajan harkintajoukossa. 

Mitä vastuullisuus tarkoittaa Milttonin - tai STT Viestintäpalveluiden - kaltaisille viestintäalan yrityksille? 

Vastuullisuus tarkoittaa yksinkertaisesti sanottuna sitä, että on hyvä ja rakentava osa yhteiskuntaa. Vastuullinen yritys toimii paitsi lakien mukaan myös eettisesti oikein. Hyvä viestintäyritys voi olla kipailuhenkinen, mutta se ei tavoittele voittoa huijaamalla asiakkaitaan tai muita sidosryhmiään.  

Käytännössä vastuullisuus tarkoittaa viestintäyrityksille esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Viestintäyritykset auttavat välittämään tietoa, joka on totuudenmukaista ja rakentavaa. Asiakkaita neuvoessaan yritys huomioi eettiset lähtökohdat ja näin toimimalla tuottaa asiakkaalleen ja tämän viestin vastaanottajalle hyötyä.
  • Viestintäyritys ei riistä omaa ekosysteemiään. Se ei esimerkiksi tuota luvatta kopioita median tuotoksista ja laskuta näitä asiakkaaltaan. Vastuullinen viestintäyritys maksaa medialle sille kuuluvan osan. 
  • Viestintäyritys raportoi toimintansa tulokset - kuten viestinnän mittaustulokset - asiakkaalleen läpinäkyvimmällä mahdollisella tavalla. Juuri viestinnän mittaaminen on haaste, muttei ylitsepääsemätön sellainen. 

Mitkä muut kriteerit tekevät mielestäsi viestintäalan yrityksestä eettisen? 

 

Kuva: Lehtikuva

Mika Roman

Kirjoittaja Mika Roman