[fa icon="calendar'] 20.5.2015 14:20 / kirjoittaja Liina Nelimarkka

Tiedote_kyn_Liina_Nelimarkka.jpg

Tiedote on mediaviestinnän perusta. Parhaimmillaan hyvä tiedote pysäyttää, herättää kiinnostuksen - ja nousee uutiseksi. 

Millainen sitten on hyvä tiedote? Mikä herättää toimittajan kiinnostuksen, saa hänet tarttumaan aiheeseen ja aloittamaan jutun työstämisen?

Voit itse vaikuttaa paljon tiedotteen läpimenoon. Varmista, että tiedotteessasi on seuraavat asiat kunnossa:

Otsikko

Napakka, ytimekäs otsikko on koukku itse tiedotteeseen. Laita siis uutinen jo otsikkoon. Otsikko kertoo sen, mikä tiedotteessa on kiinnostavaa ja merkittävää. Älä tyydy siihen ilmiselvään vaihtoehtoon, vaan hae otsikkoon draamaa; jotain, joka yllättää tai pysäyttää. Muista kuitenkin aina pysyä faktoissa: älä liioittele tai väritä totuutta.

Vinkki: lue STT:n otsikkovinkit! Viiden kohdan lista on kirjoitettu uutisotsikointia ajatellen, mutta soveltuu myös tiedotteen kirjoittajalle. 

Uutinen kärkeen

Tiedotteessa on oltava uutinen. Jos et tiedä, mikä tiedotteessasi on uutinen, miksi toimittajakaan kiinnostuisi siitä? Mikä tiedotteessa on kiinnostavinta tai uutta tietoa? Nosta se heti kärkeen ja uskalla jättää taustatiedot loppuun. (Lue uutiskriteereistä STT:n tyylikirjasta, luku 2.2.1.). 

Muista, että yleisöä tai toimittajaa eniten kiinnostava tieto ei välttämättä ole se sinulle tärkein tieto, jonka itse haluat saada läpi. Joskus kärkeen on hyvä valita jokin varsinaista pääviestiäsi raflaavampi tieto tai konkreettinen yksityiskohta, jolla rutistetaan uutiskynnyksen yli. Tiedotteella haetaan näkyvyyttä: pohdi, mikä lukijaa kiinnostaa ja mikä vaikuttaa mahdollisimman moneen ihmiseen tai yritykseen.

Toisaalta: muista, että sinulle itsestään selvä tieto voikin muille olla juuri se uutinen. Itselle jo tutuksi tulleisiin asioihin ja omaan ympäristöönsä saattaa helposti sokeutua ja olettaa, että “kaikkihan sen jo tietävät”.

Käytä selkeää kieltä

Kirjoita tiedotteesi sellaiseksi, että tekstin voisi julkaista vaikka sellaisenaan. Mitä helpommalla toimittaja pääsee, sitä todennäköisemmin uutinen julkaistaan. Ja mitä vähemmän toimittajan tarvitsee muokata tekstiä, sitä varmemmin saat viestisi läpi juuri haluamassasi muodossa.

Käytä selkeää kieltä. Ole konkreettinen. Vältä passiivia ja asian verhoilua monimutkaisiin ja pitkiin muka-hienoihin lauseisiin. Käytä napakoita sitaatteja. Älä oleta, että toimittaja tai lukijat tuntevat oman alasi lyhenteet ja erikoistermit, vaan avaa ne kansankielisesti.

Älä pelkää käyttää numeroita. Jos uutinen perustuu tutkimustuloksiin tai koskee esimerkiksi liikevaihdon kasvua, älä piilota lukuja!

Visuaalisuus

Kuva tai grafiikka tukevat tiedotteen läpimenoa. Laadukas, visuaalinen taustamateriaali voi olla jopa syy siihen, miksi toimituksessa tartutaan itse tiedotteeseen. Kun tavoittelet tiedotteen lisäksi myös siihen liitetylle kuvalle läpimenoa, muista tämä: uutismedioiden jutuissa ei käytetä promokuvia eikä käsiteltyjä kuvia. Uutishuoneissa ja tiedoteportaaleissa hyvä kuvan ja otsikon yhdistelmä houkuttelevat lukijaa klikkaamaan tiedotetta (lue vinkkejämme kuvituskuvan valintaan täällä). 

Yhteystiedot

Nimi, titteli, sähköposti ja kännykkänumero. Myös Twitter-handle on hyvä lisätieto, jos ko. henkilö on Twitterissä aktiivinen. Yhteyshenkilön on syytä olla tavoitettavissa, mielellään heti tiedotteen lähdettyä ja koko päivän. Huolehdi siitä, että kyseinen henkilö varmasti tietää olevansa lisätietojen antajana! Kännykkänumero houkuttelee soittamaan lankanumeroa enemmän. 

Huomioi päivän muu uutistarjonta

Aina hyväkään tiedote ei mene mediassa läpi. Seuraa päivän uutistilannetta: jos meneillään on suuri uutistapahtuma, arvioi voisiko tiedotteen lähettämistä hieman siirtää. Milloin päivän uutistarjonta luo otolliset puitteet viestinnällesi? Pohdi, millaisessa uutisympäristössä haluat saada juuri oman organisaatiosi äänen kuuluviin. 

Oletko lähettämässä tiedotetta?

STT Info -tiedotejakelupalvelusta löydät tietoa täällä. STT Info -sivuston tiedotteiden lukijadatasta voit lukea täällä

Hyvä tiedote palvelee useampia kanavia ja sidosryhmiä ja aikaansaa parhaimmillaan näkyvyyttä niin journalistisessa mediassa, sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissa. Lue lisää artikkelistamme, jonka saat ladattua tästä alta: 

Artikkeli: Tiedottamisen rooli strategisen viestinnän välineenä

Kuva: Liina Nelimarkka

Aiheet: tiedote ja tiedottaminen, mediaviestintä

Liina Nelimarkka

Kirjoittaja Liina Nelimarkka

Liina Nelimarkka, tämän blogin ex-päätoimittaja (6/2018 asti).

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi:

New Call-to-action

Viimeisimmät kirjoitukset